לקראת פרישה - לאן עדיף לברוח מהנפילות בשווקים: לפק"מ או לקרן כספית?

אם אתם גמלאים או חוסכים מבוגרים, הפיקדון הבנקאי מציע לכם יתרונות משמעותיים בכל הנוגע למיסוי

המפולת בשווקים הניסה משקיעים וחוסכים רבים מאפיקי הסיכון בבורסה ובמקומות אחרים אל עבר חופי מבטחים סולידיים. התופעה הזאת מאפיינת את כלל האוכלוסייה, אך בעוד שמשקיעים צעירים יותר יכולים בכל זאת להרשות לעצמם להישאר בשוק ההון, מתוך ציפייה שהשנים הבאות יחזירו להם את ההפסדים שצברו, חוסכים מבוגרים יותר, גימלאים וכאלה שמתקרבים לגיל הפנסיה, זקוקים בצורה חריפה יותר לאפיק השקעה סולידי ובטוח.

עד לא מזמן, אפיק השקעה כזה, היה כמעט שם נרדף לפק"מ כלשהו בבנק.

אולם בתחילת השנה נולדה לפק"מ מתחרה בדמות קרן כספית, ומאז שבה ועולה סוגיית האפיק העדיף מבין השניים.

בוויכוח הגדול הזה לא נכריע משום שהוא קשור לפרמטרים רבים, התלויים גם במאפייניו הפרטניים של כל משקיע ומשקיע. ההיבט שבו נתמקד כאן נוגע לפן המיסוי של שני מכשירי ההשקעה הללו, בדגש על חוסכים מבוגרים.

קודם כל, העובדות הפשוטות: בפק"מ משלם החוסך מס בשיעור של 15% על הרווח הנומינלי שלו, בזמן שבקרן הכספית יגבה ממנו מס בשיעור של 20% על הרווח הריאלי. את המס שמשולם בקרן כספית ניתן לקזז כנגד רווחי הון אחרים, בעוד שבפק"מ לא ניתן לעשות זאת.

אז אמנם, לאור המצב בשוק ההון בשנה האחרונה, לא ניתן לזלזל ביכולת לקזז ההפסדים - עניין שהפך לרלוונטי ביותר עבור רבים מהחוסכים שהפסידו על השקעתם. אולם מה לגבי הגמלאים והחוסכים המבוגרים? להם יש מעמד מיוחד, המקנה להם הטבות מס ייחודיות. ובכל הנוגע להבדלי המיסוי בין שני האפיקים, אין ספק כי בפק"מ גלומים יתרונות משמעותיים מאוד מבחינתם.

הכותב הוא רואה חשבון מומחה למיסוי ופרישה, ומנכ"ל B4 - יועצי פרישה בע"מ. אין לפעול על-פי האמור במאמר, מבלי לקבל ייעוץ אישי ממומחה.