הפרקליטות: מאיר דור, בעל השליטה בברן, יואשם בשימוש במידע פנים ובעבירות דיווח

חשוד כי בשנים 2003-2004 יצר לעצמו ב-3 מקרים רווח אישי כולל של 300 אלף שקל עקב הגדלת פוזיציות, תוך שימוש במידע פנים ; כן נחשד כי לא דיווח במועד על שינוי אחזקות בעל עניין, במטרה להטעות משקיע סביר

פרקליטות מיסוי וכלכלה הודיעה למאיר דור, יו"ר חברת ההנדסה ברן ובעל השליטה בה, כי החליטה להעמידו לדין בגין שימוש במידע פנים ועבירות דיווח לפי חוק ניירות ערך. ההחלטה כפופה לשימוע שייערך לו.

דור נחקר על-ידי רשות ניירות ערך בפברואר 2007, בחשד כי בשנים 2003-2004 ב-3 מקרים הוא יצר לעצמו רווח אישי כולל של 300 אלף שקל בעקבות הגדלת פוזיציות, ואף חסך מעצמו נזק אלטרנטיבי של 40 אלף שקל על-ידי הקטנת החזקות, וכל זאת תוך שימוש במידע פנים. כן נחשד כי לא דיווח במועד לבורסה על שינוי אחזקות בעל עניין, במטרה להטעות משקיע סביר.

מניעת הפסד

המקרה הראשון אליו התייחסה החקירה התרחש בנובמבר 2003. כשבוע לפני פרסום דו"חות החברה-הבת תפן לרבעון השלישי של 2003, מכר דור מניות בשווי של 166 אלף שקל, לאחר שידע כי שבוע לאחר מכן צפויה החברה לדווח על הרעה משמעותית בתוצאותיה הרבעוניות, וכן על צפי להרעה נוספת ברבעון הרביעי של 2003.

יצויין כי מיד לאחר פרסום הדו"חות נחתכה מניית החברה ב-23.5%, כך שעל-פי החשד נחסך ממנו הפסד של כ-40 אלף שקל. על-פי החשד, דור השעה את הדיווח על שינוי אחזקותיו ופרסם אותו אחרי פרסום הדו"חות, באיחור של שבועיים מכפי שמאפשר החוק.

מקרה נוסף בו חשוד דור נוגע ליום האחרון של אוגוסט 2004, אז דיווחה ברן על הטבה משמעותית בתוצאותיה הפיננסיות ואף פרסמה בדו"ח הדירקטוריון הערכות, לפיהן ניכרים ניצנים ראשונים של צמיחה והתאוששות בפעילותה (בשנים 2003-2004 הפסידה ברן סכום מצטבר של 90 מיליון שקל). על-פי החשד, דור רכש מניות ברן בסך 1.1 מיליון שקל בסמוך לפרסום הדו"ח, ולאחר שכבר היה ידוע לו על התוצאות שידווחו, ובגין זאת נוצר לו רווח של 104 אלף שקל.

הסתרת מידע

המקרה השלישי בו חשוד דור נוגע למכרז ההתפלה באשדוד. רשות ניירות ערך חקרה חשד לפיו יום לאחר שלהנהלת ברן נודע כי משרד התשתיות בחר בחברה ביחד עם חברת איוניקס כזוכות במכרז, רכש דור בעסקה מחוץ לבורסה מניות ברן בהיקף של למעלה ממיליון שקל. מממצאי החקירה עולה כי חודש לפני הרכישה ביקש דור מהמוכר לאסוף מניות ברן, והאחרון עשה כן באמצעות 9 עסקאות שונות מחוץ לבורסה, כאשר האחרונה בוצעה ביום בו קנה ממנו דור את שלל המניות.

מחקירת הרשות עלה כי הדיווח בפועל על הגדלת אחזקותיו בחברה אירע ביום בו רכש דור את המניות מהמוכר, כך שהוא הסתיר לכאורה מהציבור את העובדה שהחל במלאכת הרכישה כחודש קודם לכן. יש לציין כי הדיווח בבורסה על הזכייה במכרז נעשה רק כשבועיים לאחר מכן, ודור זכה בעקבות פעולות אלה ברווח כולל של 197 אלף שקל.

ברן עוסקת במתן שירותי הנדסה, ניהול פרויקטים, תשתיות לתקשורת ועוד, והיא מחזיקה בחברת תפן, העוסקת בהנדסת תעשייה וניהול וניתוח מערכות. לפני כחצי שנה חתם איל ההון הרוסי אלכסנדר (סאשה) נסיס, המחזיק ב-18.9% ממניות קבוצת ברן באמצעות חברת GARAPA, על הסכם שליטה עם מאיר דור (19.2%), שיקנה לנסיס מניות ברן בעוד 7 שנים, בתמורה לוויתור על רווחי החברה-הבת המשותפת ברוסיה, מתחילת 2008.

החשדות נגד מאיר דור:

* מכירת מניות ערב דיווח על הרעה בתוצאות - הביאה לחיסכון הפסד בגובה 40 אלף שקל.

* רכישת מניות בסמוך לפרסום דיווח על התאוששות - הביאה לרווח של 104 אלף שקל.

* רכישת מניות ערב פרסום על זכייה במכרז - הביאה לרווח של 197 אלף שקל.