המכרז למימון וניהול קרן מיוחדת לעסקים קטנים יוצא לדרך

עסק קטן מוגדר כעסק שמחזורו השנתי עד 22 מיליון שקלים והוא מעסיק עד 70 עובדים ; בתחילת השבוע הבא יפנה החשכ"ל לכל הבנקים בישראל בהצעה להתחרות על ניהול סכום של 30 מיליון שקלים שהמדינה הקציבה בתוכנית ההאצה בעבור קרן לעסקים קטנים

בעוד מכרז המסגרת לסיוע לעסקים בינוניים מתעכב בשל התנגדות יו"ר ועדת הכספים, אבישי ברוורמן, להצביע על התוכנית אלא אחרי שתובא לו תוכנית רשת ביטחון, יוצא לדרך המכרז למימון וניהול קרן האשראי המיוחדת לעסקים הקטנים.

בתחילת השבוע הבא יפנה שוקי אורן, החשב הכללי באוצר, לכל הבנקים בישראל בהצעה להתחרות על ניהול סכום של 30 מיליון שקלים שהמדינה הקציבה בתוכנית ההאצה בעבור קרן לעסקים קטנים.

עסק קטן מוגדר כעסק שמחזורו השנתי עד 22 מיליון שקלים והוא מעסיק עד 70 עובדים.

יצוין שקרן דומה לעסקים קטנים, שהוקמה לפני כשנתיים, מתופעלת בבנק מרכנתיל, הבינלאומי ואוצר החייל. הקרן הזו העמידה עד היום אשראי של כ-900 מיליון שקל וכרגע זמינים בה 200 מיליון שקל למתן אשראי לעסקים קטנים. המכרז שיתפרסם לקרן החדשה כולל תנאים מקילים ומגדיל את תרומת המדינה ב-30 מיליון שקל, בציפייה למינוף בנקאי מקביל שיגיע לסביבות 400 מיליון שקל. היקף ההלוואה המקסימלי לעסק קטן הוא עד 500 אלף שקל. תקופת ההלוואה עד 5 שנים. בקרן החדשה מוארך ה"גרייס" להחזר הקרן מחצי שנה לשנה.

בעוד שבקרן הנוכחית, זו שכבר מתופעלת, המדינה לוקחת על אחריותה סיכון בגובה 70% מההלוואה והבנק יכול לדרוש עד 30% הון עצמי, הרי בקרן החדשה מורידים את דרישת ההון העצמי ל-20% כאשר ביתרת 10% תתחלק המדינה בסיכון עם הבנק.

במשרד האוצר צופים התמודדות במכרז גם של הבנקים שכבר מתפעלים את הקרן הקודמת וגם בנקים נוספים, שיבקשו לקחת חלקים מתפעול וניהול הכסף. מכרז הפעלת תוכנית הסיוע לעסקים בינוניים, בסך הכל 200 מיליון שקל מהמדינה עם פוטנציאל מינוף בנקאי של עד 1 מיליארד, שעדיין תלוי באישור ועדת הכספים, מצוי גם הוא בשלבי הכנה. גם כאן תהיה פנייה לכל הבנקים.

עבור הבינוניים תממן המדינה בשלב ראשון קרן של 100 מיליון שקל ועוד סכום זהה בשלב שני. היקף ההלוואה המקסימלי לעסק בינוני יעמוד על 8 מיליון שקלים. עסק בינוני הוא הגדרה לעסק שמחזורו השנתי עד 100 מיליון שקל ואין התניה הקשורה למספר העובדים.