מנכ"ל החברה לישראל: "לא נראה שלפני אמצע 2009 נראה עלייה בפעילות החברה"

ניר גלעד מנכ"ל החברה: "מלאי הגרעינים העולמי ממשיך לרדת, דבר שיתמוך בעתיד בעלייה מחדש בביקוש לאשלג" ; רווחי החברה לישראל זינקו ל-253 מיליון דולר ברבעון; צים הפרטית עברה להפסד של 61 מיליון דולר כשההחזקה בכי"ל הניבה רווח של 407 מיליון דולר ; החברה הודיעה כי היא מוכנה להזרים לצים סכום של עד 150 מיליון דולר במהלך 2009

רווחי החברה לישראל זינקו ל-253 מיליון דולר ברבעון, כך עולה מדו"חותיה הכספיים של קבוצת האחזקות שבשליטת סמי עופר ובנו עידן. לשם השוואה, ברבעון המקביל רשמה החברה רווח של 4 מיליון דולר בלבד, כך שהרווח זינק בהשוואה לרבעון המקביל פי 63.3.החברה רשמה עלייה חדה של 76% בהכנסות שהסתכמו בכ-6 מיליארד דולר. כן נרשם גידול של 15.3% בהוצאות המימון נטו של חברת האחזקות ל-188 מיליון דולר.

בין אחזקותיה של החברה לישראל ניתן למנות חברות ציבוריות ופרטיות כאחד; בין הציבוריות נזכיר את כימיקלים לישראל (כי"ל), יצרנית המעגלים המודפסים טאואר סמיקונדקטורס ובתי הזיקוק לנפט בחיפה (בז"ן ) ובין הפרטיות את חברת הספנות צים ואת אינקיה - שמחזיקה כיום בחברות לייצור חשמל שבבעלותן תחנות כוח בהספק כולל של כ-2,200 מגה ואט.

כך למשל, עולה כי לרווח הרבעוני תרמה בעיקר ההחזקה בכי"ל , שהניבה רווח של 407 מיליון דולר - גבוה מהרווח הרבעוני של החברה לישראל ברבעון כולו. מכאן, שחלק מההחזקות הפסידו וקיזזו מהתרומה לרווח של כי"ל.

בעיקר בולטת צים הפרטית, אשר רשמה הפסד של 61 מיליון דולר לעומת רווח של 18 מיליון דולר ברבעון המקביל. ענף הספנות נפגע קשות מהמשבר העולמי והפסדיה של צים משקפים זאת. בחברה ציינו כי התוכנית האסטרטגית של צים אינה בת יישום בתנאי השוק הקיימים הצופים מיתון וירידה בביקושים ברחבי העולם. לאור זאת, ציינו בחברה לישראל, צים נערכת ומכינה תוכנית פעולה המתייחסת לתמאי השוק הקיימים, כשהתוכנית תכלול צמצום בפעילות, במצבת האוניות החכורות ופיטורים.

בחברה לישראל ציינו כי לאור תנאי השוק הקשים, החברה תהיה נכונה להזרים לצים סכום של עד 150 מיליון דולר במהלך שנת 2009.

מנכ"ל החברה לישראל: "לא נראה שלפני אמצע 2009 נראה עלייה בפעילות החברה"

ניר גלעד, מנכ"ל החברה לישראל, אמר בשיחה ל"גלובס" כי "הרבעון האחרון הוא רבעון שיא בפעילות החברה ואנחנו צופים בגלל התנאים הקשים בשוק להאטה בפעילות החברה והחברות הבנות שלה. לא נראה כי לפני אמצע שנת 2009 נראה עלייה בפעילות החברה כשהתחזיות הפסימיות יותר מדברות על תחילת 2010".

לגבי כי"ל, אמר גלעד כי "כי"ל היא עמוד מרכזי בתיק ההשקעות שלנו. אנו רואים ירידה של מלאי הגרעינים בעולם וצופים כי הביקוש בעתיד למוצריה של כי"ל ילך ויגדל". גלעד הדגיש כי "כל התוכניות של החברות המתחרות בתחום האשלג נדחו או בוטלו, זאת בגלל שאינן יכולות לערום ולאחסן את האשלג והן חייבות לשלוח אותו איך שהן כורות אותו. לעומת זאת, כי"ל היא החברה היחידה שמסוגלת לערום אשלג ולמכור אותו ברגע שיתעורר הביקוש".

לגבי צים אמר גלעד כי "מבנה הבעלות בצים על האוניות הוא ברובו באמצעות חכירה ולא בעלות ישירה ולכן, השתחררות מחוזי חכירה והורדת מספר הספינות תאפשר לנו להתמודד טוב יותר מחברות ספנות אחרות עם ירידה בביקוש".

לגבי ההחזקה בחברת טאואר, אמר גלעד כי "המיזוג עם חברת ג'אז יסייע לטאואר להתמודד עם פחות תחרות ומצד שני יאפשר לחברה להרחיב את סל המוצרים שלה". גלעד ציין כי החברה תיאלץ בעתיד לבצע גיוס הון גדול או להכניס שותף נוסף לחברה בכדי להמשיך ולפתח את החברה ולבצע עליית מדרגה טכנולוגית במוצרים של החברה.