דו"ח מרכז אדווה: שכרם של עירוניים אשכנזים נותר גבוה בכ-39%-37% מהשכר הממוצע

ב-5 השנים האחרונות צמחה ישראל בשיעור שנתי של יותר מ-5% - גבוה מזה של ארצות המערב ; כשמסתכלים על העשור כולו מתברר כי המשק הישראלי צמח ב-40% - פחות מארצות המערב, שם הצמיחה עומדת על 60%-63%

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)

למרות שנראה היה שהמשק בישראל במגמת צמיחה היום מתברר כי העשור האחרון, בין השנים 2007-1998 הצטיין בנסיגה בחזית השוויון והצדק החברתי בישראל - כך עולה מדוח מרכז אדווה שהתפרסם היום (א').

בחמש השנים האחרונות צמחה ישראל בשיעור שנתי של יותר מ-5%, גבוה מזה של ארצות המערב. אך כשמסתכלים על העשור כולו מתברר כי המשק הישראלי צמח ב-40%, פחות מארצות המערב שם הצמיחה עומדת על 60%-63% ובוודאי פחות מסין והודו של אחוזי הצמיחה עומדים על יותר מ-100%.

את הירידה בצמיחה טוענים במרכז אדווה ניתן לייחס למיתון הכבד של שנות האינתיפאדה.

אולם בשנים בהן כן היתה צמיחה, היא היתה בלתי שוויונית והשפיעה באופן שונה על כל אחד מאזורי הארץ ועל כל אחת מהקבוצות בחברה. הצמיחה התמקדה באזור המרכז ובמספר ענפים: ענף הבנקאות, ביטוח וקופות גמל, שצמחו ב-102% וענף תעשיות ההיי-טק שצמח ב-47%, בעוד שתעשיות הטכנולוגיה המסורתית צמחו ב-6% בלבד.

פירות הצמיחה התחלקו באופן בלתי שוויוני. במהלך העשור, ההכנסה החודשית של משק-בית בעשירון השני גדלה ב-507 שקלים בלבד לעומת זאת במשקי-הבית בעשירון העליון ניכרה צמיחה של 5,522 שקלים.

מה שלא השתנה בעשור האחרון הוא פערי השכר בין נשים וגברים. גם הפער העדתי מסתבר נותר על קנו. שכרם של שכירים עירוניים אשכנזים נותר גבוה בכ-39%-37% מהשכר הממוצע. שכרם של שכירים עירוניים מזרחים, שהיה בתחילת העשור מעט נמוך מהממוצע עלה אל מעט למעלה ממנו, ואילו שכרם של שכירים עירוניים ערבים נותר ברמה של 30% פחות מהממוצע.

הפחתות המסים הוסיפו סכום חודשי נטו של 2,000 שקל ומעלה לשכירים ששכרם החודשי הוא מעל 50,000 שקל.