והרי החדשות: יש בעל עניין חדש בויז.אר.טי - קרן השתלטות נורדית

קרן FSN הגיעה לאחזקה של 10% בחברה ; עופרה בראון, סמנכ"לית הכספים: "אנו לא מאמינים שמדובר בתחילת מהלך של השתלטות עוינת על החברה"

לאחר שמניות רבות קרסו למחירי שפל, לאחר שמאות מיליונים - אם לא מיליארדים - של דולרים נמחקו משווי של חברות ציבוריות, יש לא מעט אמיצים שממהרים להכריז - "It's Time To Buy" או "זהו שוק של 'קונים בלבד'" וכדומה. עם זאת, מעט מהם, מבעלי עניין ועד אחרון ציבור המשקיעים, מתרגמים את מחשבותיהם למעשים ומכניסים את ידם לכיס. בסוף השבוע האחרון מצאנו אחד כזה, שהחליט להמר על אחת המניות הישראליות שנסחרות באחד משוקי ההון של אירופה - ויז.אר.טי שנסחרת בבורסת פרנקפורט וגם בבורסת אוסלו שבנורבגיה.

מעשה שהיה כך היה. ביום חמישי האחרון הודיעה ויז.אר.טי כי בעל מניות (שעד לאותו רגע לא החזיק במניות החברה) מעוניין לרכוש בין 10% עד 21.5% מהון החברה לפי מחיר של 19 כתר נורבגי, 13% מעל מחיר השוק נכון ליום רביעי האחרון. הצעת הרוכש, שבאותו היום זהותו נותרה אלמונית, הייתה תקפה ליממה אחת ויחידה, וכך קרה שכבר ביום שישי נודעה זהותו, זמן קצר לאחר שהוא החל לאסוף מניות במסחר השוטף.

לפי הודעת החברה מיום שישי האחרון מדובר בקרן Buyout נורדית שעונה לשם FSN Capital ועד כה היא אספה מניות שמהוות 10% מהון החברה. ויז.אר.טי, אחת החברות המובילות בעולם בפיתוח פתרונות IT לעיצוב, עיבוד, אחסון, שידור וניהול של גרפיקה ותכני וידאו עבור תחנות טלוויזיה, נסחרת כיום לפי מחיר של 1.92 אירו (18.3 כתר נורבגי) המשקף שווי חברה של 150 מיליון דולר - ירידה של 58% מתחילת השנה. "אנו מאמינים שלאור הנפילה במחיר המניה, הקרן פשוט רואה בויז.אר.טי הזדמנות קנייה טובה", אומרת ל"גלובס" עופרה בראון, סמנכ"לית הכספים של החברה. "אנחנו לא מאמינים שמדובר בתחילת מהלך של השתלטות עוינת על החברה. זו לא חברה מתחרה", מוסיפה בראון.

עוינת או לא עוינת, בהודעה שיצאה ביום שישי מטעם החברה, נאמר כי דירקטוריון ויז.אר.טי ממליץ לבעלי העניין בחברה שלא להיענות להצעת הרכש של אותו משקיע אלמוני. ההמלצה, כאמור, לא ממש הכשילה את המהלך של FSN, והרכישות שביצעה הפכו אותה, לפחות לעת עתה, לבעלת העניין הגדולה בחברה. FSN מגדירה את עצמה כקרן Buyout שמתמקדת ברכישת גרעיני שליטה בחברות בגודל בינוני - בין 50 מיליון אירו ועד 200 מיליון אירו. מאז שנת 2000, אז התפוצצה בועת מניות הטכנולוגיה, השקיעה הקרן 200 מיליון אירו במסגרת 31 עסקאות. הקרן מנהלת את אחזקותיה באמצעות שלוש קרנות נפרדות שנכסיהן הצבורים עומדים על 580 מיליון אירו.

כך או אחרת, מבנה האחזקות בויז.אר.טי מקל על איסוף של מניותיה במסגרת המסחר השוטף. שיעור ההון הצף בחברה הוא 42.5%, לקבוצה של דירקטורים ומנהלים בחברה יש אחזקה של 12.0%, לחברת המדיה הנורבגית Orkla אחזקה של 9.7%; למשפחת ביורג (עימה נמנה מנכ"ל החברה, ביארנה ביורג) אחזקה מצרפית של 10.8% ואילו לבעלי המניות הקודמים של חברת Escenic, אותה רכשה ויז.אר.טי, אחזקה של 3.7%.

ויז.אר.טיויז.אר.טי