בניגוד לעמדת גושן: "ביהמ"ש הכלכלי" יהיה רק מחלקה במחוזי בת"א - ולא בימ"ש עצמאי

כך עולה מתזכיר החוק שמגבשת הנהלת בתיהמ"ש בשיתוף רשות ני"ע ; במחלקה הכלכלית יכהנו 3 שופטים מחוזיים, והיא תעסוק בדיני חברות ודיני ני"ע ברמה הארצית ובתיקים שיוגשו לפי חוק השקעות משותפות בנאמנות

הנהלת בתי המשפט תקצה שופטים ייעודיים בבית המשפט המחוזי בתל-אביב לתיקים העוסקים בדיני חברות וניירות ערך, אך לא יוקם בית משפט כלכלי עצמאי, כפי שקיווה יו"ר רשות ניירות ערך, זוהר גושן. כך עולה מתזכיר חוק שמגבשת הנהלת בתי המשפט בשיתוף עם רשות ניירות ערך. כפי שמתגבש כרגע, במחלקה הייעודית יכהנו 3 שופטים מחוזיים מתוך מאגר השופטים הקייימים, אם כי תיתכן גם הוספת שופטים.

נודע, כי לפי המתווה המתגבש, המחלקה הכלכלית תעסוק בדיני חברות ודיני ניירות ערך ברמה הארצית, וכן לתיקים שיוגשו לפי חוק השקעות משותפות בנאמנות (תיק ההטבות של יועצי ההשקעות בלאומי, שנסגר בעסקת טיעון, כלל אישומים לפי סעיף זה). כמו כן, תעסוק המחלקה בתביעות נגזרות. הטיפול יהיה הן בתיקים אזרחיים והן בתיקים פליליים.

בשלב זה, מתנהלים דיונים בין הנהלת בתי משפט לרשות ניירות ערך בדבר העבירות והעוולות שייכללו במנדט של המחלקה הייעודית. בהנהלת בתי משפט שוקלים גם לצרף תחת כנפי המחלקה את מחלקת הפירוקים ומחלקת המסים במחוזי תל-אביב. ההערכה היא כי ניסוח התזכיר יסתיים בתוך מספר חודשים.

חשש מלחצים

בשנים האחרונות גושן "עשה נפשות" להקמת בית משפט כלכלי, ואף המליץ על כך כחלק מהמלצות ועדת גושן לממשלת תאגידי, שהוא עמד בראשה. כפי שנחשף בזמנו ב"גלובס", מספר חודשים לאחר שנכנס לתפקידו כיו"ר רשות ניירות ערך, יזם פגישות בנושא עם שר המשפטים, דניאל פרידמן; עם נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש; ועם מנהל בתי המשפט, השופט משה גל.

כפי שפורסם ב"גלובס", בהנהלת בתי המשפט התנגדו לקונספט של בית משפט כלכלי עצמאי. זאת, בין היתר, מנימוקים של תוספת תקציבים ותוספת שופטים. בנוסף החשש היה כי מהלך כזה עשוי להביא להפעלת לחצים מצד קבוצות לובי נוספות: הלובי של המסים יבקש בית משפט מיוחד למסים, הרופאים ידרשו בית משפט מיוחד לרשלנות מקצועית וכך הלאה.

גורמים במערכת המשפטית אמרו בזמנו: "האלמנט של המומחיות הוא טוב עד רמה מסוימת. אבל צריך ששופט גם יראה את התמונה הכללית. כיום יש התמחויות, אך החלוקה של השופטים היא פונקציונלית. בית משפט מיוחד מונע ניהול יעיל, כי אין יכולת לנתב את השופטים של אותו בית משפט לפי הצרכים של המערכת. אם יש מחר תיק פשע חמור, שמצריך ניתוב שופטים מתחום אחר לתיק הזה, לא ניתן לעשות זאת כשיש בית משפט מיוחד".