מנכ"ל נורקייט: "הספקים הגדולים בענף ההסעדה יתחזקו - והקטנים עלולים להיעלם"

אחרי שחברת ההסעדה נדיר נסגרה ומאות עובדיה פוטרו, חוששים כעת בשוק מקריסתן של חברות נוספות בתחום ; בכיר בענף: "הלחץ על חבורת ההסעדה הולך וגדל, ובמצב כזה חברות קטנות קורסות"

שוק ההסעדה המוסדית רותח: החברות השונות במשק מהדקות חגורה וחברות ההסעדה הן חלק בלתי נפרד בשרשרת הקיצוצים. אחרי חברת נדיר, חברה-בת של אגד תיירות ונופש, שסגרה את שעריה ופיטרה את 350 העובדים, חוששים בשוק לגורלן של חברות הסעדה נוספות. חלקן, כמו חברת מטעמי איכות תפן, מקיימות מגעים למכירתן. אחרות סובלות מהפסדים ושוקלות את צעדיהן. בשוק פועלות 6 חברות מרכזיות שכל אחת מהן מעסיקה מאות עובדים, ועוד עשרות חברות קטנות. קריסה של כל אחד מהשחקנים המרכזיים, עלולה להביא לפיטורי מאות רבות של עובדים נוספים במשק.

שוק ההסעדה המוסדית המציע שירותי הסעדה למקומות עבודה, מגלגל אומנם למעלה מ-1.4 מיליארד שקל בשנה, אבל המרווחים בו מועטים, מה שמראש מציב את החברות הפועלות בו במאבק הישרדות. בשנה החולפת נאלצו החברות להתמודד עם עלייה תלולה במחירי חומרי הגלם וכעת, למרות שרמת המחירים במגמת ירידה כלל עולמית, הן נאלצות להתמודד עם המשבר הכלכלי הגורם לחברות רבות לקצץ בהטבות הסוציאליות לעובדים.

עלייה בתשומות

אחת החברות שמתקשה לשרוד את השוק התחרותי ואת הרווחיות הנמוכה בו היא חברת עידית לוגיסטיקת מזון. ל"גלובס" נודע כי לפני ימים אחדים הטילו קבוצת נטו והחברה-הבת ביכורי שדה עיקול בסכום של 960 אלף שקל, על כספי חברת עידית לוגיסטיקת מזון מהכספים המגיעים לה ממשרד הביטחון.

חברת עידית לוגיסטיקת מזון שהוקמה בינואר 2007 ואשר מספקת מזון בבסיסי צה"ל, חתמה את המחצית הראשונה של השנה עם הכנסות של 25 מיליון שקל, אבל בשורה התחתונה היא רשמה הפסד של 11 מיליון שקל. ההפסד אף הביא את החברה לרשום לאחרונה אזהרת עסק חי.

ההפסד הגולמי של החברה שהיווה 30.3% ממכירותיה והסתכם במחצית ב-7.6 מיליון שקל, הוא בין היתר, תולדה של מרווחים נמוכים.

"שוק ההסעדה עבר שנה קשה של עליית תשומות והחברות הקטנות לא השכילו לפעול נכון, לא העלו מחירים ללקוחות ולא פעלו נכון למזעור ההשפעות של הורדת התשומות והתייעלות. כיוון שהחברות שלהן ניתן השירות נמצאות בקשיים, הלחץ על חבורת ההסעדה הולך וגדל ובמצב כזה חברות קטנות קורסות. חשוב לזכור שכל אחת מחבורת ההסעדה מעסיקה כמה מאות עובדים וקריסה עלולה להביא לפיטוריהן", אומר בכיר בענף.

בחברות מעידים שגם כאשר הטבת המזון לעובד לא מקוצצת הרי שהקיצוץ עובר להיקף ההטבה שבא לידי ביטוי למשל במספר הארוחות המגיעות לעובד ביום.

"אם היום בארגונים רבים, המעסיקים מאות עובדים, דואגים לכל צורכי המזון של העובד החל מהקפה של הבוקר, ועד הפירות של אחר הצהרים, ברמה של הכל כלול, צפויה מגמה של פתיחה של מזנונים ובתי קפה שבהם המזון יוצע לעובדים בתשלום. עובדים יוכלו לצרוך קפה משודרג וכריכים וסלטים מכיסם הפרטי. השירות יהיה משודרג, אבל העלות תהיה על העובד", אומר מנכ"ל נורקייט, דוד לרון, המעריך גם כי בתקופה הקרובה יואץ תהליך הקונסולידציה בשוק.

"אנחנו רואים לפנינו שנה קשה, אך בטוחים שננצל את ההזדמנויות שיהיו בשוק בשנה הזאת. פעלנו בשנה האחרונה לעדכן את המחירים מול עליית התשומות, וגם לנקיטת צעדי התייעלות על מנת להתמודד עם עליות המחיר. אני מעריך שתהליך הקונסולידציה שהחל בשנתיים האחרונות יואץ. הספקים הגדולים בענף יתחזקו והקטנים עלולים להיעלם", אומר לרון.