היצרנים הפרטיים נגד הרשות לחשמל: "התעריפים החדשים לא יאפשרו גיוס מימון מהבנקים"

היצרנים הביעו עוד תמיהה על החלטת הרשות להפסיק את עבודת ועדת המשנה לקידום החשמל הפרטי ; ירון קסטנבאום: "התעריפים מפלים את היצרנים הפרטיים ביחס לחברת החשמל" ; מקורות בממשלה: "התעריפים מספקים רשת ביטחון מספקת"

גוברת הביקורת בקרב יצרנים פרטיים על התעריפים החדשים שקבעה הרשות לחשמל. ל"גלובס" נודע כי חלק מהיצרנים הפרטיים הגדולים העבירו בימים האחרונים מסרים למשרדי האוצר והתשתיות לפיהם התעריפים החדשים שקבעה הרשות לא יאפשרו להם לגייס מימון מהבנקים לפרויקטים להקמת תחנות כוח פרטיות.

בנוסף, היצרנים הפרטיים הביעו תמיהה על החלטת יו"ר הרשות לחשמל, אמנון שפירה, לפזר את ועדת המשנה לקידום כניסתם של היצרנים הפרטיים, בטענה שעוד נדרשים תיקונים לתעריפים ולרגולציה.

הועדה, בראשות רו"ח שחרק הררי, בה שותפים גם נציגי האוצר והתשתיות, הוקמה רק לפני מספר חודשים והמליצה על שינויים מהותיים לרגולציה הקיימת.

בעיכוב של יותר מחצי שנה, הרשות לחשמל אישרה בשבוע שעבר את התעריפים למכירת חשמל פרטי לרשת החשמל הארצית. מדובר בהסדרה ליצרני חשמל פרטיים בטכנולוגיה קונוונציונאלית, במסגרתה תינתן ליזם רשת ביטחון על 95% מעלויות ההקמה והתפעול הקבועות, וכן רשת ביטחון של 90% על עסקת הגז המשמש להפעלת תחנת-הכוח.

התעריף לקווט"ש זמין בתחנת כוח במחזור משולב (מחז"מ) נקבע על 7.69 אגורות. התעריף לקווט"ש זמין לשעה במחזור פתוח נקבע על 5.38 אגורות.

בפאנל התשתיות בועידת "גלובס" שהתקיים השבוע (ב') תקף ירון קסטנבאום, שותף ומנהל בקרן תשתיות ישראל, בחריפות את הרגולציה שקבעה הרשות. לדברי קסטנבאום, "בתעריפים הנוכחיים אף בנק לא יסכים לממן את הקמת תחנות הכוח. תמוה בעיני איך הרשות האריכה את תקופת החזר החוב הבנקאי ל-18 שנה בעוד הסכמי הגז נחתמים ל-15 שנה. אף בנק לא יסכים לזה. בנוסף, התעריף במחזור סגור משקף יחס כיסוי חוב של פחות מ-1, וזה אומר שהבנק מפסיד לפני שהוא בכלל מתחיל לממן".

קרן תשתיות ישראל, מחזיקה בכ-20% ממניות חברת דליה אנרגיות, המתכננת להקים את אחת מתחנות הכוח הגדולות בארץ. קסטנבאום הוסיף עוד כי התעריפים שקבעה הרשות מפלים את היצרנים הפרטיים ביחס לחברת החשמל, שקיבלה באחרונה תוספת מיוחדת של 5% בתעריפים לצורך מימון תוכנית החירום. "היצרנים הפרטיים מוכנים למכור היום במחיר נמוך יותר מחברת החשמל. כל מה שצריך זה לדרוש מהיצרנים הפרטיים התחייבות לכך ולאפשר להם להיכנס לשוק".

גם מנכ"ל החברה לישראל, ניר גלעד, תקף את החלטת הממשלה לאשר לחברת החשמל להקים תחנות כוח נוספות במסגרת תוכנית החירום למשק החשמל, "הממשלה ממהרת לתת כסף לגופים הממשלתיים , ואילו הגורמים החזקים במגזר הפרטי נותרים מחוץ למעגל המכרזים - רק כי ככה קל לממשלה", אמר.

מקורות בממשלה המקורבים לנושא אמרו בתגובה כי טענות היצרנים הפרטיים בחלקן אינן מדויקות, "התעריפים החדשים יותר מסבירים, ומאפשרים רשת ביטחון כמעט מלאה ליזמים. ההחלטה להאריך את החזרי החוב הבנקאי ל-18 שנה סבירה מאחר והרישיון ליצרנים ניתן ל-20 שנה ויותר. על היצרנים להבין שהממשלה לא תיכנס לנעליהם, והם יצטרכו לגייס את המימון להקמת התחנות בעצמן". המקורות הוסיפו כי לאחר שאושרו התעריפים אין עוד צורך בהמשך עבודת הוועדה.