ג'ף פולבר: "לא מאמין להצהרות פסימיות ולא אכפת לי מה אומרים על המשבר"

ועידת ישראל [לאתר ועידת ישראל לעסקים] המשקיע שמשמש כאנג'ל לחברות ישראליות יגיע בשבוע הבא לוועידת העסקים של "גלובס"

משקיעים, קרנות הון סיכון ויזמים נחלקים בימים אלו לשתי אסכולות: הפסימית והאופטימית. הראשונה כוללת את אלו שסבורים כי תעשיית האינטרנט העולמית נמצאת בתקופה משברית: כ-80% מהסטארט-אפים ייסגרו, כדברי היזם ג'ייסון קאלקניס, וקרנות ההון סיכון יפסיקו להשקיע. בית הלל, לעומת זאת, כולל יזמים ומשקיעים שלא מתביישים לספר כי אצלם עסקים כרגיל - הם ממשיכים לפתח מוצרים חדשים ולהקים חברות, וממשיכים לחפש אחר השקעות אטרקטיביות.

ג'ף פולבר, משקיע אמריקני שמעורב בלא מעט חברות ישראליות כדוגמת Innovid, Semantinet ו-Kayote, משתייך לאלו שלא נרתעים מהמשבר. "אני לא מאמין להצהרות הפסימיות ולא אכפת לי מה יש לאחרים להגיד על המשבר הפיננסי", הוא אומר ל"גלובס". "מה שכן, כשאנשים נכנסים לפאניקה הם קופאים, ובמקרים כאלו סיכויי ההישרדות של החברות קטנים יותר. גם המשקיעים משתמשים במשבר הזה כתירוץ, שכן ההזדמנויות עדיין קיימות. רק צריך לזכור שגם גוגל נוסדה בעת המשבר הקודם, ולכן אני חושב שמשבר דווקא מעודד יצירתיות בקרב יזמים, בעיקר כשיש פחות משאבים".

הטרנדים הבאים

פולבר מרבה לבקר בישראל, ונחשב ליקיר קהילת היזמים הישראלית. הפעם הוא מגיע לרגל ועידת ישראל לעסקים של "גלובס" שתתקיים ב-14-15 בדצמבר במלון דיוויד אינטרקונטיננטל, וייטול חלק בפאנל: "אינטרנט וסלולר - תקשורת בספין", שידון בטרנדים הבאים שעתידים לעצב את פני הרשת.

מהם? "אני חושב שיש 3 עיקריים: המדיה החברתית על כל סוגיה; האבולוציה של הווב הסמנטי; והתפשטות התקשורת האלחוטית. הטרנדים הללו ישפרו את צורות ההתקשרות של האנשים, ויאפשרו לנו ליהנות מאינטרנט יותר עשיר בעתיד". לדבריו, הצרכים של האנשים יובנו בצורה יותר טובה, צורות הפרסום יהיו יותר מותאמות והאפקטיביות הכללית תעלה.

פולבר נחשב למאמין גדול בתעשיית ה-VoIP. בעבר עמד בראש חברת פולבר מדיה, שארגנה תערוכות וכנסים של התעשייה עד להתפטרותו באפריל עקב בעיות מימוניות אליהן נקלעה החברה - נושא שגם בחו"ל הוא עדיין לא התבטא לגביו - וכעת פולבר נשמע יותר מפוכח לגבי עתידו של התחום.

"הטכנולוגיה יכולה לשנות את העולם, אבל יש לנו עוד הרבה להתקדם", הוא מודה. "צריך אנשים עם אומץ שיאתגרו את הסטטוס-קוו בענף, ואם הטכנולוגיה הזו תימצא בידיים הנכונות זה ישנה את צורות ההתקשרות האפשריות לתמיד. תעשיית ה-VoIP היא רק חלק מפאזל יותר כללי".

* אתה מצהיר כי המשבר הנוכחי לא משנה את עמדתך כמשקיע פרטי. על מה אתה מבסס את ההחלטות שלך האם להשקיע?

"כמו תמיד, אני מחפש אחר אנשים שיש להם חלום, חזון והשראה. בכל חברה יש שני דברים מאוד חשובים: המשקיעים והמייסדים, שמגדירים את רמת האמון שיש לתת בחברה".

* לא הזכרת מודל עסקי יציב כקריטריון.

"אני לא מאמין במודל עסקי, ואני מתרחק כמו מאש מחברה שרק קמה וכבר יש לה מודל ברור. רוב החברות לא עושות את מה שהן תכננו לעשות כשרק קמו, ולכן מודל עסקי לא חשוב בשלבים הללו. גם האפשרות לתת תחזיות נכונות כבר מההתחלה היא לא סבירה ולכן לא מעניינת. אני נוטה להתרחק מיזמים שמבזבזים זמן על יצירת מודל עסקי, על חשבון גיבוש הצוות הנכון והתמקדות בחדשנות".

* אבל אז נוצרות חברות כמו Twitter או YouTube, שאין להן מודל הכנסות יציב

"חשוב לזכור שטוויטר כמעט נרכשה על-ידי פייסבוק בסכום שהעניק לה שווי של חצי מיליארד דולר, ו-YouTube כבר עשתה את האקזיט שלה, כאשר נרכשה על-ידי גוגל תמורת 1.6 מיליארד דולר. אסור לקחת מונחים שהתאימו לשנות ה-90 של המאה ה-20, ולנסות ליישם אותם במאה ה-21. הכנסות מההתחלה זה פשוט דבר גרוע, ואם משקיע לא מאמין בחברה זה לא ישנה את זה. לא חסרות חברות מצליחות שלא היו מגובות פיננסית בתחילת דרכן, ואני מעולם לא השקעתי בחברה שהיה לה מודל עסקי מההתחלה, ושלא השתנה בדרך".

מועדון ארוחת הבוקר

מלבד ארוחות הבוקר המפורסמות שיוזם פולבר עבור תעשיית ההיי-טק והאינטרנט המקומית, והמסיבות עתירות המינגלינג - כולל בישראל - פולבר גם הפך למיני-סלב בתעשיית הטלוויזיה המקומית. באחד מביקוריו האחרונים בארץ השתתף פולבר בעונה השנייה של הסדרה "מסודרים", שם גילם, לפי הערכות, את מנכ"ל מיקרוסופט - לא פחות. "זה נכון שיש לי חלק קטן בסדרה", הוא מאשר.

* איך נוצר איתך הקשר?

"אסף הראל, אחד מיוצרי הסדרה, יצר איתי קשר דרך חברים משותפים בפייסבוק. הבנתי שמדובר בגרסה ישראלית של הסדרה 'הפמליה'. אני שמח להיות, ואפילו לרגע, אחד מכוכבי הטלוויזיה הישראלים".