הרכבת הקפיאה התקשרות עם "מודיעין אזרחי" בשל טענות שהגישה תצהיר כוזב במכרז

חברת "השמירה" טוענת כי חברת "מודיעין אזרחי" הגישה תצהיר כוזב ושקרי למכרז של רכבת ישראל להצבת תצפיתנים במפגשי מסילה-כביש, ולכן על הרכבת להימנע מלהתקשר עימה בחוזה עד שיוכרע העניין בביהמ"ש

חברת "השמירה" טוענת כי החברה המתחרה "מודיעין אזרחי" הגישה תצהיר כוזב ושקרי למכרז של רכבת ישראל להצבת תצפיתנים במפגשי מסילה-כביש, ולכן על הרכבת להימנע מלהתקשר עימה בחוזה, עד אשר יוכרע הנושא בבית המשפט.

הדברים נכתבו בעתירה שהגישה לבית המשפט לעניינים מינהליים בתל-אביב, נגד המכרז בו זכו "מודיעין אזרחי" ו"רשף ביטחון". באמצעות עו"ד רועי בלכר ממשרד מ. זליגמן ושות', מבקשת "השמירה" גם צו ביניים האוסר על חברת החשמל לבצע כל פעולה בנוגע למכרז, עד שתוכרע העתירה.

כיום "השמירה" היא שמספקת לרכבת את שירותי הפיקוח במפגשי הרכבת. היא טוענת כי אם לא יינתן צו ביניים נגד ההתקשרות, היא תיאלץ להוציא כבר כעת מכתבי פיטורין לכ-430 העובדים שהיא מעסיקה בתפקידים אלה. בעקבות פנייתה של "השמירה", הודיעה הרכבת רק בעל-פה כי היא מקפיאה את הליכי ההתקשרות עם "מודיעין אזרחי" עד לבדיקת הטענות. בית המשפט הורה ל"מודיעין אזרחי" להגיב לבקשה לצו ביניים בתוך 7 ימים.

בעתירה נטען כי החברות שהשתתפו במכרז נדרשו להראות כי הן עומדות בהנחיות משרד האוצר בנוגע לשמירה על זכויות העובדים שלהן, ולהצהיר כי ב-3 השנים האחרונות לא נכתב לגביהן דו"ח ביקורת של משרד ממשלתי בנושא זה.

לפי העתירה, חברת "מודיעין אזרחי" הצהירה כי לא נכתב לגביה דו"ח ביקורת בנושא השמירה על זכויות עובדיה. אלא שהשמירה טוענת כי מדובר בהצהרה כוזבת, משום שב-3 השנים האחרונות פרסם משרד האוצר פעמיים דו"ח ביקורת שלילי ביותר בנושא השמירה על זכויותיהם של המאבטחים המועסקים על-ידי "מודיעין אזרחי".

כך, למשל, מצוטטת הודעה של משרד האוצר בנוגע לבדיקת מודיעין אזרחי שהחלה ב-2006, ממנה עלה שהחברה הפרה באופן בוטה את הסכמיה עם משרדי ממשלה. היא לא שילמה את שכר היסוד עליו התחייבה בהסכם ההתקשרות ופגעה בזכויות העובדים. לפי בדיקת יחידת הביקורת באגף החשב הכללי, הפרות השכר נאמדו בכ-15 מיליון שקל בגין פרויקטים שונים.

השמירה טוענת לחומרת יתר בתצהיר הכוזב, כיוון שדרישת הרכבת לחתימה על תצהיר התווספה למסמכי המכרז שבועיים בלבד לפני הגשת ההצעות. "אם היתה ועדת המכרזים מודעת לדו"חות הביקורת הקשים של החשב הכללי על מודיעין אזרחי - לא היתה מעלה בדעתה לתת לה את הציון המירבי ברכיב שביעות-הרצון של מזמיני העבודה האחרים מפעילותו של המציע". (עת"מ 3030/08).