פובליסיס-אריאלי מפסיק את ההתקשרות עם חברת המדיה מיוז

המהלך נובע מבדיקת ההסכמים המסחריים של אריאלי, שנעשתה ע"י יו"ר חברת האחזקות של פובליסיס, יאיר גלר ; גלר: "אם כתוצאה מזה הבעלים של מיוז יחליטו לעבוד עם מישהו אחר בקריאייטיב - אנחנו נשלם את המחיר"

משרד הפרסום פובליסיס-אריאלי מפסיק את ההתקשרות עם חברת המדיה מיוז שבבעלות קבוצת פישמן - כך נודע ל"גלובס". הודעה על כך הועברה למיוז בימים האחרונים והפרידה תיכנס לתוקף בתוך כ-3 חודשים. תקציבי המדיה של אריאלי שטופלו עד עתה במיוז, כמו למשל HP, יועברו לטיפולה של מדיה קום - חברת המדיה המטפלת בתקציבי אדלר-חומסקי וגלר-נסיס.

הפסקת ההתקשרות עם מיוז באה על רקע האישור שקיבלו יאיר גלר ומשה נסיס (בעלי גלר-נסיס) מהממונה על ההגבלים העסקיים לנהל כחלק מהסכם ניהול את פובליסיס-אריאלי - כחלק מתפקידם כיושבי הראש של קבוצת פובליסיס ישראל. בשבועות האחרונים בחנו השניים את כל ההסכמים המסחריים שבין פובליסיס אריאלי ללקוחות, לרבות ההתקשרות בתחום המדיה, וקיבלו החלטה שמדובר בהסכם שרחוק מלהיות כלכלי לאריאלי.

בקבוצה לוקחים בחשבון שהמהלך יביא בהמשך לכך שתופסק ההתקשרות של קבוצת פישמן עם אריאלי בטיפול בתקציבי הפרסום של "ביג בוקס" ו"בסט ביי".

יאיר גלר אישר את הידיעה ואמר: "הודענו למיוז על הפסקת ההתקשרות תוך 90 יום. כמו שכרגע אנחנו בוחנים את כל ההסכמים הכלכלים של אריאלי, כך עשינו גם עם הסכם מיוז והגענו להחלטה שהוא איננו כלכלי. אם כתוצאה מזה הבעלים של מיוז יחליטו לעבוד עם מישהו אחר בקריאייטיב - נשלם את המחיר. בכל מקום שנמצא שאין בו הצדקה כלכלית - תופסק ההתקשרות".

כזכור, תחילת ההתקשרות בין מיוז לאריאלי החלה ב-2005. אריאלי, תחת הנהלתו של עמוס טל-שיר, היה כבר עמוק בתוך המשבר במהלכו איבד תקציבים וירד בדרוג משרדי הפרסום. בזמנו סיכם אריאלי על שיתוף-פעולה עם זניט מדיה - חברת המדיה של קבוצת באומן-בר-ריבנאי, שאף היא נמנית על קבוצת פובליסיס. ממש בסוף התהליך נעשה בקבוצה מהלך נוסף שנועד לחזק אותה: טל-שיר פרש מתפקיד המנכ"ל לטובת יוסי ירקוני- לשעבר בכיר בבנק דיסקונט. ירקוני נחשב למקורב מאוד לאיש המדיה ישראל דיאמנט - אז מנכ"ל מיוז, וכך, מתחת לאפם של אנשי קבוצת באומן, הוחלט באריאלי על שינוי כיוון וחתימת הסכם עם מיוז.

כבר באותה תקופה היו ההערכות בשוק שדיברו על כך שמדובר בהסכם לא מאוד כלכלי לאריאלי שמטרתו אחת: לקבל כמה שיותר מתקציבי פישמן בתחום הקריאייטיב על מנת ליצור מומנטום חיובי למשרד, דבר שלא צלח לאורך זמן.

לפני כשנה הוחלט בפובליסיס להקים חברת אחזקות הכוללת את כל חברות הקבוצה בישראל שבראשה יעמדו יאיר גלר ומשה נסיס. סמוך להחלטה זו התפטר יוסי ירקוני מתפקידו כמנכ"ל המשרד, ואת מקומו תפסה אורלי ראובני. כבר אז העריכו רבים כי ימיו של שיתוף הפעולה בין אריאלי למיוז קצרים.

בינתיים סבלה מיוז מצרות משל עצמה: הכוונה להתחזק באמצעות חבירה לחברת המדיה יונייטד טורפדה על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים, ומשרד הפרסום זרמון-גולדמן, שרכש חלק מהמדיה שלו באמצעות מיוז, העביר את רוב תקציביו ליוניברסל מקאן.

האובדן של תקציב הפרסום ללאומי קארד שטופל במשרד לפני מספר חודשים, החליש לא רק את אריאלי אלא גם את מיוז, היות ומדובר בתקציב עתיר טלוויזיה. לקוח משמעותי נוסף, 012 סמייל, עומד בימים אלה בעיצומו של מכרז מדיה. בנוסף, ישראל דיאמנט, שהיה איש הקשר לפובליסיס - פרש, וברור היה שזו רק שאלה של זמן עד שהשת"פ יתפוגג.

במיוז בוחנים אופציות

בחודשים האחרונים בחנו גורמים במיוז ובקבוצת פישמן מספר אפשרויות לחבור לחברת מדיה אחרת, תוך העברת תקציבי הקריאייטיב בקבוצה - כחלק מעסקה כוללת. התקציבים המשמעותיים כיום של קבוצת פישמן בתחום הקריאייטיב הם: הום סנטר, ביג בוקס, בסט ביי וטויס אר אס.

באחרונה נפגשו בכירים מהום סנטר הן עם מקאן-אריקסון ושלמור-אבנון-עמיחי במטרה לבחון שיתופי-פעולה שונים. ככל הנראה, אף אחת מהפגישות לא הבשילה לכדי מהלך כלשהו.

קונסטלציה אחרת שנלקחה בחשבון הייתה הקמת סוג של משרד פרסום במשותף עם שלמור-אבנון-עמיחי, שבסיסו יהיה תקציבי פישמן. אך חברת y&r העולמית, בעלת השליטה בשלמור, לא אישרה את המהלך והוא נגנז.

כיום מנוהל תקציב הפרסום של הום סנטר באדלר-חומסקי.

יצוין כי מציאת בית אחד לכל תקציבי פישמן בקבוצות המדיה-קריאייטיב הקיימות אינו פשוט כלל ועיקר: מיוז מביאה איתה את תקציב HOT ולכן איננה יכולה לחבור למקאן (המטפלת ב-yes), זניט של באומן חולקת איתה את תקציב HOT אבל גם מחזיקה בתקציב ACE קנה ובנה המתחרה עם הום סנטר. אדלר, המחזיק בתקציב הום סנטר, יתקשה לטפל בו זמנית ברשתות החשמל בעוד הוא מחזיק בחנות באג שבנמל התעופה וכן בחלק ממערך הפרסום של בזק - שכבר הוכיחה בעבר שאינה אוהבת לחלוק את תקציביה עם משרדים המטפלים ב-HOT.

ורד ויזל, מנכ"ל מיוז, מסרה בתגובה: "הפעילות עם אריאלי התרוקנה מתוכן כבר לפני מספר שבועות, וכעת זה בעצם ההפסקה הפורמלית של הפעילות שתיכנס לתוקף בקרוב. כמו בעבר, מיוז בוחנת תמיד שיתופי פעולה נוספים".