נשיא אקוודור, רפאל קוראה: המדינה חדלת פירעון - בפעם השנייה בעשור

הנשיא הודיע כי המדינה לא תשלם ריבית על אגרות החוב הממשלתיות שלה הנסחרות בעולם עד 2012 ; ועדת חקירה מצאה "הפרות פליליות" הקשורות בהנפקת האג"ח הזרות של המדינה; ב-15 בנובמבר לא פרעה המדינה תשלום בסך 30.6 מיליון דולר וביקשה ארכה של חודש; התשואה לפידיון על האג"ח - 60.17%

נשיא אקוודור, רפאל קוראה אמר לפני דקות אחדות כי מדינתו חדלות פירעון. הנשיא הודיע כי המדינה לא תשלם ריבית על אגרות החוב הממשלתיות שלה הנסחרות בעולם עד 2012. את הדברים אמר קררה במסגרת נאום המתייחס לחוב הזר של המדינה בעיר גואיקיל.

זוהי חדלות הפירעון השנייה של המדינה בעשור, שכן המדינה הגיעה למצב זה כבר ב-1999. סוכנות הידיעות "רויטרס" מצטטת את קוראה באומרו כי ציין שהתייצב בפני כל פעולה משפטית שתינקט נגד ממשלתו. אקוודר חייבת, על פי ההערכות, 10 מיליארד דולר מחזיקי האג"ח, סינדיקטי מלווים ולמדינות נוספות. למדינה, לפי דיווחי הבנק המרכזי מלפני שבוע, יתרות מזומנים בסך 5.65 מיליארד דולר אמריקני.

אקוודור - וקוראה בראשה - איימה כבר להכריז על חדלות פירעון באגרות החוב שלה ששווין 3.9 מיליארד דולר אמריקני, שכן ועדת ביקורת ממשלתית מצאה ראיות למה שכינתה "הפרות פליליות" הקשורה להנפקת האג"ח. למעשה, האיומים הללו איפיינו את השנתיים הראשונות לכהונתו, מאז פצח בקמפיין לנשיאות ב-2006.

הממשלה לא פרעה את תשלום האג"ח ב-15 בנובמבר בסך 30.6 מיליון דולר וביקשה דחיית פירעון (גרייס) ל-30 יום. נכון לאתמול (ה'), נסחרות אגרות החוב הממשלתיות מסדרה זו בתשואה שנתית לפידיון של 60.17%, כיוון שהן נסחרות תמורת 25 סנט לדולר אמריקני ערך נקוב. המדינה לא תפרע גם בשבוע הבא את התשלום האמור.

קוראה הגדיר את החוב כ"לא חוקי", וציין כי מדינתו תציג תוכנית חדשה לארגון החוב מחדש בפני מחזיקי האג"ח בימים הקרובים. "אנו רוצים שהנושים יקבלו חזרה את כספם", אמר. קוראה נוקב בסיבה לפשיטות רגל במשבר הפיננסי העולמי שחנק את הביקוש לנפט, משאב הייצוא הגדול של אקוודור (כ-60%).

קוראה, המחזיק בדוקטורט בכלכלה מאוניברסיטת אילינוי, ציין כי לא יקריב את ההוצאה הממשלתית על בריאות וחינוך כדי לשרת את החוב של מדינתו. התחייבויותיה הזרות של אקוודור שוות ל-21% מהתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) של המדינה - 44 מיליארד דולר. לשם השוואה, כשארגנטינה פשטה את הרגל ב-2001, החוב שלה היה שקול ל-150% מהתמ"ג, לפי נתונים של בנק ההשקעות האמריקני גודלמן זאקס.

"מדובר במהלך פוליטי גרידא", ביטל בזלזול סנטיאגו קווידס, מנהל השקעות בהומבולדט בקיטו, בירת אקוודור. "התשלומים שווים בסך הכל ל-0.8% מהתמ"ג".

אודות אקוודור וכלכלתה

אקוודור היא רפובליקה דמוקרטית נשיאותית בחלקה הצפון-מערבי של דרום אמריקה. בירתה היא העיר קיטו, שם נמצאת הבורסה המקומית, ה-BVQ. גואיקיל היא העיר הגדולה ביותר, בין היתר בשל הנמל השוכן לחופה. המדינה משתרעת על פני 283,560 קמ"ר ואוכלוסייתה מונה 13.36 מיליון נפש, נכון ל-2005. המדינה הוקמה ב-1822.

בשנת 2000 החליף הדולר האמריקני את המטבע המקומי, הסוקרה, כהילך החוקי במדינה. נוסף על נפט, מייצאת אקוודור בננות, שרימפס קפה וקקאו - בעיקר לארה"ב (40%) אך גם לשכנותיה ולאיטליה. מדד הבורסה המקומי הוא ה-ECU (כלומר ECUindex) - ושערו אתמול עם נעילת המסחר עמד על 1,041.4 נקודות.