אירופה נשארה בטריטוריה החיובית: הפוטסי הוסיף 0.75% והדאקס עלה ב-1.6%; קרדן NV טיפסה ב-4.2%

[לשווקים בעולם] מכירות כלי הרכב ביבשת האירופית הצטמצמו ב-26% בנובמבר ; מדד המחירים לצרכן בבריטניה האט לקצב שנתי של 4.1% בנובמבר ; הקאק התחזק ב-2.1% דויטשה בנק עלתה ב-3.5%

המדדים המובילים באירופה ננעלו בעליות, לאחר פרסום נתוני האינפלציה בבריטניה לחודש נובמבר שהצביעו על האטה מתונה מהצפוי בקצב השנתי של מדד המחירים לצרכן.

נגיד הבנק המרכזי של אנגליה (BOE), מרווין קינג, אמר כי בשנה הבאה שיעור האינפלציה עשוי להאט לקצב נמוך מ-1% כתוצאה מהעמקת המיתון. קינג הכריז כי הבנק המרכזי יינקוט בצעדים הנחוצים על מנת להחזיר את המדד ליעד של 2%. כמו כן, ועדת המדיניות של הבנק צופה ירידה חדה בשיעור התמ"ג ברבעון הרביעי וכי צפוי שפל כלכלי ניכר.

השיעור המהיר של דיסאינפלציה ביחד עם הפחתות אגרסיביות לא אופייניות על ידי הבנק המרכזי של אנגליה (BOE) גרם לסוחרים להקטין ציפיות בנוגע להפחתות נוספות: מדד החלפי הריבית מתמחר כעת הפחתות של 0.5% בלבד ב-12 החודשים הקרובים אחרי שתמחר הפחתה של 1.75% לפני פחות משבועיים. הבנק המרכזי של אנגליה הוריד 3% מעלויות ההלוואה בחודשיים בלבד. כך נמסר ממחלקת המחקר של TRIFX.

גם ההערכות המוקדמות של מדד מנהלי הרכש (PMI) במדינות מרחב האירו מעודדות את המשקיעים לאחר שירד פחות מהצפוי בדצמבר.

גרמניה מתכוננת לחבילת תמריצים פיסקלית שנייה בהיקף של מיליארדי אירו, שתיחשף בחודש הבא. לחבילה תתלווה התחייבות מצדן של חברות גדולות להימנע מפיטורי עובדים בקנה מידה רחב. מקורות מקורבים לממשלה מסרו שקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, שר האוצר, פר שטיינברוק, ונגיד הבנק המרכזי (בונדסבנק), אקסל וובר, הסכימו על מסגרת שפרטיה יגובשו בשבועות הבאים.

התוכנית אינה צפויה לכלול קיצוצים נרחבים במס ההכנסה ובמע"מ, וגם לא "שוברי צריכה", או "מענקים במזומן", כפי שדרשו חברי המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, אחת השותפות בקואליציה של מרקל. "הממשלה תתמקד בצעדים שלא רק ייטיבו עם הכלכלה באופן מיידי, אלא שתהיה להם גם השפעה חיובית ומבנית בטווח הארוך", אמר אחד המקורות

יצרניות הרכב מרכזות עניין לאחר שמכירות כלי הרכב ביבשת האירופית הצטמצמו ב-26% בנובמבר - הנסיגה החודשית החדה ביותר מאז 1999.

הפוטסי עלה ב-0.74%, הקאק הצרפתי בלט בעלייה של 2.07% והדאקס הגרמני הוסיף 1.61% לערכו.

בזירת המאקרו

מדד המחירים לצרכן (CPI) הבריטי האט לקצב שנתי של 4.1% בנובמבר מ-4.5% בחודש אוקטובר. במונחים חודשיים, שיעור האינפלציה ירד ב-0.1% - פחות מהתחזיות לירידה של 0.3%. הצפי היה שהאינפלציה השנתית מתחילת השנה עד נובמבר תרד ל-3.9%, הרמה הנמוכה ביותר מאז יוני.מדד הליבה עלה מ-1.9% ל-2.0%, והדבר מעיד על כך שהירידה הניכרת במחירי הנפט טרם מתבטאת בכל מגזרי המשק. למרות שהמדד עומד על רמתו הנמוכה מזה 5 חודשים, הרי שהוא עדיין אחוז אחד מעל רף היעד העליון של הבנק המרכזי, העומד על 3%.

ההערכות המוקדמות של מדד מנהלי הרכש הגרמני (PMI) לחודש דצמבר הצביעו על ירידה לרמה של 33.5 נקודות מ 35.7 נקודות בנובמבר. מדובר ברמה הנמוכה ביותר מאז אפריל 1996, עת הושק המדד, העוקב אחרי הסנטימנט במגזרי הייצור והשירותים.

ההערכות המוקדמות של מדד מנהלי הרכש (PMI) במדינות מרחב האירו ירד ל-38.3 נקודות בדצמבר מ-38.9 נקודות בנובמבר. אנליסטים חזו ירידה חדה יותר לרמה של 37.6 נקודות.

הרישום של מכוניות חדשות באירופה ירד ב-26% והסתכם ב-932 אלף וכ-740 מכוניות בחודש נובמבר בהשוואה ל-1.26 מיליון בחודש המקביל אשתקד. כך פרסם איגוד יצרני הרכב של אירופה. היקף המכירות ב-11 החודשים הראשונים של השנה ירד ב-7.1% ל-13.8 מיליון כלי רכב, כשבעשרת החודשים הראשונים ירדו המכירות ב-5.4%.

מניות בכותרות

מורגן סטנלי עדכן מטה את המלצתו למניית קרדיט סוויס ל"תשואת שוק" מ"תשואת יתר". הבנק השוויצרי הודיע כי בכוונתו לפטר לפחות 30 עובדים בחטיבת בנקאות ההשקעות שבסניפים של יפן. נזכיר כי ב-11 לדצמבר, הבנק השני בגודלו בשוויץ הודיע על כוונתו לפטר 5,300 עובדים - 11% ממצבת כוח האדם.

יצרנית השוקולד הבריטית קדברי הודיעה כי היא צופה עלייה משמעותית ברווחים במהלך השנה הבאה, על אף התנאים הכלכליים הבעייתיים בבריטניה.

היקף המכירות של BMW ירד ב-31% בהובלת מכירות רכבי המיני, שירדו ב-41%. המכירות של פולקסווגן ירדו ב-17% ואלו של פיג'ו סיטרואן ירדו ב-27%. הירידה החדה בהיקף מכירות כלי הרכב הובילה את יצרניות הרכב המובילות באירופה לבקש ממדינות האיחוד האירופי הלוואה של 40 מיליארד אירו (כ-55 מיליארד דולר) בריביות נמוכות במיוחד.

ישראליות באירופה

מירלנד פיתוח , שבבעלות אליעזר פישמן, דיווחה לבורסה של לונדון כי ב-11 לדצמבר, כלכלית ירושלים, אחת מבעלי השליטה שלה, רכשה 90 אלף ו-300 מניות של מירלנד במחיר של 40 פני למניה.

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".

לידקום מינתה את יעקב פרי, יו"ר הדריקטוריון של מזרחי טפחות, לדירקטור בחברה, ללא זכויות ניהול.

פלאזה סנטרס דיווחה לבורסה של לונדון כי ביצעה רכישה עצמית של 34 אלף ו-390 מניות במחיר של בין 55.38 פני ל-56.5 פני למניה.