בר-און: "תוקעים את תוכניות האוצר בגלל שיקולים של פריימריז ואגו נפוח"

שר האוצר ובכירי משרדו תקפו בחריפות את הפוליטיקאים ; בלינקוב: יש עלינו התקפות פתטיות

צמרת משרד האוצר יצאה היום (ד') במתקפה חריפה נגד המערכת הפוליטית והאשימה אותה באטימות, חסימת תוכניות חיוניות ובהתבססות על שיקולים זרים בטיפול בבעיות המשק.

שר האוצר, רוני בר-און, האשים כי תוכניות חיוניות למשק נתקלות ב"מערכת פוליטית אטומה אשר אינה מסוגלת לראות מעבר לאף שלה או מעבר ליום הבחירות הקרוב". השר דיבר ביום עיון שארגן אגף התקציבים במשרד האוצר.

במהלך נאומו בר-און שיבח מאוד את עבודת האגף ותקף בחריפות את מבקריו. לדבריו, "כולם יודעים להטיל אשמה ולצאת בהצהרות כאשר נוצר משבר, אבל כאשר יהיו הצלחות כולם ירצו לעלות על משאית הצל"ש, עד שלא יישאר מקום למי שעושה את המלאכה.

"בשבועות האחרונים אנו באוצר פועלים כאיש אחד, מסביב לשעון, כדי למצוא מענה למשבר וכדי לגבש תטכנית האצה שהיא כל כך חיונית. ואז, היא נתקעת בוועדת הכספים של הכנסת בגלל שיקולי פריימריז ואגו נפוח".

"התקפות נלוזות"

לדברי בר-און, מתוך שיקולים פוליטיים, התוכניות שהוגשו לוועדת הכספים הפכו להיות בנות ערובה. "כבר ארבעה ימים התוכניות יושבות בוועדת הכספים. כולנו יודעים למה כל כך חשוב להגיש את התוכנית ולאשרה לפני סוף השנה. אני רואה איך אגף התקציבים עובד כדי שכבר בתקציב 2008 יהיו ההרשאות הדרושות. המערכת הפוליטית לא מאשרת תקציב ל-2009, ועל כן אותן הרשאות חשובות מאוד".

בר-און ציין כי הדבר נעשה כביכול כדי לקשור את אישור התוכנית להגשת תוכנית לרשת ביטחון לחסכון הפנסיוני. "אנו לא הצהרנו אף פעם שתוכנית ההאצה היא סוף פסוק. לנו אין סדר יום אחר מאשר לאזרחי ישראל, אנו ערים לחששות של הציבור. לנו אין אינטרסים שונים מאלה של אחרים, אך יש כאלה שיש להם אינטרסים שונים מאלה של האוצר", אמר בר-און.

גם הממונה על תקציבים באוצר, רם בלינקוב, תקף בחריפות את מה שהוא כינה "התקפות נלוזות ופאתטיות" על משרד האוצר. לדבריו, מקור אותן התקפות הם "דרגים פוליטיים בחלק ממשרדי הממשלה אשר עומדים להתחלף".

בלינקוב הגן על החלטת בכירי האוצר לשגר מכתב לראשי משרד הממשלה וציין כי צעד לא שגרתי זה נעשה מתוך "כאב ודאגה עמוקה למשק ישראל" וכדי לוודא שהחלטות חשובות יתקבלו מתוך בדיקה אמיתית.

צעד אנטי סוציאלי

לדברי בלינקוב, הוא חושב כי מתן רשת ביטחון יהיה צעד אנטי סוציאלי, שכן היא תיצור מצב בו מי שיש לו סכומים גדולים יותר יקבל הגנה גדולה יותר, ועניים יקבלו הגנה קטנה יותר. "יש פה מעין סבסוד של עשירים על ידי עניים", אמר. יחד עם זאת, הממונה על התקציבים ציין כי יתכן ויהיה צורך להפעיל רשת ביטחון כזו בגלל המציאות הפוליטית.