באוצר סבורים שאין מקום לרשת ביטחון ומצליחים למשוך זמן: הדיון יתחדש רק בשבוע הבא

(עדכון) בתום פגישה בת כמה שעות אמש, לא הצליחו הצדדים להגיע להסכמה: "הוחלט להמשיך לבחון שימוש בכלים אלטרנטיביים ונחיצותם להתמודדות יעילה עם סוגיית ההגנה על החיסכון הפנסיוני בעקבות המשבר"

מאמציו של משרד האוצר למשוך זמן הצליחו: בתום פגישה בת כמה שעות שהתקיימה הערב (ב') בין הצוותים המקצועיים של משרד האוצר, בנק ישראל והמועצה הכלכלית לאומית במשרד ראש הממשלה, לא הצליחו הצדדים להגיע להסכמה במחלוקת על רשת הביטחון הנדרשת לקרנות הפנסיה. בתום הפגישה הוחלט כי הצוותים ימשיכו לבחון אפשרויות שונות המבוססות על הצעת האוצר וידווחו לראש הממשלה, שר האוצר ונגיד בנק ישראל ייתנו את המלצתם רק ביום שני הבא. על בסיס הדיווח יחודש הדיון בסוגייה.

יש לציין כי מאז הציע האוצר תוכנית לפריסת רשת ביטחון, חל שינוי בעמדתו והוא נסוג מתוכניתו. באוצר סבורים שאין מקום לרשת ביטחון ולכן מעדיפים לדחות את הדיון כמה שאפשר.

"לאור מורכבות הסוגיה המכונה "רשת הביטחון" כפי שנבחנה ועלתה במהלך הדיון, הוחלט להמשיך ולבחון את רשת הביטחון המיטבית ואת יעילותה בהתבסס על הצעת האוצר, מועד הפעלתה, ישימותה, ודרכים לתפעולה במידה שיוחלט עליה, ובו בעת לבחון שימוש בכלים אלטרנטיביים ונחיצותם להתמודדות יעילה עם סוגיית ההגנה על החיסכון הפנסיוני בעקבות המשבר", נמסר בהודעה משותפת של הצוותים המקצועיים בתום הדיון.

נזכיר כי ראש הממשלה, אהוד אולמרט, נפגש היום בצהריים בלשכתו עם נגיד בנק ישראל, פרופסור סטנלי פישר, על מנת לדון בקידום התהליכים בנושא ביטוח החסכונות הפנסיוניים וההתמודדות עם השלכות המשבר הכלכלי הבינלאומי. בתום הפגישה העריך ראש הממשלה כי ניתן יהיה עוד היום להגיע להסכמה לגבי מתן הגנה לחיסכון הפנסיוני אשר ניתן יהיה להציגה בפני הממשלה בימים הקרובים.

במכתב שהוציאה לשכת ראש הממשלה, נכתב שראש הממשלה שותף לדעתו של נגיד בנק ישראל כי ראוי להציג את התוכנית בהקדם וכי כל עיכוב עלול להחטיא את המטרה שלשמה נועדה התוכנית. "לראש הממשלה יש אמון מלא בשיקול הדעת המקצועי של נגיד בנק ישראל ושל שר האוצר, והוא הנחה את אנשי משרד ראש הממשלה להמשיך את שיתוף הפעולה המקצועי עם פקידי האוצר ובנק ישראל, כל זאת מבלי להיגרר למחלוקות מיותרות שניתן לגשר עליהן עם רצון טוב וגמישות מחשבתית", נכתב.

גורמים בהסתדרות: "אנחנו לא בונקר, מוכנים להתפשר"

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, נפגש בצהריים עם נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בניסיון להגיע לפשרה מוסכמת על כל הצדדים, כאשר פישר מסמן את האמצע, בין הגישות השונות של האוצר, לשכת ראש הממשלה וההסתדרות. בניגוד לרושם שנוצר במסיבת העיתונאים של פישר כאילו הנגיד תומך ברשת הביטחון שהציע האוצר, עיני התרשם כי פישר קרוב יותר בתפיסתו להצעה של ראש הממשלה, אהוד אולמרט.

עיני חזר על קריאתו להידברות בין כל הגורמים ואמר כי "ניתן ליצור חזית אחידה בין כל הגורמים במשק בזמן קצר ואני מושיט יד לשר האוצר ליצור את החזית הזאת".

סימן לכך שצפויה בקרוב הסכמה שכזאת ניתן לראות גם בדברים שאמרו היום ל"גלובס" גורמים בהסתדרות: "אנחנו לא בונקר. על דברים מסוימים אנחנו גם מוכנים להתפשר. הרושם הוא שהפערים לא גדולים ושאפשר לגמור את זה בתוך כמה שעות". ייתכן שבהסתדרות מאותתים כי יסכימו להתפשר על רשת ביטחון שלא תכלול את גילאי 55, או לחלופין כי יסכימו למבחן הכנסה מינימלי שיבטיח כי רשת הביטחון לא תוענק לבעלי ממון ונכסים רבים".

פישר מפשר: "שתי התוכניות דומות"

היום התייחס לראשונה באופן פומבי הנגיד סטנלי פישר, במסיבת עיתונאים שכינס, לרשת הביטחון ולמחלוקות בין משרד האוצר למשרד ראש הממשלה, וסיכם את עמדת בנק ישראל במשפט זה: "בנק ישראל בעד רשת הביטחון. תוכנית האוצר סבירה וטובה, היא נותנת מענה לחוסכים הרלוונטים שעתידים להיפגע מהמשבר, והעלות שלה נמוכה יחסית. אתמול בלילה הוצגה לנו התוכנית של היועץ הכלכלי של רה"מ, מנואל טרכטנברג. התוכנית שהציג מטפלת באוכלוסיה יותר רחבה, אולם העלות שלה דומה לעלות של תוכנית האוצר".