אולמרט: רשת ביטחון לפנסיה - בתחילת השבוע הבא

אולמרט בדיון על התוכניות להצלת המשק: הנחה את האוצר, בנק ישראל והמועצה הלאומית לכלכלה לעבד את התוכנית שהציג האוצר אתמול, על מנת להגיע כבר בסוף השבוע לתוכנית הזוכה להסכמה רחבה

רשת ביטחון לפנסיה - בתחילת השבוע הבא: ראש הממשלה, אהוד אולמרט,הנחה את האוצר, בנק ישראל והמועצה הלאומית לכלכלה לעבד את התוכנית שהציג האוצר אתמול, על מנת להגיע כבר בסוף השבוע לתוכנית הזוכה להסכמה רחבה.

היום ומחר יקיים אולמרט התייעצויות בנושא עם שרים, עם יו"ר האופוזיציה, עם יו"ר ההסתדרות, עופר עיני ועם נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש. "נחיצותה של תוכנית כזו מובהקת", אמר ראש הממשלה. אחרי הצהריים כינס אולמרט במשרד ראש הממשלה את ראשי סיעות הקואליציה: ציפי לבני, אהוד ברק, אלי ישי, רפי איתן ואת יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, וכן את שר האוצר רוני בר-און ואנשי משרדו, מנכ"ל משרד רה"מ, אנשי בנק ישראל, הרשות לניירות ערך וראש המועצה הלאומית לכלכלה, לדיון על דרכי ההתמודדות עם המשבר הכלכלי.

בדיון הציגו שר האוצר ואנשי משרדו את התוכניות המרכזיות להתמודדות עם המשבר וכן פירטו את המודל הרעיוני להגנה על החסכונות הפנסיוניים. בתום הדיון הסכימו השרים כי יש לאשר במהרה את התוכניות כפי שהציע האוצר. יו"ר האופוזיציה אמר כי הוא וחברי סיעתו יתמכו בכך בהצבעה בכנסת. "אנחנו נאשר את התוכנית שהצגתם כי הדבר האחרון שצריך כעת הוא ריב בינינו על בסיס לא-ענייני. הדיון הזה הוא מעשה נכון וראוי, וטוב שהפורום הזה כונס".

בתום הדיון אמר אולמרט כי "אכן קשה להבחין מי מבין היושבים מסביב לשולחן הוא מהקואליציה ומי מהאופוזיציה ואני מאוד גאה על כך". הוא הוסיף כי "הדיון היום היה מקצועי ויעיל, ואני שמח על כך שהמחלוקות הפוליטיות והמפלגתיות נותרו מאחור, והמקצועיות וטובת המשק הישראלי הכריעו את הכף".

במהלך הדיון אמרה לבני כי "הממשלה צריכה לאשר באופן מיידי את התוכניות שכבר הוצעו להתמודדות עם המשבר ובכלל זה פתיחת החסמים הביורוקרטיים וזירוז ההליכים ליישום החלטות אלה." באשר לרשת הביטחון ביקשה לבני מהאוצר פרטים נוספים לגבי ההיקף הכולל של החשיפה והצגת טבלאות רגישות לגבי הרכב אוכלוסיות החוסכים שיזכו להגנה בכל אחד מהמודלים.

"המשבר העולמי הנוכחי מחייב שינוי אמיץ בדפוסי החשיבה שהיו נהוגים עד כה. הרפורמה העמוקה שבוצעה בקרנות הפנסיה ובקופות הגמל לא גובתה בתשתית רגולטורית מספקת שהייתה צריכה להתאים את עומק הסיכון למאפיינים הייחודיים של קבוצות החוסכים. את מה שלא נעשה במהלך הרפורמה צריך לעשות כעת ולהניח כבר עכשיו תשתית לשינוי של כללי ההשקעה בקרנות הפנסיה ובקופות הגמל כך שרמת הסיכון המותרת תקבע על פי מאפייני החוסך, גילו, הכנסתו ועיסוקו המקצועי. יש מקומות בהם פועלת שיטה דומה לזו המוצעת ובכל מקרה לא ניתן להמשיך במדיניות סיכונים בלתי מאובחנת ובלתי מאוזנת ביחס למצבו הייחודי של כל אחת ואחד מהחוסכים. אנחנו נקדם במקביל הן את הטיפול בנזקי המשבר הנוכחי והן את הפקת הלקחים הנובעת ממנו", אמרה שרת החוץ.

סגן ראש הממשלה, יו"ר ש"ס אלי ישי, אמר בישיבה כי צריך למקד את הסיוע הממשלתי בשכבות החלשות ובשכבות הביניים. "צריך להחיל את הסיוע לפי מבחן ההכנסה ולא לפי פרמטרים אחרים. תוצר הלוואי השלילי למשבר העולמי יהיה דחיקת מעמד הביניים אל עבר המעמד הנמוך. שמירה על מעמדות אלו תפעיל מנופי צמיחה. אילולא כן, נקבל התרחבות של השכבות החלשות", אמר ישי.

בתחילת הדיון בתוכניות הכלכליות המיועדות להתמודד עם המשבר במשק, אמר רה"מ אולמרט: "זימנתי את ראשי הסייעות לדיון הזה כדי שנוכל להגיע למידה מקסימלית של הסכמה, מאחר שמדובר בתוכניות בסדר גודל רחב והסכמה לאומית חשובה במקרה זה", אמר אולמרט בפתח הדיון. "אני מתכוון גם לקיים פגישות אישיות עם מס' שרים וכן עם יו"ר ההסתדרות ויו"ר התאחדות התעשיינים במטרה לייצר הסכמה רחבה ביותר על נושאים אלו החשובים למשק הישראלי".

אולמרט הודה ליו"ר האופוזיציה על תמיכתו בממשלה בנושא זה. "אין ספק שאנו צריכים להוציא את המחלוקות הפוליטיות מהדיון ולגבש עמדה מקצועית כדי לתת מענה יעיל ביותר לבעיות עימן מתמודד המשק הישראלי", אמר ראש הממשלה.

קודם לישיבה, נפגש ברק עם יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ועם נשיא הסתדרות התעשיינים, שרגא ברוש ודן עימם בעיקרי התוכנית הכלכלית. בסיום הפגישה נמסר כי ברק, עיני וברוש היו תמימי דעים כי נחוצה תוכנית רחבת היקף המעניקה רשת ביטחון לקרנות הפנסיה ולקופות הגמל לאוכלוסיה רחבה יותר מהמוצע כעת ושתיקח בחשבון את ההפסדים המשמעותיים השנה. השלושה הסכימו כי נחוצה הרחבה תקציבית לטיפול במשבר ומניעת אבטלה. עוד נמסר כי כפי שעשה לפני שלושה חודשים, קורא שוב ברק לשיתוף עיני וברוש בשולחן העגול לטיפול במשבר.

בתוך כך קיים השר לענייני גמלאים רפי איתן, שורה של התייעצויות דחופות לשם גיבוש פתרון להפסדים של עמיתיי קרנות הפנסיה וקופות הגמל. בין היתר איתן נפגש עם נגיד בנק ישראל לשעבר, מר משה זנבר, ששימש גם יושב ראש בנק לאומי, וכן התייעץ עם מנהלת קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר, יעל אנדורן.

ביום ראשון הקרוב יציג איתן לממשלה תוכנית משלו להתמודדות עם משבר הפנסיה. על פי תוכניתו, הממשלה תמיר את אחזקות העמיתים בקרנות הפנסיה ובקופות הגמל לאגרת-חוב ממשלתית בלתי סחירה, הנושאת ריבית צמודת מדד בתוספת 2%. ההמרה תתבצע לפי מחיר אחזקות העמית ב-30 ביוני 2008. בנוסף, זכות ההחלטה בדבר ניצול הזדמנות המרה זו תהיה בידיו של העמית.

לטענת איתן, התכנית אינה כרוכה בהזרמת כספים מאוצר המדינה, מכיוון והממשלה תקבל ניירות ערך סחירים בתמורה לאג"ח ממשלתי, שמועד פירעונו בתוך מספר שנים לא מועט. התכנית מיועדת לעמיתים בני 55 שנה ומעלה.

טרכטנברג כועס

בניגוד להודעות אולמרט בעת שהייתו בוושינגטון כי בידיו תוכנית חלופית, טובה ונכונה יותר, לפריסת רשת ביטחון לחוסכים בקופות הגמל והפנסיה, לא הוצגה אתמול כל תוכנית שכזו. עם זאת הובע כעסו הרב של טרכטנברג, שטען כי אנשי האוצר אינם מספקים לו נתונים. "לא ראיתי נייר מסודר אחד", אמר בכעס והוסיף כי נאלץ ללמוד את פרטי התוכנית באמצעות העיתונים. שר האוצר רוני בר-און נשא נאום קשה בו הסביר כי לדעת האוצר לא נכון להתערב עכשיו בשוק הפנסיה ואין הצדקה להיות המדינה היחידה בעולם שתפרוס עתה רשת ביטחון. בר-און אמר כי בלחץ הפוליטיקאים וגורמים בעלי עניין בשוק, הכין האוצר תוכנית לרשת ביטחון ממוקדת ומגודרת, אותה הגדיר כ"מודל יום הדין". "אנחנו לא ממליצים להפעיל את התוכנית עכשיו", אמר, "היא מוכנה. נכון להפעיל אותה רק אם חלילה יידרדר המצב".

נציג בנק ישראל, המשנה לנגיד פרופ' צבי אקשטיין, המשיך בהצגת העמדה החמקמקה של בנק ישראל והנגיד סטנלי פישר בנוגע לרשת הביטחון. מצד אחד נראה כי פישר אינו תומכך בפריסת רשת ביטחון. התנגדותו כלכלית ותפישתית ומלווה בחשש שרשת ביטחון עלולה להטות לרעה את שיקולי ההשקעה. מצד שני נמנע בנק ישראל מלומר זאת במפורש.

גורמים בבנק ישראל טוענים כי בקרב ראשי הבנק נשמעת ביקורת על כך שהאוצר "נמנם בשמירה" בכל הנוגע להתנהלות הפיקוח על הגופים המוסדיים המנהלים את כספי הפנסיה. אולם בשל רצונו של פישר בשמירה על "שלום בית" בין בנק ישראל לאוצר לא נשמעות הטענות הללו בפומבי. הטענה היא כי במקום להחיל עקרונות נוקשים בפיקוח על השקעות הגופים החוץ-בנקאיים, התעכב האוצר בקצב הפיקוח. לפיכך, הוא ייאלץ לסייע לציבור שנפגע ממדיניות ההשקעה הבעייתית של גופי הפנסיה לסוגיהם. בכל מקרה, הבנק המרכזי סבור כי רשת הביטחון חייבת להיות מצומצמת ומוגבלת, מתאימה לזו שהאוצר גיבש.

כאמור, אולמרט וטרכטנברג טרם הציגו את מודל רשת הביטחון שלהם. ההערכה היא כי אולמרט, אם יישאר בתפקיד ויהיה זה שיקבל את ההחלטה הסופית בעניין רשת הביטחון, יבקש למצוא נוסחה שתרחיב את תחולת רשת הביטחון של האוצר ותהיה מודל פשרה בין רשת הביטחון של ההסתדרות לזו של האוצר מבחינת גיל הנהנים, מבחני הכנסה, גובה החיסכון, גובה ההפסד שיובטח לו כיסוי וכדומה.

"הדיון הוא שערורייה, הפורום מתכנס לצרכים אחרים"

ראשי המפלגות שהוזמנו היום לדיון בלשכתו של אולמרט בתוכניות הכלכליות של האוצר, הופתעו לגלות כי הפגישה לא תכלול דיון ברשת הביטחון לקרנות הפנסיה. אמש, לאחר דיון ממושך בתוכניות האוצר, הודיע אולמרט כי יכנס הבוקר את ראשי המפלגות לדיון בתוכניות, אולם הדיון יכלול רק את התוכניות שאושרו כבר - תוכנית ההאצה ותוכנית שוק ההון.

"הדיון הוא שערורייה, לא מנהלים דיון מקצועי על תוכנית שטרם הובאה לאישור הממשלה, בוודאי לא בנוכחות מי שאינם חברי קואליציה. הפורום הזה מתכנס היום כנראה לצרכים אחרים ולא לצרכים לאומיים של ישראל", אמר היום גורם בקדימה. "גם ההתנהגות של אולמרט בפני שר האוצר שלו מוכיחה שהשיקולים נגועים בפוליטיקה גם כאשר ראש הממשלה כבר התפטר".

ממשרד ראש הממשלה נמסר כי בדיון, שאליו הוזמנו יו"ר קדימה ציפי לבני, יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, יו"ר העבודה אהוד ברק, יו"ר ש"ס אלי ישי ויו"ר מפלגת הגמלאים רפי איתן יציג שר האוצר, רוני בר-און, את שתי תוכניותיו ויפתח דיון בין הנוכחים "כדי ליצור הסכמה לאומית רחבה סביב התוכנית. ללא הסכמה כזו עלולות להיות תוצאות לוואי שאיננו רוצים להתמודד איתן. האחריות היא בסופו של דבר של הממשלה". בדיון צפויים להשתתף גם נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, ראשי אגפי האוצר, נציגי רשות ני"ע ויו"ר המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, פרופ' מנואל טרכטנברג.

באשר לרשת ההצלה לקרנות הפנסיה, הורה ראש הממשלה על המשך הדיון ואמר כי הוא סבור "שהמודל שהאוצר הציג מצריך עבודת מטה משולבת של האוצר, בנק ישראל והמועצה הלאומית לכלכלה".

נתניהו הביע היום תמיכה בתוכנית הכלכלית של הממשלה להתמודדות עם המשבר הכלכלי ואמר כי "אנחנו בעיצומו של משבר כלכלי חמור, זה לא הזמן לפוליטיקה. אני נותן היום תמיכה בתוכנית ראש הממשלה גם אם אני לא מסכים לכל פרטיה".

ועדת הכספים של הכנסת תתכנס ביום ראשון הקרוב כדי לדון בתוכנית ההאצה של האוצר. בדיון ישתתפו נציגי משרד האוצר, בנק ישראל, ההסתדרות, התעשיינים וגורמים כלכליים נוספים.