התחרות בין אתרי הספא מתחממת; אתר "זאפ" מדווח על ירידה של 30% בהתעניינות

"גלובס" בודק כיצד נוכל לנצל את המצב הכלכלי כדי ליהנות מעיסוי רקמות עמוק - ומגלה שהמחירים באתרי הספא עדיין גבוהים, אך בימים אלה ניתנות בעבורם חבילות מפנקות ועשירות יותר מבעבר

כמו בכל ענף אחר כמעט, חלוקים הקולות הנשמעים בענף הספא עם תקופת המשבר הנוכחי: "עסקים כרגיל" או ימים קשים? תלוי את מי שואלים. למי שמחפשים דווקא בימים האלה הזדמנות להירגע מהלחץ הכולל - מה שאולי עשוי להיות יותר מפריבילגיה, אולי אפילו צורך - ייתכן ומדובר באמת בהזדמנות. תחרות קיימת תמיד בענף הצפוף הזה, שבו נדמה שמכוני ספא צצו תחת כל עץ רענן; ייתכן ועכשיו, ניתן יהיה למצוא מחירים טובים מהרגיל.

באתר ההשוואות "זאפ" (www.zap.co.il), שלפני כשנתיים הוסיף קטגוריית ספא בעקבות צמיחה משמעותית שהורגשה בענף, מדווחים על ירידה של 30% בהתעניינות בטיפולי ספא דרך האתר בחודשיים האחרונים.

המחירים המופיעים בזאפ לא השתנו מהותית בפרק הזמן הזה: טיפולי פילינג ל-45-50 דקות - 270 שקל, אבנים חמות ל-45 דקות - 150-270 שקל, וכך גם עיסוי רקמות עמוק ועיסוי שוודי. עבור טיפולים ארוכים יותר של 60, 75 ו-90 דקות המחיר כמובן עולה בהתאם.

אושרת יואב, מנהלת מלון וספא שיזן בהרצליה-פיתוח, מנסה לשמור על נימה אופטימית - אך מודה שלא הכול כרגיל. "כמו שאר העסקים במדינת ישראל אי-אפשר להתעלם ולהיות אדישים, חייבים להתאים את עצמנו למצב ולהראות רגישות יתר כלפי קהל לקוחותינו שנפגעו או ייפגעו בעתיד הקרוב. נכון שמדובר בתחום של פינוק ומותרות, אבל דווקא בימים לחוצים ובתקופה לא יציבה אנשים מוצאים לעצמם את הזמן לקחת פסק זמן מהחיים, לנוח לשעתיים בלבד, לעבור טיפול ולהתחמש באנרגיות וכוחות מחודשים".

עם זאת, לפחות בחלק מהמקומות מדווחים על תנועת לקוחות יציבה. "מספר המגיעים לטיפולים ולעיסויים השונים המוצעים בבית הוא כרגיל ואנו מרוצים מכך", אומרת שירי בר-ליובין, מנהלת "בית דרך חיים". "לאור המצב במשק כיום אנו מקווים שהמצב ימשיך כפי שהוא מתנהל. חשוב להדגיש כי אנו רואים את הטיפול כחלק מאורח חיים בריא ומאמינים בחשיבות של עשיית טיפולים באופן קבוע לשמירה על איזון גוף ונפש. אנחנו לא רואים את עצמנו ואת הטיפולים המוצעים בבית כמותרות, אלא כמשהו חיוני לאיזון, החשוב כחלק משגרת החיים, אך פי כמה וכמה בזמנים של אי וודאות ומשבר כמו זה הפוקד את הציבור כעת".

גם במלונות הבוטיק והספא, בהם הטיפולים הם חלק מהותי מהעניין, מעידים לרוב על תנועת לקוחות ערה. "אנחנו עמוסים כרגיל", אומרים ב"בית בגליל". "כרגע אי אפשר לומר שאנחנו חשים במיתון על בשרנו". במועדון CORE במלון דן אכדיה תולים את המצב (הטוב) באופי הלקוחות."קהל הלקוחות של המרכז משתייך למעמד סוציו-אקונומי גבוה", אומר אדם אביאל, מנהל המרכז. "קהל זה מודע לאורח חיים בריא, דעתן, נהנתן ורגיל לפינוקים. למרות המשבר והאטה הכללית בשוק, מכירות חבילות הפינוק ושירותי הספא לא נפגעו בחודש אוקטובר והן אפילו צמחו ב-35% לעומת חודש אוקטובר בשנה שעברה".

אביאל אומר כי המכירות הטובות הפתיעו את הנהלת המרכז, שציפתה לצמיחה נמוכה יותר, ומסביר שדווקא בזמן מיתון והפסדים גדולים בשוק ההון אנשים נוטים להקפיא פעילויות פינננסיות בהיקפים גדולים, אולם בכל הקשור ל"פינוקים הקטנים", הם משתדלים להמשיך ולפנק עצמם ולא לחולל שינוי מהותי באורח החיים לו הורגלו טרם המיתון.

אתרי הנחות

אתרי אינטרנט מרכזים הנחות וקופונים של מכוני ספא שונים: כך למשל "ספא אינפו" (spainfo.co.il) והאתר "ספא" (spa.co.il). הם אמנם פועלים תמיד במתכונת הזו, אבל זו ההזדמנות לנסות ולהתחקות אחרי התחרות הקשה. גם באתרי האינטרנט של המכונים עצמם מוצעות לפעמים הטבות נוספות.

כך, למשל, באתר "ספא אינפו" ניתן למצוא את ההצעות הבאות לגולשי האתר:

ספא אמור, הרצליה פיתוח: חבילה אישית של עיסוי 60 דק' וכיבוד קל - 210 שקל.

וילה גליליי, צפת: חבילת ספא זוגית ב-480 שקל, כולל אמבט זוגי לאור נרות, עיסוי זוגי בן 45 דקות, צלחת פירות העונה ובקבוק יין, שתייה קלה וחמה וכיבוד קל (אפשרות להגדיל את העיסויים ל-60 דקות בתוספת 90 שקל לזוג);

קליי ספא, תל אביב: חוויה זוגית בחמאם (עיסוי וטיפול חמאם), החל מ-575 שקל.

באתר "ספא", המציע מספר נקוב מראש של חבילות או מוצרים, ניתן בין השאר למצוא השבוע:

ספא דן כרמל - 1 פלוס 1: אמבט ועיסוי זוגי של 55 דקות, שימוש במתקני ספא מנדרין, חלוק, נעלי ספא, מגבות, תכשירי רחצה, לוקר וחניה - 430 שקל.

*ספא מעל כולם - מלון קרלטון: עיסוי זוגי למשך 45 דקות ושימוש במתקני הספא במחיר 399 ש"ח לזוג (במקום 480).

שניים במחיר אחד

חנית ברוך, "ספא פולג": "אנחנו חייבים לתת הנחות כדי לעמוד בתחרות ולמשוך לקוחות, אבל מצד שני לא רוצים להפסיד. לכן אנחנו מוסיפים ארוחה, מוסיפים חמאם, נותנים באותו המחיר עוד אלמנטים שנשמעים מפתים. מצ'פרים את הלקוח כמה שיותר עם תוספות כדי שבאותו המחיר, הוא יקבל הרבה יותר".

"לא ייתכנו שינויים במחירי הטיפולים עד סוף שנת 2008", אומרת אושרת יואב, "אולם יש נכונות לבוא לקראת חברות וארגונים שעובדים איתנו צמוד לגבי בניית תוכן לחבילות, שדרוג ימי הכייף שלהם, מתן מענה לצרכים שלהם בכל דרך אפשרית כדי לעזור גם להם לצאת מהתקופה הזו בראש מורם. כמו כן היינו חייבים להתאים את עצמנו לרצון לקוחותינו, לכן יצאנו במיוחד עם טיפולי מנהלים של חצי שעה בלבד בשעות הבוקר או הערב המאוחרות, לצד השקה של כרטיסייה של טיפולים שבהם על כל חמישה טיפולים מקבלים אחד חינם. גם נושא השוברים הולך ומתחזק עוד מחודש החגים ויש ניצול מרבי כרגע של אותם השוברים שקיבלו אנשים במתנה ממקומות העבודה. ימי הכיף של החברות הפכו לימי עיון עם טיפולים, כלומר על מנת 'להמתיק' את הבשורות מארגנים יום כיף שמסתיים בישיבה או בשיחה עם מנכ"ל".

מכאן, למעשה, נולדות החבילות המרובות שכוללות מוצרים שונים יחד (עיסוי גוף טיפול פנים, טיפול וארוחה וכד') וכרטיסיות או הנחות על מוצר נוסף, המשיבות את הלקוחות למקום גם אם חיפש מלכתחילה טיפול אחד בודד. הנה כמה חבילות המוצעות בימים אלה:

*פלאנט ספא, נווה צדק: חבילת Moroccan Detox: טיפול גוף לניקוי רעלים במסכה מטהרת, עיסוי ידיים עמוק, טיפול רפלקסולוגיה (140 דקות סה"כ) - 605 שקל (במקום 700).

זן ספא, רעננה: חבילה זוגית - עיסוי 40 דקות, עיסוי כפות רגליים 10 דקות, עיסוי קרקפת 10 דקות וארוחת בוקר זוגית - 550 שקל.

ספיריט ספא, רשפון: בהזמנת שתי חבילות ספא זוגיות - 10% הנחה; מנוי של חמישה טיפולים בני 60 דקות ב-1,000 שקל (במקום 1,400).

*ספא שיזן בהרצליה: טיפול 45 דקות כולל שימוש במתקני הספא - 560 שקל לזוג (עד 15/12/08), וכן הטבות למצטרפים למועדון המנויים.

CORE SPA, דן אכדיה: חבילה זוגית - 45 דקות לזוג כולל פילינג גוף 30 דקות ושימוש חופשי במתקני המועדון ב-630 שקל (במקום 720 שקל).

חבילת יחיד - עיסוי גוף 60 דקות, עיסוי קרקפת 15 דקות, טיפול פנים ב-485 שקל (במקום 595).

הנחות דרך ועדי עובדים

בין היתר, מוצעות הנחות לטיפולים שונים דרך מועדוני לקוחות. חברי מועדון חבר יכולים לרכוש עד סוף דצמבר שוברי טיפול ב-105 שקל, הכוללים 50 דקות עיסוי תקפים ב-60 מכונים ומטפלים פרטיים ברחבי הארץ; או שוברים במחיר 448 שקל לחבילת טיפולים זוגית הכוללת אמבט שמנים, עיסוי, שמפניה, כיבוד קל ושימוש במתקני הספא באתרי ספא מובילים בארץ.

הנחות אחרות מתקבלות דרך ועדי עובדים. חנית ברוך, בעלת "ספא פולג" בנתניה, מודה כי יש בהחלט הבדל בתקופה. "הרבה גופים וחברות שמשווקים ספא לוועדי עובדים מציעים הנחות גדולות (50% לחברי מועדון חבר או הסתדרות המורים, למשל). אנשים עצבניים, המתח רב והם צריכים עיסויים; זה בעצם מה שמחזיק את הספא היום".

"אנחנו לקראת סוף שנה", אומרים בבית דרך חיים, "יש הזמנות רבות שמגיעות מצד ארגונים וחברות עבור ימי כייף לעובדים ולמנהלים, חלקן מנצלות את הזמן של ה'ביחד' ועושות לצד כל הטיפולים והארוחות, תדריכים, ועידות, ישיבות הנהלה". אלו, כמובן, נהנים ממחירים שונים מאלו של לקוח פרטי.

גם עבור קבוצות פרטיות ישמחו במקומות רבים להציע מחיר מיוחד. בין ההנחות המוצעות היום - בפלאנט ספא בנווה צדק מציעים למעסיקים טיפול חינם ברכישת שוברי מתנה לעובדיהם, בעלות של 120 שקל, ובספא ארנה, מלון מרקיור בת ים מקבלות קבוצות של עד עשרה אנשים טיפול 45 דקות, שימוש במתקנים וארוחת בוקר ב-265 שקל לאדם.