מנענעים את נענע10

טוב שבנענע10 השכילו להפנים כי בעולם העסקים הלקוח תמיד צודק

לפעמים מיליון דולר פשוט לא מספיקים. הפוסט שהעלה הבוקר זאב חספר, מנכ"ל נענע10 היוצא, ובו ההודעה על העיצוב החדש של נענע10 שעתיד להתגלות לגולשים בימים הקרובים, הוא למעשה הודאה. הודאה בכך שהאתר החדש נכשל במשימתו הראשונית - להגיע לקהל גולשים רחב יותר ולהתקבל באהדה בקרב המשתמשים.

זה לא בושה להודות בכישלון, וטוב שבנענע10 השכילו להפנים כי כמו בעולם העסקים - הלקוח תמיד צודק, או במקרה שלהם: זה הגולש שקובע. מה שנותר עדיין עם סימן שאלה הוא הזמן הרב שלקח לנענע10 להודות בכישלון העיצוב. נכון, מהלכים לא נמדדים על פני פרק זמן של שבועות מספר, אולם 5 חודשים הם זמן ארוך מדי בשביל להודות, בעיקר שבמסדרונות נענע10, ההבנה כי נעשתה שגיאה חלחלה כבר ממזמן. ואם הגולשים נוטשים אותך וממלאים את החלל הווירטואלי בטוקבקים זועמים, מוטב להקשיב מאשר לעצום עיניים ולהמשיך ולהציע את אותו מוצר לא פופולרי.

פגם בקונצפט

העיכוב שבקבלת ההחלטה הוא עדות לפגם בקונצפט השיווקי של נענע10. כבר בשיעור הראשון בקורס שיווק למתחילים לומדים כי יש להתאים מוצר לביקוש קיים ולא ההפך. אולם, בנענע10 בישלו מוצר והגישו אותו לגולשים, בתקווה שמישהו, מתישהו, איכשהו, יאהב אותו. תקווה שהתפוצצה בפנים.

מה שיותר עצוב בסיפור הזה הוא שההשקה המחודשת שעתידה להתרחש בימים הקרובים מגיעה לאחר שהושקעו באתר למעלה מ-5 מיליון שקל, ולאחר שנוויל ברודי, המעצב של האתר, שלשל לכיסו כ-1 מיליון שקל. זה, כזכור, מגיע מאתר שההפסדים שלו ב-2008 עתידים להסתכם בלמעלה מ-20 מיליון שקל. ואיפה ברודי? אותו הורידו למחתרת.

ברודי כעת חווה על בשרו את מה שמיטב הפוליטיקאים והאומנים הישראליים חווים מדי יום - קהל המעריצים יהלל אותך ל-5 דקות, ואז ייהנה לקטול אותך למשך 5 חודשים. או כדברי אנדי וורהול - "15 דקות התהילה" של ברודי נרמסו תחת מחאת הגולשים.

גיא אליאב, המנכ"ל החדש שייכנס לתפקידו בינואר 2009, יעמוד בפני אתגר לא פשוט. אליאב יודע דבר או שניים על האופן שבו יש לטפל באתר שמפסיד כספים, הן מעברו בתפוז, אותה הצליח לייצב ולהובילה להנפקה בבורסה, והן מתפקידו האחרון כמנכ"ל בלוג טי.וי, שהפסידה מאז תחילת השנה מעל ל-5 מיליון שקל, ורק לאחרונה החלה לייצר מעט הכנסות.

המשימות של גיא אליאב

ולכן, גיא אליאב, המנכ"ל החדש של נענע10: עליך מוטלות 2 משימות מרכזיות, לאחר שהעיצוב כבר שונה. הראשונה היא למצוא מודל הכנסות מוצלח יותר לאתר ולא להישען רק על הכנסות מפרסומות, בטח לא בתקופה המשברית הנוכחית. השנייה היא להמשיך להידבר ולהתייעץ עם הגולשים, במטרה לשמוע גם בהמשך את הפידבקים שלהם.

בדרך, אל תשכח גם את העובדים - אלו שחווים את הטלטלות הקשות שעוברות על האתר, ושחרדים למקום עבודתם, היום יותר מתמיד. נסה להחדיר בהם מחדש את רוח הלחימה והאמונה: זו שליוותה אותם לפני השקת האתר המחודש, ונעלמה לה כליל 5 חודשים לאחר מכן.

מה שבטוח, אליאב יכול להתנחם כעת בדבר אחד - הוא נכנס על רקע עלייתה של העונה החדשה של 'הישרדות', מה שיגדיל בוודאות את מספר הגולשים שיבקרו באתר, וייתן לו, אולי, ליהנות מ-15 דקות של שקט תעשייתי. אבל לא הרבה יותר מזה.