ועדת החממות הטכנולוגיות אישרה הקמתן של 4 חברות סטארט-אפ בהיקף מענק של כ-7 מיליון שקל

שניים מהפרויקטים שאושרו לפיתוח הם בתחום איכות הסביבה ; אלי אופר, המדען הראשי: בשנים הקרובות יגיע תחום איכות הסביבה ל-10% ויותר מסך הפעילות בחממות

ועדת החממות הטכנולוגיות במשרד התמ"ת, בראשות המדען הראשי, ד"ר אלי אופר, אישרה בישיבתה האחרונה ארבעה מיזמים חדשים בתחומי איכות סביבה, תקשורת ותוכנה רפואית. זאת, בהיקף מענק של כ-7 מיליון שקל.

בתחום איכות הסביבה, חברת החממה שתקום בחממת כנרות, צמח היא סי-טק אינוביישנס, המפתחת טכנולוגיה חדשנית להפקת כימיקלים יקרי ערך מתִמלחת של מתקני התפלה. בד בבד עם הפקת כימיקלים שונים, הטכנולוגיה של החברה עשויה להגדיל את יחס ההשבה המקובל כיום, ובכך להגדיל בצורה ניכרת את היעילות של מתקני ההתפלה.

בחממת ל.נ. יזמות, שמפרץ חיפה, אושר פרויקט שהנו פיתוח טכנולוגיה חדשה לטיפול בשפכים קשים של תעשיות שמנים, בשר, חומרי מזון, שפכי רפתות, מחלבות (שפכים אגרו-תעשייתיים באופן כללי). הפרויקט הנו פרי מחקר של ד"ר עיסאם סאבח וצוות המחקר של אגודת הגליל. הטכנולוגיה מתבססת על עיקרון הכנת ביו-מסה "משופרת" בעלת יכולת טיפול גבוהה, ויכולת התאקלמות מהירה לזרמי שפכים קשים, המטופלים בעיקר ע"י טיפול ביולוגי אנ-אירובי.

הטכנולוגיות הזמינות כיום סובלות ממספר חסרונות, ובהם רגישות לשינויי טמפ', ריכוז, הרכב ועוד, תהליך איטי, לא יציב, קצב העמסה נמוך, זמן אתחול ארוך (התנעת התהליך). שיפור הביו-מסה יוזיל את התהליך ויגדיל את היעילות. הטכנולוגיה המוצעת יכולה לספק ביו-מסה לשיפור התהליכים הקיימים, ע"י האצת הפעילות הביולוגית וייעול יצור הביו-גז.

בתחום התקשורת, חברת החממה שתקום בחממת קסניה, קרית-גת, היא סגונה נטוורקס, שתפתח מערכת, אשר תשפר באופן משמעותי העברת תוכן עשיר (וידיאו, מוזיקה, משחקים) על גבי רשתות סלולאריות, וע"י כך תאפשר למפעילים סלולאריים לספק תוכן עשיר לקהל הרחב במודל עסקי רווחי.

בתחום התוכנה הרפואית, חברת החממה שתקום, PrenaIT, בחממת ניות, יקנעם, מפתחת פתרון תוכנה שיגדיל משמעותית את אמינות בדיקות הדם לזיהוי תסמונת דאון הקיימות כיום, תוך שימוש בבדיקות הדם הסטנדרטיות בהן משתמשים לבדיקות סקר כיום. על בסיס האלגוריתם, מפתחת החברה שני מוצרים מרכזיים: תוכנה לסקר בשליש ראשון עבור כלל הנשים בהריון ותוכנה לבדיקת נשים שנמצאו בסיכון גבוה לאחר בדיקת חלבון עוברי, כאלטרנטיבה לבדיקת מי שפיר.

החברה מפתחת מודל SaaS (תוכנה מבוססת אינטרנט) במספר שפות, שיאפשר פריסה בינלאומית רחבה ובלתי מוגבלת, מבחינת כמות משתמשים. מהוועדה נמסר כי תשתית זו תאפשר, בנוסף לפרישה רחבה, גם קבלת תוצאות מיידיות בזמן אמת, ובכך תאפשר לרופאים להעניק תשובה מהירה לנשים הנבדקות. הפרויקט הוא פרי מחקר שנעשה בבית החולים סורוקה של שרותי בריאות כללית, באמצעות מור יישומים - זרוע היישום של שרותי בריאות כללית.

לדברי רנה פרידור, מנהלת תוכנית החממות, בשנים האחרונות, מספר חממות חרטו על דגלן השקעות בתחומי איכות סביבה. פרידור ציינה כי מסתמן גידול בהיקף הפעילות בחממת כנרות, הממוקמת בצמח שלשפת הכנרת, המתמחה בהשקעות בתחום טכנולוגיות מים וכן בחממות ל.נ., הממוקמת במפרץ חיפה, המתמחה בהשקעות בתחום טכנולוגיות ירוקות, א.ת.י באשקלון, רותם ונצ'ורס בדימונה, מיט"ג בקצרין ומופת ביהודה הממוקמת בקרית ארבע.

אופר ציין כי אם בשנים 2006-2005 תחום איכות הסביבה היווה כ-4% מסך הפעילות בחממות, והיום מהווה כ-8%, הרי שבשנים הקרובות אחוז זה יגיע לכדי 10% ואף יותר מכך.