סגן מנהל חטיבת המחקר של בנק ישראל: "לראשונה מזה 5 שנים - הכלכלה הישראלית לא תצמח ברבעון הרביעי"

מישל סטרבצ'ינסקי בהרצאה באינטל: "נראה כי תירשם ירידה נוספת במספר המועסקים בהיי-טק ברבעון האחרון" ; "המיתון בארה"ב התחיל כבר בראשית 2008, אך פגע בייצוא ההיי-טק הישראלי רק ברבעון השלישי"

"לראשונה אחרי 5 שנים של צמיחה רצופה, ברבעון האחרון של 2008 חזוי כי התוצר לא יעלה." כך אמר היום (ד') מישל סטרבצ'ינסקי, סגן מנהל חטיבת המחקר של בנק ישראל, בהרצאה שנשא בחברת אינטל. לדבריו, המיתון בארה"ב התחיל בתחילת 2008, אך פגע בייצוא ההיי-טק הישראלי רק ברבעון השלישי של השנה. סטרבצ'ינסקי אמר כי התגובה המאוחרת-יחסית נובעת מאופיו של מיתון זה: בניגוד למיתון ששרר בארה"ב ב-2001, אשר התמקד בתחילתו בענפי הטכנולוגיה העילית, המיתון הנוכחי החל במגזרים אחרים של המשק האמריקני, ובראשם שוק הדיור.

עוד הסביר סטרבצ'ינסקי כי על פי סקר כוח האדם לרבעון השלישי, מספר המועסקים בתעשייה כבר ירד, ונראה כי תירשם ירידה נוספת ברבעון האחרון. עם זאת, לדבריו, התמונה אינה אחידה בכל הענפים: כך, בענפי התחבורה והתקשורת נרשמה ברבעון השלישי עלייה נאה בתעסוקה. עם זאת, ניכרים ההבדלים בין הענפים השונים של המשק: עד כה נפגעו ענפי התעשייה, ואילו במגזרים אחרים - כגון התחבורה והתקשורת נמשכה העלייה בתעסוקה.

לדברי סטרבצ'ינסקי, מידת הפגיעה בייצוא ענפי הטכנולוגיה העילית בישראל תהיה תלויה בהתאוששות הכלכלה האמריקנית. ההתאוששות בארה"ב צפויה, על פי התחזית החדשה של ה-OECD, להתחיל ברבעון השלישי של 2009. זאת בהנחה שתתנהל שם "נחיתה רכה" במדיניות הפיסקאלית, ובכלל זה צמצום בטווח הביניים (בין שנתיים ל-5 שנים) של הגירעון התקציבי, השורר במשק האמריקני מזה מספר שנים.

בהתאם להחלטות הקיימות היום, הגירעון מנוכה המחזור בארה"ב צפוי לגדול מ-1% ב-2007 ל-3% ב-2008, ולהישאר ברמה גבוהה זו גם ב-2009 וב-2010. גירעון זה משמעותו המשך העלייה של החוב הציבורי האמריקני, וסטרבצ'ינסקי הזכיר כי כלכלני ה-OECD מציינים שהקטנתו בעתיד היא תנאי חשוב לחזרה אל מסלול של צמיחה בת קיימא.