מיתון הוא תירוץ מצוין למס הכנסה

האטה בזרימת מזומן לעסק היא סיבה חוקית ומספיקה לדחיית תשלום מסים למדינה

בעלי עסקים שנקלעו לקשיים עקב המצב הכלכלי הקשה, יכולים לנקוט במגוון דרכים על מנת לדחות את תשלומי המסים. הפתרונות המוצעים כאן יכולים לתת לבעל העסק מעט אויר לנשימה, במיוחד בימים אלה של חוסר ודאות עסקית.

דחיית תשלומי מס הכנסה

עסקים שנקלעו לבעייה של מחסור במזומן, יכולים לפנות לרשויות המס בבקשה לדחות את תשלום מס ההכנסה. רצוי לעשות זאת מוקדם ככל האפשר בכדי להימנע מהעמדה לדין.

החוק העניק לפקיד השומה סמכות לדחות את תשלום המס לתקופה שימצא אותה לנכונה, ובלבד שהנישום ישלם, בסוף תקופת הדחייה, הפרשי הצמדה בתוספת ריבית בשיעור 4% לשנה על הסכום שתשלומו נדחה, או בשיעור אחר שיקבע שר האוצר באישור ועדת הכספים של הכנסת.

במקרים חריגים ניתן אף להימנע מתשלומי ריבית והפרשי הצמדה הקבועים בחוק.

מפסיקת בתי המשפט עולה כי קיימת נטייה לבחון כל מקרה לגופו, לשקול ולהחליט אם בנסיבותיו המיוחדות של אותו מקרה יש מקום להפחית את תשלום הריבית וההצמדה ואף לבטלם כליל.

הפחתת מיקדמות

עסקים חייבים לשלם בכל חודש מקדמות, על חשבון המס לאותה שנה, בשיעור מסוים ממחזור העסקאות או בסכום קבוע בכל חודש. תשלומים אלו מכונים "מקדמות". כשהעסק בקשיים, רצוי לבקש הפחתה של שיעור המקדמות או אף ביטול המקדמות, בהתאם להכנסות הצפויות.

כאשר מבקש הנישום להקטין את המקדמות כשהטיעון הוא ירידה בהכנסות, רשות המסים תבקש בדרך כלל:

  1. הסבר לגבי חישוב סכום המקדמה המפוחת.
  2. הגשת דו"חות על ההכנסות מתחילת השנה.
  3. הסברים ביחס להכנסות השנים הקודמות.

הסדרים ביחס לחובות מס

במידה ונוצרו חובות למס הכנסה, רצוי להגיע בהקדם להסדר פרישת חובות עם פקיד השומה. ניתן לבקש לשלם את החוב בגין המס במשך 24 חודשים. מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי הודיע באחרונה כי הרחיב את הסמכויות המאפשרות פרישת חובות מס מדוחות תקופתיים ומשומה, ופריסת תשלומים רחבה יותר לנישומים צייתנים, שבימים כתיקונם שילמו את מסיהם במועד.

במסגרת ההסדר, כדאי לבקש להפחית את הריבית, הפרשי ההצמדה והקנסות שהצטברו על החוב, כאמור, יש נטייה לבחון מקרים לגופם ולהקל.

הקלות בתשלום מע"מ

במסגרת תוכנית ההאצה של משרד האוצר, מוצע להעניק הקלה בתשלומי המע"מ. רשות המסים, ממליצה לאפשר לנותני שירותים ובעלי מקצועות חופשיים, שהמחזור הכספי השנתי שלהם נמוך מ-20 מיליון שקל בשנה, לדחות את תשלומי המע"מ.

במקרים מסוימים תשלום המס יידחה לפרק זמן של עד 60 יום וכדאי לנצל את הדבר.

ד"ר אבי נוב, בעל תואר שלישי במיסוי בינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום המיסוי ומרצה בבית הספר למשפטים, ובבית הספר למנהל עסקים של המסלול האקדמי המכללה למינהל. ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net