אין עיסקה: בוטלה מכירת אחזקות אי.די.בי ב-GVT לשאול שני

יחד עם זאת, באי.די.בי לא ויתרו סופית על העסקה ; בהודעה מציינת דסק"ש כי בין הצדדים מתנהלים מגעים לגיבוש עסקה חדשה במחיר נמוך יותר, שיתאים לתנאי השוק הנוכחיים

הזעזועים שעוברת הכלכלה העולמית בחודשיים האחרונים טרפו את הקלפים להרבה אנשי עסקים. עסקאות שרק לפני מספר שבועות נראו כסבירות, נראות היום כלא מציאותיות, ועל הרקע הזה, הודיעה היום דיסקונט השקעות מקבוצת אי. די. בי אחזקות כי בוטלה העסקה למכירת אחזקותיה בחברת התקשורת הברזילאית GVT לבעל השליטה בה, שאול שני.

יחד עם זאת, באי.די.בי לא ויתרו סופית על העסקה. בהודעה מציינת דסק"ש כי בין הצדדים מתנהלים מגעים לגיבוש עסקה חדשה במחיר נמוך יותר, שיתאים לתנאי השוק הנוכחיים.

לפי הערכות, הרצון לגבש עסקה חדשה נובע ממבנה השליטה בחברה. אי.די.בי מחזיקה ב-GVT באמצעות חברה פרטית, ולכן מכירת האחזקות נחשבת למורכבת יותר ותלויה ברצונו של שני, שכן מציאת רוכש חדש אינה משימה פשוטה. לכן, מעדיפים באי.די.בי לנסות ולגבש עסקה גם במחיר נמוך יותר.

עסקה דו שלבית

לפני כחודשיים חתמה אי.די.בי, שבשליטת נוחי דנקנר, על עסקה בת שני שלבים שבסיומה הייתה אמורה למכור את אחזקותיה ב-GVT לשני תמורת רווח של 78-272 מיליון שקל. העסקה הייתה אמורה להתבצע בשני שלבים מורכבים יחסית מבחינה טכנית. דסק"ש ואי.די.בי פיתוח מחזיקות כל אחת ב-16.4% ממניות חברת Antilles GVT ביחד עם שני. חברה זו מחזיקה ב-GVT הולנד, המחזיקה ב-23% ממניות GVT הציבורית.

בשלב הראשון GVT הולנד הייתה אמורה למכור 3.9% ממניות GVT ברזיל לשני תמורת 93 מיליון דולר. התמורה ממכירה זו הייתה אמורה לעבור לחברה האם Antilles GVT, וחברה זו הייתה צריכה לרכוש 8.5% ממניותיה המוחזקות בידי אי.די.בי, במהלך הדומה ל-buyback.

רכישת המניות של GVT ברזיל הייתה אמורה להתבצע לפי מחיר של 29.75 ריאל למניה, שהווה דיסקאונט של כ-9% לעומת מחיר המניה בשוק באותו הזמן (33 ריאל). מאז העסקה, נפלה מניית GVT ברזיל ב-22% למחיר של 25.73 ריאל. אומנם מדובר בירידה לא מבוטלת, אך יחסית למפולת שחוו השווקים בתקופה זו, מדובר בירידה סבירה. בכל אופן, נכון להיום העסקה אינה משקפת דיסקאונט על מחיר המניה אלא פרמיה של כ-15%.

ביטול אחרי שתי דחיות

מאז פרסום העסקה לפני כחודשיים, הודיעה דסק"ש פעמיים כי השלב הראשון של העסקה יידחה לאור המצב בשווקים. כעת היא מודיעה על ביטול העסקה במתווה הנוכחי. כזכור, השלב השני של העסקה הוא למעשה אופציה הניתנת לשני למימוש עד ספטמבר 2009. לפי האופציה יוכל שני לרכוש מ-GVT הולנד 3.6% מניות נוספות של GVT ברזיל במחיר הגבוה משתי האפשרויות הבאות: 32.7 ריאל ברזילאי או 80% ממחיר המניה ב-30 הימים הקודמים למימוש האופציה. לא מן הנמנע כי בהסכם החדש, אם ייחתם, ישונה המתווה גם של החלק השני.

לא מעט תהפוכות עברה חברת GVT מאז הוקמה לפני תשע שנים. החברה עוסקת באספקת תקשורת רחבת פס בברזיל, כמו גם בשירותי טלפוניה קווית, שירותי העברת נתונים ושירותי אינטרנט. עיקר הפעילות של החברה מתרכז בדרום ברזיל. GVT הייתה בעבר אחד מסמלי הבועה של שוק התקשורת העולמי. החברה בנתה תשתיות גדולות מאוד והשקיעה כספים רבים בציוד, אך ההאטה בשוק התקשורת וההאטה בשוק הברזילאי בפרט העיבו על תוכניותיה.

עם זאת, התאוששות כלכלת ברזיל, הנחשבת כיום לאחד השווקים המתעוררים הבולטים וההתאוששות של שוק התקשורת היטיבו עם GVT. שיאו של השיפור נרשם בשנה שעברה לאחר ההנפקה המוצלחת של החברה. GVT הונפקה בבורסת ברזיל לפי שווי של 1.15 מיליארד דולר, ואילו כעת שווייה הוא 1.4 מיליארד דולר.