האוצר האמריקני שוקל תוכנית להורדת הריבית על משכנתאות חדשות

האוצר האמריקני שוקל תוכנית שתפחית את הריבית על משכנתאות חדשות לדיור, לפי ידיעה שפורסמה אתמול (ד') ב"וול סטריט ג'ורנל". ההצעה תאפשר לפאני מיי להציע משכנתאות בריבית של 4.5%, לעומת ריבית של 5.5% שמקובלת כעת.

במסגרת התוכנית הנשקלת, האוצר יקנה אג"ח משכנתאיות בערבות של פאני מיי ושל פרדי מק, שתי סוכנויות מימון שוק המשכנתאות שהולאמו למעשה בספטמבר, וגם אג"ח בגיבוי של מינהל הדיור הפדרלי, FHA. פאני ופרדי ערבות לכ-47% מסך המשכנתאות החדשות במשק האמריקני.

עדיין לא ברור אם התוכנית תיצור הזדמנויות להחלפת משכנתאות על-ידי בעלי הבתים, אבל מהלך כזה יהיה חיובי עוד יותר לשוק הדיור הנאבק על חייו ויקל מאוד על בעלי המשכנתאות.

צ'רלס הורן, שותף במאירי בראון מוושינגטון, אומר שהוא מעריך שהתוכנית יכולה להיות חלק מהכוונה של שר האוצר הנרי פולסון להרחיב את תוכנית החילוץ של המוסדות הפיננסיים. על-פי ההרחבה הזו, 20 מיליארד דולר מתוך 700 מיליארדי הדולרים של תוכנית הייצוב המקורית של שוקי ההון ישמשו לגיבוי אשראי צרכני.

תוכנית זו מיועדת לעודד את שוק ההלוואות לסטודנטים ואת שוק כרטיסי האשראי. פולסון אמר ב-1 בדצמבר שייתכן שהתוכנית תורחב לסוגי נכסים נוספים. הורן הוסיף שייתכן שפולסון ממתין כדי לראות איך תתקבל תוכניתו החדשה על-ידי מנהיגים בקונגרס, כמו יו"ר ועדת השירותים הפיננסיים בבית הנבחרים, הדמוקרט ברני פרנק, ויו"ר ועדת הבנקאות בסנאט, כריסטופר דוד, לפני שימשיך ליישם אותה. להערכת הורן, פולסון ינסה לגייס גם את תמיכת יורשו המיועד בממשל אובמה, טימותי גייתנר. *

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2008