פנייה לנסרדישי: לשנות את המתווה של הסדר הנאמנויות על רקע המשבר הכלכלי

כיום הנאמנויות מדווחות בהתאם לשוויין ב-31.12.05 ; עו"ד אלכס הילמן, המייצג נאמנויות זרות, טוען כי לאור הנסיבות הכלכליות המועד שנקבע להערכת הנאמנויות הוא בעייתי, מאחר ששוויין ירד בצורה ניכרת עקב המשבר

עו"ד בתחום הנאמנויות דורשים ממנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי, שינוי במתווה של הסדר הנאמנויות על רקע המשבר הכלכלי. זאת מאחר ששווי הנאמנויות עליהן יש לדווח ירד בצורה ניכרת עקב המשבר.

הרשות מאפשרת הסדרי מס לנאמנויות שאינן כלולות היום ברשת המס, במטרה להכניסן לרשת המס. תוקף החוק מה-1 בינואר 2006, ולכן הנאמנויות מדווחות בהתאם לשוויין ב-31.12.05. המועד האחרון לדיווח נקבע לסוף חודש זה. אלא שכעת, שוויין של נאמנויות רבות ירד משמעותית בשל המשבר, כך שהשווי שהוצהר אינו רלבנטי.

עו"ד אלכס הילמן, המייצג נאמנויות זרות, טוען כי המועד שנקבע להערכת הנאמנויות הוא בעייתי לאור הנסיבות הכלכליות. הילמן מתייחס הן לירידות בערכם של נכסים והן בשינוי בערכו של השקל. לדבריו, מאחר שמדובר במתווה הסדר שפורסם רק לאחרונה ולא ניתן היה לחזותו בתחילת בשנת 2006, יש מקום להתחשב בתנאים אלה ולפעול בדרך של התאמת ערכי הנאמנות במועד ביצוע ההסדר.

בנוסף יו"ר ועד מחוז תל-אביב בלשכת עורכי הדין ויו"ר ועדת נאמנויות במחוז, עו"ד שירה שיין-פריד, טוענת כי השווי של רוב נכסי הנאמנויות ירד במידה רבה עקב המשבר, ואם לא יותאם המועד הקובע לשווי הנאמנויות, עלול להיווצר עיוות מס משמעותי. עו"ד ענת טנא, שותפה במשרד אלתר, טוענת כי בחלק מהמקרים הנאמנויות "נחתכו" ב-50%. לדבריה, אם לא תיעשה התאמה, יהיה בכך משום "לשים מקל" בגלגלי ההסדר, שממילא אינו מושך בינתיים מדווחים רבים.