אור בקצה המנהרה: התקדמות במו"מ בין MTS והמדינה על פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב

הצדדים הגיעו להבנות בנושא הוצאת היתרי הבנייה ; הערכות: גם אם יושג הסכם, תידרש הארכה במועד הסגירה הפיננסית

מאמץ של הרגע האחרון להגיע להסכמות לגבי מימון פרויקט הרכבת הקלה בת"א. נציגי קבוצת MTS בניהולו של יוחנן אור, נפגשו היום (ד') עם המשנה לחשב הכללי באוצר, עמי לנדאו וצוותו בניסיון לגבש את ההסכמות המסחריות לגבי תנאי הזיכיון של פרויקט הרכבת הקלה בת"א. לשיחות בין הצדדים הצטרפו גם נציגי הבנקים הזרים שאמורים להעמיד את מירב המימון לפרויקט.

ל"גלובס" נודע, כי בימים האחרונים חלה התקדמות משמעותית במו"מ בין המדינה ל-MTS, בין השאר בנושא האחריות להוצאת היתרי הבנייה, שהיא הסוגיה הקריטית ביותר.

הצדדים הגיעו להסכמה על הקמת צוות מיוחד המשותף למדינה, הרשויות המקומיות ו-MTS שירכז את כל הטיפול בנושא היתרי הבנייה. גורם בכיר המקורב למו"מ ציין, כי "מדובר בפריצת יש עדיין מחלוקות, ואנו מקווים שגם שאר הנושאים המסחריים ייסגרו בימים הקרובים".

נציגי המדינה ו-MTS כאמור ינסו להגיע עד סוף השבוע להסכמות מסחריות. במקור MTS והמדינה היו אמורים להגיע להסכמות עד נובמבר.

כפי שפורסם ב"גלובס", מימון הפרויקט נתקל בקשיים בשל המשבר הפיננסי העולמי שגרם לבנקים הזרים לעכב את תשובתם באשר למימון ולדרוש שינויים בהסכם הזיכיון. הבנקים הזרים, בהם RBS הסקוטי, והבנקים הגרמניים KFW ו-BAYREN הודיעו למדינה כי הם מעוניינים לצרף בנקים נוספים למימון הפרויקט, זאת על מנת להביא להקטנת הסיכון ולפיזורו בין הגופים המממנים.

הפרויקט בהיקף 10-11 מיליארד שקל הוא פרויקט התשתיות הגדול ביותר במשק והוצאתו לפועל בחועשויה לסייע לבלימת המיתון. הפרויקט מנוהל ע"י חברת נת"ע, שבניהולו של ישי דותן.

על פי הערכות, גם אם המדינה ו-MTS יגיעו להבנות המסחריות, עדיין תידרש הארכה נוספת במועד הסגירה הפיננסית. הבנקים הזרים אמורים להעמיד לפרויקט מימון בהיקף של 1.4 מיליארד אירו. בנק לאומי יעמיד מימון בהיקף של 2.5-3 מיליארד שקל. בקבוצת MTS סירבו להגיב.