אליה וקוץ בה: בעל עניין חדש בלידקום והורדת דירוג לאג"ח

קרן ההשקעות Lesser Trust הגיעה לאחזקה של 4.9% ; מידרוג הורידה דרוג האג"ח של החברה בשתי דרגות מ-"A3" ל-"Baa2"

נסו לדמיין לרגע שאתם נמנים על ציבור בעלי המניות שמושקע במניות לידקום , הבונה רשתות תקשורת עבור מפעילי סלולר בשווקים מתעוררים, ובראשה עומד אריק אלקלעי, אחד המנכ"לים הוותיקים בקרב מנכ"לי החברות הישראליות הנסחרות באירופה. ביום קייצי אחד, כמו היום, כשאתם כבר למודי אכזבה מהחברה, אתם עומדים לקבל שתי בשורות הנוגעות לחברה, האחת חיובית והשנייה שלילית. איזו מהן הייתם רוצים לשמוע קודם? אנחנו מאמינים שאת השלילית, ולו משום שתעדיפו לצאת עם טעם מתוק בפה מיום המסחר הזה.

ובכן, נאמנים לרחשי ליבכם, בשלב ראשון ניתן לכם להתרשם מהבשורה השלילית, ואז ננסה להמתיק אותה בעזרת החיובית. חברת הדירוג מידרוג הודיעה אתמול על הורדת דירוג האג"ח (סדרה א') של לידקום מ-"A3" באופק שלילי ל-"Baa2" באופק יציב. מדובר באג"ח בהיקף של 134 מיליון שקל, הנושאת ריבית של 6.65% צמודת מדד, וניתנת לפירעון מידי חצי שנה בין השנים 2009-2013. "הורדת הדירוג נובעת מהרעה משמעותית באיתנות הפיננסית של החברה, שחיקה ברווחיות הגולמית והתפעולית, ועלייה ברמת הסיכון העסקי שבו פועלת החברה", כותבים במידרוג.

למען האמת, הורדת הדירוג מצד מידרוג אינה אמורה להפתיע. בעידן שבו חברות מדרגות חוב "נזכרות" להוריד דירוגים הרבה אחרי שהחברות שהן מכסות מאותתות רשמית כי נקלעו לקשיי נזילות ומניותיהן קרסו, גם המהלך הנוכחי של מידרוג מגיע באיחור די משמעותי.

כך או אחרת, במידרוג מבססים את החלטתם על דו"חות הרבעון השלישי שפרסמה לידקום בשבוע שעבר. "החברה ממשיכה להציג יחסי איתנות נמוכים", כותבים במידרוג, ומציינים כי יחס ההון העצמי לסך המאזן עומד כרגע על 18% לעומת 22% נכון לסוף 2007, ועל 41% נכון לסוף 2006. לידקום, כזכור, ציינה בדו"חות כי היא מנהלת מו"מ אינטנסיבי מול הבנקים המממנים אותה להגשמת אמות המידה הפיננסיות. בנוסף, כחלק מתהליך ההתדיינות בין החברה לבין הבנקים להסדרת אמות המידה הפיננסיות, יצרה לידקום לטובת כלל הבנקים שעבוד שוטף כללי על נכסיה.

יתרת החוב הפיננסי של החברה עומדת על 72.6 מיליון דולר, ויתרות המזומנים שברשותה שוות 26.7 מיליון דולר, לא כולל יתרת תיק ני"ע של 13.8 מיליון דולר. לבסוף, למרות הורדת הדירוג, במידרוג מאמינים כי יש ללידקום יכולת טובה לממן את חובה (ריבית וקרן) לפחות בשנתיים הקרובות.

לידקום

בדרך ל-5 הגרועות

ועכשיו לבשורה החיובית. לידקום, הנסחרת בבורסה המשנית של לונדון (AIM), היא מסוג החברות שרשימת בעלי העניין בה משתנה כמעט באותו קצב שבו אנו מחליפים גרביים. מחיר המניה, שראה ימים טובים יותר, נתפס בעיני רבים כהזדמנות קנייה אטרקטיבית, והיום הגיע תורה של קרן השקעות בשם Lesser Trust. הקרן הגיעה בימים האחרונים לאחזקה של 4.9% בהון המניות של לידקום, והפכה לבעלת העניין הרביעית בגודלה בחברה (ראו טבלה). כזכור, ב-AIM בעל עניין הוא בעל מניות המחזיק יותר מ-3% מההון. תשעה בעלי עניין בלידקום מחזיקים ב-48.8% מהון החברה.

לידקום איבדה מתחילת השנה 93% (!), ואם לא יחול שינוי דרמטי עד סוף השנה, מניית החברה תהפוך לאחת מחמש המניות הגרועות ביותר ל-2008 מבין הישראליות הנסחרות באירופה. שווי החברה - תחזיקו חזק - הוא בקושי 7 מיליון דולר.

לידקוםלידקום