טרישה: "תוכניות כלכליות - לא על חשבון כללי המשמעת התקציבית"

נשיא הבנק האירופי המרכזי הדגיש את גישתו הזהירה של ה-ECB במהלך המשבר והזכיר כי בעבר ריביות נמוכות סייעו לניפוח של בועות חדשות ; הבנק המרכזי של יפן הזהיר כי כלכלת יפן עלולה להתכווץ בשנת הכספים שתסתיים במארס

נשיא הבנק האירופי המרכזי (ECB), ז'אן-קלוד טרישה, מזהיר כי קובעי המדיניות באירופה אינם צריכים "לקרוע את ספרי הכללים" כשהם משיקים תוכניות חירום כלכליות. טרישה טען כי "העדר של משמעת תקציבית עלול לאיים על האמון הכלכלי השברירי בלאו הכי, ולהגביר את העצבנות בשוקי ההון לגבי צורכי המימון של הממשלות"

טרישה אמר את הדברים בראיון שהעניק ל"פייננשל טיימס". עם זאת, טען טרישה שאמנת היציבות והצמיחה של האיחוד האירופי, שקובעת את הכללים של הגירעון והחוב הציבוריים, מציעה גמישות למדינות שמצבן הפיננסי חזק. "אם נוותר על אמנת היציבות והצמיחה, נהרוס את האמון", אמר טרישה.

תחזית עגומה ליפן

נגיד הבנק המרכזי היפני הזהיר בראיון נפרד ל"פייננשל טיימס" שכלכלת יפן צפויה להתכווץ בשנת הכספים שתסתיים במארס 2010. הוא גילה שהבנק המרכזי היפני עומד בחודש הבא לחזור בו מתחזיתו הקודמת לצמיחה כלכלית מתונה.

תחזיתו של מסאאקי שירקאווה, ש"הכלכלה עלולה להפוך לשלילית בשנה הפיסקלית 2009" - לעומת התחזית הנוכחית של הבנק לצמיחה בשיעור 0.6% - משקפת את הפסימיות ביחס לסיכויים של יפן לעבור להבראה כלכלית מהירה.

בפרנקפורט אמר טרישה שהמשבר העולמי בשוקי ההון מהווה איום רציני על המדינות המתועשות. "איננו יכולים להרשות לעצמנו בעתיד להעמיד בסכנה את התפיסה של כלכלת השוק כפי שעשינו".

החששות לגבי מצבן התקציבי של מדינות במרחב האירו כמו יוון ואיטליה הובילו להתרחבות דרמטית של מרווחי התשואה בין אג"ח ממשלתיות אחרות לאג"ח גרמניות. "השוק מודע למרחב התמרון של המדינות השונות", הזהיר טרישה.

בחודשיים האחרונים הפחית ה-ECB את הריבית העיקרית שלו ב-1.75%, לרמת של 2.5%, אך בנקים מרכזיים אחרים הפחיתו את הריביות שלהם מהר יותר ובחדות רבה יותר. טרישה הדגיש את גישתו הזהירה של ה-ECB במהלך המשבר, כאשר הוא ציין שאחרי פקיעתה של בועת הדוט.קום היתה "מידה של פסימיות מופרזת". בנקים מרכזיים נקלעו ללחצים להנמיך את עלויות ההלוואות הרשמיות, והריביות הנמוכות סייעו לנפח בועות נכסים חדשות.

נחמה למרקל

דבריו של טרישה על הצורך במשמעת תקציבית יהוו נחמת מה לממשלת גרמניה, שנתונה ללחץ בינלאומי להרחיב את התערבותה הפיסקלית במשק הגרמני.

לקובעי המדיניות יש את החובה "לבטל במידת האפשר את האלמנטים המובנים בפיננסים העולמיים שמעצימים את הגאות והשפל", אמר טרישה. בתחילת החודש הוא רמז שהבנק המרכזי האירופי ישקול השבוע שינויים אפשריים של אופי הפעילות שלו בשוקי ההון. בראיון עימו סירב טרישה לפרט באשר לצעדים הללו, אך אמר שה-ECB אינו שוקל רכישה של אג"ח ממשלתיות.