ירום אריאב: "מדהים לראות כמה המשבר הגדול מ-1929 רלוונטי למשבר הנוכחי מבחינת הפחד וחוסר האונים"

אלי יונס, מנכ"ל מזרחי טפחות, בכנס המי"ל: "המדינה לא יכול להסתפק רק בטיפול בפנסיונרים בני 60, צריך לטפל גם באפקט הפחד שיש בשוק", אמר אלי יונס, מנכ"ל מזרחי טפחות, בכנס. "חייבים לטפל בפחד, בבהלה. הפחד עלול להביא פגיעה במרבית פעילות השוק המקומי"

"מדהים לראות כמה המשבר הגדול מ-1929 רלוונטי למשבר הנוכחי מבחינת הפחד וחוסר האונים", אמר היום (ה') מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב, במהלך כנס המי"ל שעסק בדרכי ההתמודדות של דירקטוריונים והנהלות עם המשבר הכלכלי. "כשיש פאניקה וכשיש מסביב אמירות שגורמות גם הן לסוג של פאניקה ולתחושה שהעסק מתכווץ, יחד עם כותרות שאין להן בסיס, זה יוצר מציאות".

אריאב התייחס בנאומו היום בכנס לחוסנה הכלכלי והלאומי של ישראל בהתמודדות עם המשבר הנוכחי. "אנחנו מתמודדים עם המשבר הזה אולי בתקופה הכי טובה שיש לנו מבחינה כלכלית כי אנחנו אחרי חמש שנות צמיחה. מעבר לכך, אני חושב שבסך הכל המדיניות הכלכלית של הממשלה בארבע השנים האחרונות, בניגוד למה שקרה במקומות אחרים בכלכלה המערבית, הייתה בהחלט מוצלחת וגם צופה את פני העתיד. אמנם לא ראינו משבר בסדר גודל כזה, אבל ראינו אלמנטים של גאות ושפל בכלכלה", אמר אריאב.

לדבריו, המערכת הפיננסית הישראלית הביאה למצב שאין בישראל תוכנית הצלה של בנקים. "יש לנו בסך הכל בנקים יציבים, עם הלימות הון גבוהה. יש לנו בנקים שמושפעים מהמצב אבל אם מסתכלים במונחים יחסיים אז בהחלט יש במה להתגאות. זה בהחלט נותן לנו נקודת פתיחה טובה להתמודדות", הוסיף.

אבל למרות נקודת הפתיחה הטובה, מנכ"ל האוצר מסייג את המציאות הקיימת. "אפשר אולי לומר שיש במצב הנוכחי שילוב קטלני של משבר כלכלי עולמי מז'ורי יחד עם התנהלות של מדינה לקראת בחירות. השאלה היא איך המערכת מתנהלת. העובדה הפשוטה היא שאנחנו יוצאים לדרך ב-2009 בלי תקציב ובסיטואציה שכל המשק נכנס לסוג של האטה. אם נוסיף לכך מצב שהממשלה לא יכולה לבצע את תוכניותיה ותוקעת את המשק, זה בהחלט סיטואציה מאוד פרובלמטית".

אלי יונס: "הפחד עלול להביא פגיעה במרבית פעילות השוק המקומי"

"המדינה לא יכול להסתפק רק בטיפול בפנסיונרים בני 60, צריך לטפל גם באפקט הפחד שיש בשוק", אמר אלי יונס, מנכ"ל מזרחי טפחות, בכנס. "חייבים לטפל בפחד, בבהלה. הפחד עלול להביא פגיעה במרבית פעילות השוק המקומי". לדברי יונס, כשכולם מפחדים, כולל גופים כמו הבנקים, אז אף אחד לא מוכן לממן כסף עבור אחרים כשהוא לא יודע אם הוא יכול לממן את עצמו".