למרות החשש מגלישה למיתון: הנסיעה בתחבורה הציבורית תתייקר ב-8% מינואר - ב-5% יותר מעליית המדד

ההחלטה טעונה עדיין אישור של שרי האוצר והתחבורה - אך מופז צפוי להתנגד

למרות המחאה של חברות האוטובוסים וסימני המיתון במשק, ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והתחבורה אישרה היום ייקור של כ-8% בתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית, זאת החל מחודש ינואר 2009.

ועדת המחירים הסכימה להפחית את הייקור הצפוי מכ-12% לשיעור של כ-8% בממוצע, אך לא מעבר לכך.

כפי שפורסם ב"גלובס", העלייה בתעריפים היא בהמשך להחלטת הממשלה מאוגוסט האחרון לקצץ כ-120 מיליון שקל מתקציב הסובסידיה והתמיכות לתחבורה הציבורית.

במשרד האוצר הסבירו כי בשנים האחרונות ספגה קופת המדינה הפסד של מאות מיליוני שקלים מאחר והתעריפים עודכנו בשיעור עליית המדד בלבד, זאת בעוד תשומות הנסיעה (בעיקר סולר) התייקרו בעשרות אחוזים.

פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות קרא בסוף השבוע לממשלה לגלות אחריות ולדחות את מועד ייקור התעריפים, "החלטה זו בתקופה של משבר כלכלי מגלה אטימות ציבורית ותפגע קשות בנוסעים ובציבור המשתמש בתחבורה הציבורית", מסר הפורום.

יצוין כי תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית היו אמורים לעלות במילא בשיעור של כ-3% בינואר הקרוב בשל עליית המדד. אם לא תשונה החלטת ועדת התעריפים יתייקרו כאמור התעריפים בעוד 5% לפחות.

החלטת ועדת המחירים טעונה עדיין את חתימתם של שר התחבורה, שאול מופז, ושר האוצר, רוני בר-און. בלשכת שר התחבורה טרם הגיבו רשמית, אך מופז צפוי להתנגד להחלטה להעלאת המחירים.

בענף התחבורה מותחים ביקורת על ההחלטה להעלות את התעריפים, בטענה שדווקא בתקופת מיתון חשוב לעודד את הנסיעה בתחבורה הציבורית. בנוסף, העלאת המחירים בתחבורה הציבורית צפויה לפגוע בשכבות החלשות ובאוכלוסיה שלט מחזיקה ברכב פרטי.

מלשכת שר התחבורה נמסר בתגובה: "חרף המלצתם של דרגי המקצוע, שר התחבורה, שאול מופז, סבור כי בשלב זה אין מקום להעלאת תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית. הדבר מנוגד למדיניות עידוד הנסיעה בתחבורה הציבורית, ויפגע בשכבות החלשות. לאור זאת, אין בכוונת השר לאשר את העלאת התעריפים".