משבר כלכלי? באוצר מגבים את מוטי פרידמן: "אישור המענק ליו"ר הוא בסמכות דירקטוריון חברת החשמל"

רשות החברות הממשלתיות אינה מתנגדת להחלטת חברת החשמל לאשר ליו"ר מענק של 100-150 אלף שקל ; גורמים בחברת החשמל: "הטענות נגד פרידמן - צביעות, וניסיון לפגוע ביחסי העבודה בחברה"

למרות התנגדות עובדי חברת החשמל, רשות החברות הממשלתיות אינה מתכוונת להתערב בהחלטת דירקטוריון חברת החשמל לאשר מענק בגובה של כ-100-150 אלף שקל ליו"ר הדירקטוריון, רו"ח מוטי פרידמן.

בתגובה לפניית "גלובס" נמסר ממשרד האוצר כי רשות החברות אינה צד לעניין והנושא נתון לשיקול הדעת של דירקטוריון החברה, "הגמול אישי בגובה 10% משכרו השנתי של יו"ר דירקטוריון נכלל בתנאי העסקתו. לא נדרש אישור רשות החברות לגמול. העניין מצוי בתחום שיקול דעתו והחלטתו של דירקטוריון החברה. החלטת הדירקטוריון בנושא טעונה אישור האסיפה הכללית של החברה", נמסר.

כפי שפורסם, חברת החשמל מבקשת לאשר לפרידמן תגמול אישי בסך של 10% משכרו התקופתי מאז נכנס לתפקיד יו"ר הדירקטוריון במארס 2007 ועד 1 בדצמבר 2008.

בשנה שעברה ויתר פרידמן על התגמול בשל מצבה הפיננסי הקשה של חברת החשמל, אולם לנוכח השיפור ברווחיות חברת החשמל מתחילת 2008 הוחלט בדירקטוריון כי אין מניעה לאשר את התגמול.

החלטת החברה עוררה ביקורת בקרב בכירים בארגון העובדים זאת על-רקע תוכנית ההתייעלות שמקדמים פרידמן והמנכ"ל, עמוס לסקר, הכרוכה בפיטורי 2,500-2,000 עובדים (קיצוץ של 15% בכוח האדם).

בכירים בוועד אמרו כי התזמון של חלוקת המענק ליו"ר בעייתי, והיה עדיף לדחות אותו על רקע התוכנית לפיטורי עובדים. לדברי הבכירים, יש גם טעם לפגם שהמענק שיקבל פרידמן יהיה רטרואקטיבית גם בגין שנת 2007, זאת בעוד החברה מסרבת להעניק בונוסים לעובדים. באחרונה אמר פרידמן בכנס באילת כי חברת החשמל תשקול לצמצם את מספר המפוטרים על רקע המשבר הכלכלי.

מנגד, גורמים בחברת החשמל המצדדים בהחלטה אמרו כי הטענות שהעלו העובדים נגועות בפופוליזם, "חבל שגורמים אינטרסנטים מנסים ללבות את האווירה בחברה. שכרו של פרידמן במגזר הפרטי היה יותר מפי 2 מאשר בחברת החשמל, ולכן לבוא איליו בטענות זו צביעות. השכר שלו בחברת החשמל נמוך בכל קנה מידה ביחס לאחריות המוטלת עליו ולתרומתו לשיפור בביצועי החברה בשנה האחרונה".

מחברת החשמל נמסר אתמול בתגובה כי "לא מדובר בבונוס, אלא בתגמול שנתי שהוא חלק מחוזה ההעסקה שבין יו"ר הדירקטוריון לרשות החברות. התגמול מקביל למשכורת 13 של עובדי החברה. הנושא אושר במליאת הדירקטוריון ובוועדת הביקורת. התשלום הוא בהתאם לחוזר שנקבע ע"י רשות החברות".