מאבק האגו בין אולמרט לבר-און: שר האוצר עלול לעכב את הגשת אישור רשת הביטחון לוועדת הכספים ב-45 ימים נוספים

(עדכון) - זאת על אף שהממשלה אישרה הבוקר את רשת הביטחון לחוסכים הפנסיוניים, וקבעה כי תופעל באופן מיידי ; כל השרים תמכו באישור, למעט בר-און ; אחרי האישור פרץ עימות בו אמר בר-און לאולמרט: "אתה לא מנהל את משרד האוצר" - ונענה על ידי רה"מ: "אני מחליט ואני קובע"

(עדכון) - על אף ששרי הממשלה החליטו היום כי רשת הביטחון תופעל באופן מיידי, ועדת הכספים של הכנסת לא תאשר מחר את רשת הביטחון לחיסכון הפנסיוני שאישרה הבוקר הממשלה, אלא רק תדון בה. זאת, מאחר שעל מנת לקיים הצבעה בנושא נדרש שר האוצר להגיש לחברי הוועדה את התוכנית המפורטת, אלא שעל פי ההחלטה, שהתקבלה היום, לרשותו של בר און עומדים 45 יום להגשת התקנות המפורטות של התוכנית.

למרות שדחיית ההצבעה היא הליך טכני לחלוטין, אמרו גורמים בוועדת הכספים היום כי "האוצר הצליח להרוויח עוד זמן. הוא מנסה לדחות את יישום התקנות תחת נימוקים טכניים". גורמים באוצר אמרו מנגד כי ייתכן שהתוכנית תוגש עוד בטרם יסתיימו 45 הימים שניתנו לשר.

יו"ר הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן, וחברי סיעת העבודה בוועדת הכספים הודיעו היום כי לא יאפשרו לשר האוצר 'לגרור רגליים' ולנקוט סחבת ביישום התוכנית. "ממילא מדובר בתוכנית חסרה, שיש להרחיבה ולפעול לחקיקה ותקנות שיאפשרו את יישומה. חמור שבמקום להפגין מנהיגות כלכלית, נאנס שר האוצר לעשות את המינימום הדרוש לביטחונם הכלכלי של אזרחי ישראל", הם אמרו.

ברוורמן הבהיר כי יתעקש לקיים הצבעה מחר, אולם אם תתקיים היא תהיה חסרת משמעות שכן התקנות הרשמיות לא הונחו עדיין על שולחן הוועדה.

עד שיגיש את התקנות, ייאלץ שר האוצר לקבוע גם את המועדים ואת אופן ההתחשבנויות הכספיות במסגרת התוכנית, כפי שעולה מהחלטת הממשלה.

מנגד, צפויים חברי הוועדה לאשר מחר את תוכנית ההאצה של האוצר שברוורמן התנה את אישורה בגיבוש רשת ביטחון.

היום בבוקר, קבעה כאמור הממשלה כי רשת הביטחון לחסכונות הפנסיוניים תופעל באופן מיידי. 20 שרים תמכו בהצעתו של ראש הממשלה, אהוד אולמרט, ואילו רק שר אחד התנגד - שר האוצר רוני בר און, הסבור שאין להפעיל לפי שעה את התוכנית.

רשת הביטחון תופעל רטרואקטיבית מה-30 בנובמבר השנה ולא תכסה הפסדים שנצברו לפני כן. הרשת תבטיח את חסכונותיהם של בני 57 שהסכום שצברו אינו עולה על 1.25 מיליון שקל.

בפתח ישיבת הממשלה אמר אולמרט: "אצלנו עיקר הדאגה היא לחוסך הקטן, שחסך שנים רבות כדי להגיע לגיל הפרישה, זאת בניגוד למדינות אחרות שבהן דאגו לחברות כלכליות, לבעלי הון ולמחזיקי מניות".

לדברי אולמרט, "יש מאות אלפי אזרחים שזקוקים להגנה הזאת והכוונה שלנו היא למצוא את הפיתרון הנכון ביותר והמאוזן ביותר. הכוונה שלי היתה להגיע לתוכנית שיש לגביה הסכמה רחבה יותר, לעשות זאת במינימום רעשים שיזעזעו את המשק בישראל. אנו רוצים לתת הגנה לחוסכים הפנסיונים, אך מהצד השני לצמצמם הוצאות בלתי חיוניות שיעמידו את הממשלה בקשיים".

ראש הממשלה גיבש בימים האחרונים חזית פוליטית אחידה מול האוצר הכוללת את נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר; יו"ר ההסתדרות, עופר עיני; יו"ר קדימה, ציפי לבני; יו"ר הליכוד, בנימין נתניהו; יו"ר העבודה, אהוד ברק וראשי המפלגות האחרות.

אולמרט: "אני דוחה על הסף את השמועות כי יש באוצר גורמים שלא אכפת להם מהאזרחים, ומקבל את עצתו של נגיד בנק ישראל להפעיל מיידית את תכנית הנגנה, בניגוד לעמדת משרד האוצר ושר האוצר".

החלטת הממשלה היתה אמורה להביא לסופו את העימות המתוקשר בין ראש הממשלה לשר האוצר, אולם משעברו השרים לדיון בעניין אחר, יוזמתו של שר התשתיות בנימין בן-אליעזר להכריז על הנגב ועל הערבה כאזור בעל עדיפות לאומית לאנרגיות מתחדשות, פרץ עימות מילולי בין אולמרט לבר-און.

לאחר שראש הממשלה הנחה את משרדי האוצר והתשתיות לסכם ביניהם את הנושא, התעורר זעמו של שר האוצר: "אתה לא מנהל את משרד האוצר", אמר לאולמרט, שהשיב לו: "אני מחליט. אני קובע".