מבחן דרכים: הגראנד וויאג'ר החדש של קרייזלר - האלטרנטיבה המובילה למשפחות שהמיתון לא פגע בכיסן

25 שנות ניסיון בתחום המיניוואנים באות בקלות לידי ביטוי בגראנד וויאג'ר החדש של קרייזלר, שכל סנטימטר במרחב הפנימי שלו מנוצל לטובת פתרונות חכמים

באמצע חודש מארס השנה נאם בדטרויט בפני עיתונאים הנשיא החדש של קרייזלר, בוב נרדלי, שהתמנה לתפקידו רק כמה חודשים לפני כן. הנאום היה חדור מוטיבציה. "אנחנו כמו חברת סטרט-אפ של 60 מיליארד דולר", הוא אמר. "העובדה שהחברה בבעלות פרטית הופכת אותה למהירה, נמרצת, גמישה והחלטית".

בשבוע שעבר, תשעה חודשים בלבד לאחר אותו נאום משכנע, הגיע נרדלי לקונגרס ובאמתחתו נאום, שהמרץ והגמישות נעלמו ממנו. נרדלי הגיע לקונגרס כדי לבקש הלוואת גישור דחופה של 7 מיליארד דולר. הוא העריך כי בסוף 2008 יהיו בקופתה של ענקית הרכב לשעבר רק 2.5 מיליארד דולר, סכום שאינו מספיק כדי לממן את פעולות החברה בינואר. הוא תלה את המצב בהתמוטטות שוק הרכב הקל בארה"ב, במחנק האשראי ובשינוי המגמה בכלכלה הגלובלית, וציין שהחברה מעסיקה יותר מ-60 אלף איש.

גראנד וויאג'ר החדש של קרייזלר

נרדלי הסכים להציב את משכורתו על דולר אחד, לקדם תוכניות למיזוג/שיתוף פעולה עם יצרנים אחרים, ולהאיץ את הפיתוח של כלי רכב ידידותיים לסביבה. הרושם שעלה מדבריו בשורה התחתונה היה "עשינו כבר כל מה שביכולתנו, אנחנו זקוקים לכסף".

נכון לעכשיו, נראה שקרייזלר תיאלץ להתחלק עם ג'נרל מוטורס בחבילת סיוע חירום של כ-7 מיליארד דולר בסה"כ. זה לא מפריע לדילרים של החברה בשווקי הייצוא ליהנות מהמצב, לאחר שהייצוא של קרייזלר, השולי לשעבר, הפך למקור קריטי לגיוס מזומנים. לפיכך הם נהנים כיום מתנאים מסחריים נוחים.

דוגמה למצב מספק הגראנד וויאג'ר החדש של קרייזלר. עוד בטרם החל השיווק הרשמי של הרכב בארץ כבר ניתן למצוא אותו בימים אלה במבצע ההנחות של היבואן עם ארגון "חבר", בהנחה של 24 עד 29 אלף שקל מהמחירון הרשמי.

לפחות בכל הנוגע לממדים, הגראנד וויאג'ר החדש מעניק הרבה מתכת לכסף. הוא נמתח לאורך של לא פחות מ-5.14 מ', רוחבו 2 מ' ובסיס הגלגלים שלו צמח לאורך נדיב של 3.1 מ'. בניגוד לעבר, העיצוב לא מנסה להסוות את הממדים הענקיים באמצעות קימורים וגלים. את מקום החרטום המשופע והחד של הדגם היוצא מחליף כעת חרטום מאסיבי ורבוע עם גריל מגודל, ופרופיל הצד דמוי הגליל הוחלף בקווים חסונים וגג שטוח. חינניות היא לא הצד החזק שלו, אבל אין ספק שיש לרכב נוכחות כביש משכנעת.

אחרי הובלה של שוק המיניוואנים האמריקני במשך 25 שנים, מהנדסי קרייזלר יודעים פחות או יותר כל מה שניתן לדעת על עיצוב פנים של מיניוואנים ועל דרישות הלקוחות. הדבר ניכר בתא הנוסעים, שמציע מגוון אדיר של פתרונות חכמים. כך למשל, בתוך פחות משתי דקות ניתן לסובב את צמד המושבים הנפרדים שבשורה השנייה על צירם, לפתוח שולחן מתקפל - שחבוי בתוך תא אחסון נסתר ברצפה - ולהפוך את החלק האחורי לחדר פיקניק משפחתי או למשרד נייד. דקה נוספת דרושה כדי לשטח ולהעלים בתנועה אחת את המושב האחורי לתא ברצפה, כמעשה קסמים, וליצור מאחור חלל אכסון שטוח, שיכול לאחסן צמד אופני הרים או מטען מסחרי.

כל פינה בדיפוני הרצפה, הדפנות ואפילו מעל ראשי הנוסעים, מנוצלת לטובת חללי אכסון שונים ומשונים. המרווח מאחור שופע והגישה למושבים מבעד לצמד הדלתות החשמליות נוחה מאוד.

עמדת הנהג ידידותית וכוללת כמה הברקות של הנדסת אנוש כמו מוט הילוכים בעיצוב מקובל, שהוקטן ומוקם לצד לוח המחוונים, כך שניתן לשלוט בו בהינף אצבע מההגה. תנוחת הישיבה נינוחה ושלטת וגובה המושב מעניק ביטחון וראות טובה. איכות החומרים וההרכבה מהווה קפיצת דרך משמעותית לעומת הדור הקודם ובידוד רעשי החוץ מוקפד.

הדור החדש של הגראנד וויאג'ר תוכנן בתקופה בה נשלטה החברה על-ידי דיימלר-בנץ, וטביעות האצבע של המהנדסים הגרמנים ניכרות עם היציאה לכביש. מפתח ההתנעה האלקטרוני, למשל, זהה לזה של רכבי מרצדס והוא מעיר לחיים יחידת הנעה מעודנת. נתוני המנוע עצמם לא מרשימים על הנייר. משישה צילינדרים בנפח 3.8 ליטר מייצר המנוע הספק של 193 כ"ס בלבד, שרתומים למשקל עצמי של 2 טון, לפני נוסעים. גם נתון כמו האצה מאפס ל-100 ב-12.6 שניות, לא מצליח לרגש.

אבל המנוע נהנה מבידוד אקוסטי משובח ומתיבת הילוכים חלקה ומתוחכמת בת 6 מהירויות מבית דיימלר, והשילוב גורם למנוע להרגיש נמרץ וחסר מאמץ. עם ארבעה נוסעים פלוס מטען מאחור לא התקשינו לשמור על קצב סחיבה רציני בעליות התלולות של הצפון. צריכת הדלק הרשמית עומדת של 7.9 ק"מ לליטר, אם כי תחת לחץ אין בעיה להגיע ל-6 ק"מ לליטר.

הגרמנים חוללו ניסים גם בשלדה, שבדורות הקודמים נטתה להיות "רופפת" אם לנסח זאת בלשון עדינה. לדור החדש יש קשיחות מבנית רצינית ויציבות כיוונית טובה במהירויות גבוהות; מתלים עם ספיגת זעזועים מצוינת על כל סוגי הבורות; היגוי קל אבל מדויק למדי וטוב משמעותית מהגלגל המעורפל של הדגם היוצא; ובלמים חדים ונשכניים, שמייצרים בלימה כבר בתחילת מהלך הדוושה. השלדה המהוקצעת נוטה להשכיח מהנהג, שהוא ניצב בחרטומה של תיבה ענקית. כל זה, כמובן, עד לפעם הראשונה שבה הוא יחפש חניה בעיר.

הקרייזלר גראנד וויאג'ר החדש נמכר בישראל בשתי רמות. הגרסה ההתחלתית, שמגיעה מאובזרת למדי, עולה על-פי המחירון 255 אלף שקל. המפוארת, שכוללת ריפוד עור, חימום מושבים, שולחן נשלף, מושבים אחוריים מסתובבים, שליטה חשמלית על כל הדלתות (כולל האחורית) ועוד רשימה מרשימה של איבזור, עולה 294 אלף שקל. כאמור במבצע "חבר" נמכרים כיום כלי הרכב ב-10% הנחה.

ברמת המחיר, האבזור והממדים האלה, ניצב כרגע הגראנד וויאג'ר כשחקן מוביל בשוק ומציע פתרון יעיל למשפחות גדולות, שאינן מושפעות מהמיתון. יש לו תכנון פנים חכם ומקורי, שנרכש בהרבה שנות ניסיון בשוק המיניוואנים הגדול בעולם. ויהיה חבל מאד אם הניסיון ייפול קורבן למשבר הכלכלי. *

מתחרים

קיה קרניבל

מוביל המכירות המסורתי של הפלח בארץ מוצע במחירים שמתחילים בקבוצת שווי 5, אולם ב-220 אלף שקל אפשר לקבל את הדגם המאובזר והמפואר ובחירה בין שני מנועים: 2.9 ליטר טורבו-דיזל בהספק 185 כ"ס או 2.7 ליטר בנזין בהספק 189 כ"ס, שניהם עם תיבה אוטומטית. עם אורך של 4.8 מ' ובסיס גלגלים באורך 2.89 מ' הכלי קומפקטי יותר מהגרנד וויאג'ר אך עדיין מציע 7 מקומות אמיתיים למבוגרים ותכנון פנים חכם.

שברולט טרווארס

המצטרף החדש לפלח, שינחת בארץ בינואר, מאמץ את הסגנון של מיניוואן בעיצוב רכב כביש-שטח. זהו כלי גדול כמעט כמו הוויאג'ר, שניצב על בסיס גלגלים באורך 3 מטר ויכול להכיל נהג פלוס 6 או 7 נוסעים, בהתאם לתצורת המושב הקדמי. לארץ הוא מגיע עם מנוע V6 רב עוצמה בנפח 3.6 ליטר, שמייצר 260 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בת 6 מהירויות. רמת האבזור צפויה להיות גבוהה והמחירים צפויים לנוע בין 250-300 אלף ש'.

מרצדס ויאנו

גרסת הנוסעים של הוויאנו מציעה נוחות ורמת פאר גבוהה מאוד לקהל המיניוואנים. אורכו כ-4.5 מ' אולם יש לו בסיס גלגלים ענק של 3.4 מ', מגוון אפשרויות לסידור החלל הפנימי ואבזרי פאר ופינוק בשפע. יש לו גם מתלים של רכב פרטי והוא מוצע עם שני מנועי דיזל, שהבכיר בהם, בנפח 3 ליטר, מייצר לא פחות מ-204 כ"ס. המחיר מתחיל בכ-372 אלף שקל.