ניצחון הצופים המותקפים

צופי "האח הגדול", חבורה נרדפת, בחרו למעשה בחותמת כשרות לעצמם

מתוכניות ריאליטי נשאר בדרך כלל, בעיקר המנצח, הזוכה במיליון. אני מניח שגם בהפקת "האח הגדול" יודעים זה, ולכן כנראה נזקקו שם לכל האיפוק שבנווה אילן כדי לא לפתוח אתמול בחצות שמפניות לנוכח זכייתה של שפרה.

בדומה להיסטריית הריאליטי הקודמת (והבאה?) שהייתה כאן, "הישרדות", נקלעה הפקת "האח הגדול" למצב לא פשוט שבו המועמד המוביל לזכייה מאיים לכאורה להכתים באישיותו את התוכנית כולה. שם, בערוץ 10, היה לנו את דן מנו, תחמן ויהיר, ואילו כאן, בערוץ 2, את יוסי בובליל, עם הסיפורים הבעייתיים על כמעט אונס קבוצתי.

בשני המקרים, הבעיה התפוגגה איכשהו בגמר - וכמנצחת הוכתרה מתחרה שאפשר לומר עליה כי "זו הזוכה שלנו", שאפשר לחיות איתה. עיטפו את זה בכמה עורכי דין ורואי חשבון שתרצו - ועדיין, זוהי השורה התחתונה, שמעוררת כמובן שאלות על מעורבות ההפקה, על כיוון עדין, אך קיים, לתוצאה הרצויה.

חשד זה, לדעתי, חסר בסיס - ואסביר למה. הפקת "האח הגדול", כמו גם הפקת "הישרדות" לפניה, "ניצלו" ממבוכה בזכות הגורם האחד שהיה עוד יותר מודאג מהן בנוגע לזהות המנצח - הצופים עצמם. בובליל, כמו דן מנו לפניו, מעדו בלשונם וחשפו יותר מדי מעצמם - והמראה, בסופו של דבר, הפריע ליותר מדי אנשים.

מכאן עולה תובנה מעניינת: צופי הריאליטי בחרו, למעשה, בחותמת כשרות לעצמם. צריך לזכור כי הם, הצופים ב"האח הגדול", עמדו בשלושה חודשים וחצי האחרונים במתקפה מתנשאת בלתי פוסקת על אופיים, שיכלם ולמעשה מהותם. מה לא אמרו עליהם כל אותם אנשים שלא זפזפו אפילו פעם אחת לערוץ 20? "משועממים", "עלובים", "רפי שכל", "גזענים", "צרכני זבל", "נטולי אישיות" - וזו רשימה שאפילו קשה להגדירה כחלקית.

במובנים רבים, צופי "האח הגדול" נרדפו. וכך, נמלאה הארץ בהתאספויות מול הטלוויזיה, מול "האח הגדול", של קבוצות צופים מעקמי אף שראו גם ראו כמעט כל רגע אך טרחו לציין כי נגררו, הובלו, אולצו להיאלץ. בו-בזמן, אוהבי "האח הגדול" האמיתיים - והיו המונים כאלה - התרגלו לספוג ולספוג ולספוג - ולמעשה כמעט השלימו עם הקביעה המתנשאת שהם תורמים, בעצם הצפייה, להידרדרות המוסרית המתמשכת בחברה הישראלית.

וכך, ברגע האמת, פתאום הכול התהפך - וקיבלנו בחירה מוסרית. שפרה - זוכה ששיגיונותיה מתמצים בסריגת סוודר לעץ; מישהי שלעולם לא תבגוד בחבר, מישהי שתמיד תהיה נכונה לעמוד מול "הרעים". הבובלילים, בחוסר רגישותם, רק החמירו את המצב בסדרת התעללויות בשפרה, אבל גורלם נחרץ ממילא. הם עשו את שלהם, ובבוא יום הגמר הובהר להם שהם יכולים ללכת.

מי היה מאמין שבסוף 2008 יגרוף מחזה מוסר אשכנזי, עם כוחות האור וכוחות החושך, 40% רייטינג בפריים-טיים בטלוויזיה. מבחינה זו, ליל הגמר של "האח הגדול" הפך את התוכנית הזו להפקה נועזת, כמעט מחתרתית. אנחנו כבר לא רגילים שפרידמנים מנצחים כאן. לא לבד, לא בלי עזרה מפרידמנים אחרים, בכירים, בקונטרול. אבל, זה בדיוק מה שקרה אתמול ב"האח הגדול" - וזה קרה כי יותר מדי צופים הרגישו שמתקיפים אותם.

המותקפים, תמיד, הכי בלתי צפויים וגם הכי מסוכנים.