שוק הפרייבט אקוויטי מתכווץ: צפוי לאבד 10% מערכו - 140 מיליארד דולר

[לחמ"ל גלובס - המשבר העולמי: כל החדשות, הנתונים והפרשנויות] קרנות פנסיה, בנקים וחברות ביטוח עומדים למכור את תיקי השקעות הפרייבט אקוויטי שלהם במחירי הפסד ; משקיעים שיצאו בחודשים האחרונים מהשוק קיבלו רק כ-50 סנט על כל דולר מהערך הנקוב של ההשקעות

שוק הפרייבט אקוויטי צפוי לאבד יותר מ-140 מיליארד דולר, כ-10% מההיקף הכולל שלו במהלך 18 החודשים הבאים. רבים מהמשקיעים שימכרו את השקעותיהם בתחום הזה עשויים לספוג הפסדים לאחר שתמה הגאות שנמשכה חמש שנים בתעשיית הפרייבט אקוויטי.

קרנות פנסיה, בנקים וחברות ביטוח עומדים למכור את תיקי השקעות הפרייבט אקוויטי שלהם במחירי הפסד, בדיוק כשערכם נמצא במגמת ירידה. בשל הוראות התקינה החשבונאית החדשה, יידרשו קרנות הפרייבט אקוויטי לדווח על שווי השוק של השקעותיהן, וכתוצאה מכך הן צפויות לרשום ירידת ערך נוספת.

להערכתו של דייויד דה וויז, שותף בפרייבט אקוויטי פול קפיטל, "המכירות שיבצעו משקיעים מכוח הנסיבות יגיעו ל-130-140 מיליארד דולר ב-18-24 החודשים הבאים בצפון-אמריקה ובאיחוד האירופי". גם מומחים אחרים העוקבים אחר תעשיית הפרייבט אקוויטי מסכימים עם הערכה זו, וכמה מהם טוענים שהיקף המכירות אף עלול להיות גדול עוד יותר.

מדו"ח שפרסם לאחרונה בנק ההשקעות קוג'נט פרטנרס עולה כי משקיעים שיצאו בחודשים האחרונים משוק הפרייבט אקוויטי קיבלו רק כ-50 סנט על כל דולר מהערך הנקוב של ההשקעות. אשתקד קיבלו המשקיעים שמכרו פרייבט אקוויטי יותר מדולר על כל דולר נקוב, ובמחצית הראשונה של השנה עמדה התמורה על 84 סנט לכל דולר נקוב.

קרנות פנסיה חייבות למכור את תיק הפרייבט אקוויטי שלהן כדי לכסות הוצאות כגון תשלומים למוטבים, מכיוון שהתשואות שלהן כבר אינן מספיקות לכיסוי תשלומים אלה. קרנות הפנסיה, שנמנו עם המשקיעים הגדולים בתעשיית הפרייבט אקוויטי, נותרו עם אחזקה גדולה מדי בתעשייה הזו, במקביל לירידה בשוקי המניות.

"המשקיעים אינם מקבלים תשואות מקרנות הפרייבט אקוויטי, אבל הם מקבלים דרישות להגדיל את הבטוחות כנגד ההשקעות שביצעו", אמר דה וויז. הוא הוסיף שפול קפיטל, הפועלת בשוק הפרייבט אקוויטי המשני, מנהלת מו"מ עם מספר שיא של 55-60 משקיעים המבקשים למכור תיקים.

"ב-2005-2006 שיעור דרישות הגדלת הבטוחות כנגד השקעות היה 1:1, ועכשיו הוא עומד על חמש או עשר לאחד. יש לצפות לזרימה שלילית אדירה עמוק לתוך 2010".

בנקים, ששיעור אחזקותיהם בקרנות הפרייבט אקוויטי נאמד ב-20% או יותר, מממשים גם הם את ההשקעות בעקבות הצורך שלהם בהון. דה וויז מעריך כי גם חברות ביטוח, שרבות מהן נפגעו מהמשבר הפיננסי, צפויות לצאת. "ל-AIG יש השקעות פרייבט אקוויטי בסך 30 מיליארד דולר במאזן, וחלק נכבד מזה ייצא לשוק".

פול קפיטל היא הגדולה מבין כתריסר חברות ניהול נכסים הפועלות בשוק המשני, רוכשות תיקי פרייבט אקוויטי ממשקיעים כגון קרנות עומדות, מחזיקות בתיקים עד להבשלת ההשקעה, ונוטלות לעצמן את הרווח. השוק המשני צפוי לגדול מכיוון שהוא סופג את ההיצע העודף. דה וויז מעריך שסך ההשקעות בפרייבט אקוויטי בעולם נע בין 1,200 מיליארד דולר ל-1,500 מיליארד דולר.