חברות הדשנים המובילות בעולם מצמצמות את ייצור האשלג בהיקף עולמי כולל של כ-2.6 מיליון טון

כי"ל, לעומת זאת, מתמידה בהצהרותיה על המשך ייצור אשלג כרגיל במשך התקופה הקרובה ; יואב בורגן מבית ההשקעות לידר שוקי הון חוזר על המלצת "קנייה" למניית החברה ; פוטאש הודיעה כי היא מתכננת לצמצם את ייצור האשלג שלה ב-20% החל מינואר 2009

יואב בורגן מבית ההשקעות לידר שוקי הון, פירסם היום (ד') סקירה מעודכנת על מניית כי"ל , בהקשר של הודעתה מאתמול, של ענקית הדשנים הקנדית, פוטאש , כי היא מתכננת לצמצם את ייצור האשלג שלה ב-20% שהם 2 מיליון טון, החל מינואר 2009.

בלידר מציינים כי חברת פוטאש, מובילת שוק האשלג והמחזיקה ב-11% בכי"ל, מתכוונת לצמצם את תפוקת האשלג על רקע ציפייתה להמשך ההאטה בביקושים לאשלג במהלך הרבעון הראשון של 2009. לאחר מכן, בהמשך שנת 2009, פוטאש חוזה האצה בביקושים לאשלג, לאחר שחקלאים ינצלו את המלאים הקיימים שלהם.

בורגן גם מזכיר, כי בשבוע שעבר יצרנית הדשנים הצפון-אמריקנית מוזאיק (סימול MOS) צפתה גם היא המשך החולשה בביקושים לדשנים במהלך הרבעון הפיסקלי השלישי שלה לשנת 2009, המסתיים בפברואר 2009, ו"התאוששות חזקה" ברבעון הפיסקלי הרביעי של 2009.

כמו כן, אתמול יצרנית האשלג הגרמנית K+S (סימול SDF.F) הודיעה על צמצום בשעות העבודה במכרות האשלג שלה במהלך המחצית הראשונה של 2009, כאשר גם היא חוזה התאוששות במחצית השנייה של 2009.

ההודעה מאמש של פוטאש מצטרפת לצמצומים בייצור אשלג בהיקף עולמי כולל של כ-2.6 מיליון טון, עליהם דיווחו יצרניות אשלג בולטות כדוגמת K+S; אורקלי; סילביניט; ביילרוסקלי .

ברור, לדעתו של בורגן, כי יש כאן עדות חזקה להתמדתה של פוטאש במדיניות ניהול ההיצע שלה, כמובילת שוק האשלג הגלובלי, על מנת לשמור על רמות המחירים הגבוהות של האשלג, שהינו אחד מן הסחורות היחידות עלי אדמות שמחירה עדיין נשמר על רקע המיתון העולמי הנוכחי.

בלידר מציינים, כי זו הפעם הראשונה שפוטאש מודיעה על הקטנת ייצור האשלג שלה במסגרת המשבר הנוכחי, כי הרי עד לאמצע נובמבר האחרון, בהתייחס לשביתה בשלוש מכרות האשלג המרכזיים שלה, שגרמה להשבתת כושר ייצור שנתי של כחצי מליון טון, הנהלת פוטאש כבר הצהירה, כי לולא השביתה הנ"ל, היא היתה ממילא משביתה חלק מכושר ייצור האשלג שלה על מנת לשמר את רמת המחירים.

בורגן להדגיש, כי כי"ל, מצידה, מתמידה בהצהרותיה על המשך ייצור אשלג כרגיל במשך התקופה הקרובה, על מנת לבנות מלאי אשלג תוך ניצול יתרונות ה"אחסון" הטבעיים של ים המלח ובציפייה להתאוששות שוקי האשלג הגלובליים, בדומה להתנהלותה במהלך שנת 2006 על רקע התמשכות מו"מ האשלג עם סין.

לאור כל הנ"ל, בורגן חוזר על המלצת "קנייה" למניית כי"ל. מחיר היעד נמצא בעדכון.