הייצוא הביטחוני של ישראל ב-2008 הצטמצם ב-10% ל-5 מיליארד דולר

זאת לעומת שיא של 5.6 מיליארד ב-2007 ; בכל זאת, ישראל מדורגת במקום השביעי ברשימת 10 יצואניות הנשק הגדולות בעולם ; ארה"ב עברה את הודו כשוק הייצוא הגדול ביותר לנשק מישראל

התעשיות הבטחוניות בישראל דיווחו על מכירות בשווי 4.3 מיליארד דולר בעשרת החודשים הראשונים של השנה. שווי מכירות הנשק של ישראל בכל 2008 צפוי להתקרב לחמישה מיליארד דולר, ואולי אפילו לפרוץ רף זה, לפי הערכות של גורמים בממשלה ובתעשיות הביטחוניות. כך מוסר דיפנס ניוז בגיליונו החדש.

מדובר בסכום מרשים, אך הוא נופל משיא מכירות הנשק שנקבע בישראל ב-2007: 5.6 מיליארד דולר. לעומת זאת, שווי המכירות החזוי ל-2008 עולה על זה שנרשם ב-2006: 4.8 מיליארד דולר.

לפי הערכות משרד הביטחון, רק כ-15% מהמכירות של התעשיות הביטחוניות מיועדות לשוק המקומי, כלומר לצה"ל. העובדה ש-85% מהמכירות מיועדים ללקוחות זרים מציבה את ישראל בעשיריה המובילה של יצואניות הנשק בעולם.

בדירוג לפי שווי כל עסקות הנשק שנעשו בגלובוס מתחילת 2000 עד סוף 2007, מוצבת ישראל במקום השביעי עם שווי מצרפי של עסקות בסך 10.8 מיליארד דולר, על פי נתונים של שירות המחקר של הקונגרס. את הרשימה מובילה ארה"ב, עם מכירות בשווי 123 מיליארד דולר ואחריה רוסיה (62.2 מיליארד דולר), צרפת (29.2 מיליון), בריטניה (25.2), גרמניה (12.6), וסין (10.8). סוגרות את הרשימה, מתחת לישראל: איטליה (6.5 מיליארד), ספרד (6.5) ואוקראינה (5.5).

אבל לפי נתונים של משרד הביטחון, יצוא הנשק של ישראל בין 2000 ל-2007 הסתכם ב-29.7 מיליארד דולר, נתון שמציב את ישראל במקום הרביעי במדרג היצואנייות, אחרי ארה"ב, רוסיה וצרפת. אחת הסיבות לפער בנתונים: משרד הביטחון כולל בחישוביו גם עבודות שידרוג ושירותים אחרים.

ריצ'ארד גרימט, משירות המחקר של הקונגרס ומומחה לעסקות נשק בינלאומיות, אמר לדיפנס ניוז: "בלי קשר למיקום ישראל בדירוג היצואניות, אין מחלוקת על כך שישראל היא ספקית נישה חשובה מאוד בשוק הגלובלי".

ויוסי בן חנן, שהיה מנכ"ל סיבט, זרוע יצוא הנשק של משרד ביטחון, אמר לשבועון: "העובדה שישראל הקטנטנה יושבת בחבורה אחת עם יצואניות הנשק הגדולות בעולם מעידה כאלף עדים על איכות הטכנולוגיות שלנו . אנחנו לא מוכרים אוניות גדולות, מטוסי קרב או פלטפורמות גדולות. אנו ספקי נישה של מערכות קרביות. למרות כל המגבלות האלה, אנו שומרים על מעמדנו בין הענקים".

בשבועות שחלפו מאז סוף אוקטובר, קיבלו התעשיות הביטחוניות הזמנות חדשות בשווי כ-200 מיליון דולר, לרבות הסכם שחתמה אלביט לשדרוג מטוסי קרב בברזיל; הסכם בשווי 50 מיליון דולר למכירת מערכת מכ"ם של אלתא למדינה בלתי מזוהה; וחוזה בשווי 60 מיליון דולר שחתמה אלישרא למכירת מערכת מוטסת לאתרעה מוקדמת למדינה באירופה.

בנתוני עסקות הנשק ל-2008 לא כלולות תחזיות לעסקה בשווי 1.475 מיליארד דולר בין ממשלות ישראל והודו לפיתוח וייצור טילי נ.מ וטילי ים לטווח ארוך, מערכות מכ"ם ומערכות בקרה נלוות על בסיס מערכת טילי ברק 8, בביצוע תע"א, רפאל, ותעשיות ביטחוניות בהודו. מקורות בישראל אומרים, כי כל הצדדים כבר השלימו את המו"מ על המחיר, חלוקת עבודה, העברות טכנולוגיה והסדרי offset, כלומר מסירת עבודות גומלין לצד האחר. מכל מקום, עד לחתימה על החוזה וקבלת תשלומי פיקדון ראשוניים מממשלת הודו, מדובר בעסקה עתידית ואי אפשר לכללה בנתוני 2008.

לדברי גורמים במשרד הביטחון, הודו עודה אחד מהיעדים המובילים לטכנולוגיות, מוצרים ושירותים של התעשיות הביטחוניות הישראליות, עם רכישות בשווי 1.2 מיליארד דולר ב-2008, נכון לסוף אוקטובר. אולם, זו השנה השניה ברציפות, ארה"ב היא הלקוח הגדול ביותר של תעשיית הנשק הישראלית עם מכירות בשווי 1.5 מיליארד דולר אשתקד. מכירות בשווי דומה חזויות גם ל-2008.

"מעבר לחשיבות הכלכלית ההכרחית, יצוא ביטחוני הוא נכס אסטרטגי", אמר בן חנן לדיפנס ניוז. "... אנו זקוקים לחוזים חדשים בשווי שלושה מיליארד דולר בשנה, רצוי ארבעה מיליארד, כדי להמשיך לפתח ולייצר את הטכנולוגיות הצבאיות שנחוצות לכוחותינו".