לקסוס GS450 ההיברידית - סביבתית עם קריצה

מערכת ההנעה של המכונית תוכננה כך שתתרום לאיכות הסביבה, אך היא מאפשרת לבעליה גם לשקוע בנסיעה עתירת אדרנלין, בנזין ו-CO2 ; על אף שעלותה שווה לחסכונות הפנסיה שמישהו אולי הפסיד באחרונה, זו מכונית הסאלון-פאר הכי סולידית בכביש

בהשקת סדרה 7 החדשה של ב.מ.וו, שנערכה השבוע, נחטפו כ-50 יחידות במחירים של 750 עד 890 אלף שקל ליחידה, לפני תוספות מיוחדות. רוב המכוניות הוזמנו עוד לפני שהלקוחות זכו לראות אותן במו עיניהם או לשבת בתוכן. באירוע של מרצדס שנערך שבוע לפני כן נמכרו קרוב ל-15 מכוניות, חלקן ספורטיביות אקזוטיות, במחירים של 120 אלף עד 200 אלף דולר ליחידה. גם צ'מפיון מוטורס מכרה בחודש שלפני כן עשרות יחידות של האאודי A6, באירוע מכירות מרוכז, ואילו לקוחות ביואיק לא נשארו בבית לנוכח המבצע שערכה UMI. למכירות ה"סייל" הנמרצות הללו אפשר להוסיף את הזרם היציב של מכוניות יוקרה, שממשיכות להגיע בייבוא אישי.

לקססוס 450 Lexus-GS

מהנתונים האלה אפשר להסיק כמה וכמה מסקנות, שלא כולן מחמיאות לחברה הישראלית. אבל אם נשים לרגע את הסוציו-דמוגרפיה בצד, אין ספק ששוק מכוניות היוקרה החדשות עדיין חי ופעיל בישראל, גם בעיצומו של המיתון. בכל זאת ניתן להבחין בשינוי אחד. לצד הביקוש לסמלי מעמד מוטוריים מוכרים ומזוהים צץ ביקוש גם לרכבי יוקרה עם פרופיל ציבורי נמוך יותר ורצוי גם בעלי "אג'נדה סביבתית".

מי שקצרה את פירות הנישה הזו היא לקסוס, הראשונה והיחידה שנכנסה עד כה לפלח רכבי היוקרה ההיברידיים. לקסוס העלתה עד היום על כבישי ישראל 47 יחידות של ג'יפ היוקרה ההיברידי RX450 וכעת נכנסת לטריטוריה של רכבי המנהלים הממוסדים עם ה-GS450 ההיברידית החדשה. על הביקוש לז'אנר יכולות להעיד כ-20 הזמנות למכונית, שיסופקו עד תום ינואר.

חיצונית, ה-GS ההיברידית מצליחה להסוות בצורה יעילה מאוד את מחירה ומעמדה. יש לה עיצוב רגוע, שמנמן וידידותי, ולמעט גלגלי 18 אינץ' קרביים וכמה סימולים מינוריים היא אינה שונה כמעט מה-GS הרגילה, שאף היא מתאפיינת בפרופיל ציבורי נמוך. לא זכור לנו מתי נסענו ברכב סאלון פאר עם 345 כ"ס, שמשך כל כך מעט תשומת לב ברחוב.

תא הנוסעים כמעט זהה ל-GS מהדור האחרון והוא עוטף את הנוסעים בבועה אינטימית ומבודדת של קימורים רכים, דיפוני עור ועץ מאיכות גבוהה מאוד, שמשובצים בצורה מושלמת. עמדת הפיקוד, שבמרכזה שני מחוונים אנלוגיים גדולים ושקועים, מתחילה להיראות כיום מעט מיושנת ביחס לעיצובי הדור האחרון של המתחרים, אבל חובביי ההיי-טק מקבלים פיצוי בדמות מסך LCD גדול וצבעוני, שבהינף אצבע מראה בזמן אמת את המצב המשתנה של העברת הכוח בין המנוע החשמלי, המנוע הרגיל והסוללה. הגרף הצבעוני הזה יכול לספק נושא לשיחה בין יושבי הרכב במהלך נסיעה בין-עירונית ארוכה.

כמו ה-GS הרגילה, גם ה-450 מספקת מרווח רגליים וכתפיים מכובד בהחלט לארבעה מבוגרים ומרווח מאולץ יותר לנוסע האמצעי מאחור. תא המטען לעומת זאת, נופל קורבן לסוללה הענקית שמוסווית בתוכו ונפחו מתכווץ מ-430 ליטר ל-280 ליטר בלבד. מצטערים. את המזוודות בדרך לשדה התעופה יהיה צריך לשלוח במונית, שעלולה לקזז חלק מהפליטה הנקייה.

כראוי למכונית סאלון בליגה הבכירה, ה-450 מפגינה איזון דינמי מרשים עם אחיזת כביש גבוהה בכל תנאי הנהיגה ההגיוניים, נטיית גוף מרוסנת מאוד בפניות הדוקות ואפילו היגוי נעים, שאולי אינו חד ומדויק אך לא מבודד לגמרי את הנהג מהרכב. ספיגת הזעזועים סבירה, אם כי נוקשה יותר מזו של ה-GS הרגילה. ייתכן שהדבר נובע מהשימוש בגלגלי 18 אינץ' עם גומי ספורטיבי מאוד או מתוספת של כמה מאות קילוגרמים של סוללה ואלקטרו-מכאניקה, שאותם צריכים לשאת המתלים. בכל מקרה, זו תופעה שאפשר לצפות לה ברכב, שמסוגל לשייט ב-250 קמ"ש ויש להניח, שחובבי מכוניות הסאלון הגרמניות ירגישו עם השיכוך כמו בבית.

מערכת ההנעה הייחודית היא כמובן הכוכבת של המכונית. המנוע המרכזי הוא V6 בנזין נקי ויעיל, אולם המנוע החשמלי שרתום אליו הוא "הדבר האמיתי" - לא יחידת כוח סמלית, כמו בחלק מהמתחרות האירופאיות והאמריקניות העתידיות, אלא כור-כוח בהספק 200 קילוואט, שרתום למנוע הבנזין דרך מערכת סבוכה להפליא של תמסורת אלקטרו-מכאנית מבוקרת מחשב ותיבה רציפה, וניזון מסוללה עצומת ממדים, שממוקמת בגב המושב האחורי.

המנוע החשמלי העצבני, שלעיתים ניתן לשמוע את שריקתו, מעלה את ההספק הכולל של יחידת ההנעה ל-345 כ"ס ומעניק למכונית מומנט רציף ובלתי נדלה מתחילת התנועה.

הביצועים בהתאם. המכונית מסוגלת להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-5.9 שניות ולייצר תאוצות ביניים בקליבר של דגמי ה-V8 החזקים של הקונקורנציה הגרמנית. הקלות, העידון והתרבותיות שבה הביצועים הללו זמינים מפתה מאוד ללחוץ על הגז. למועצת המנהלים תמיד אפשר לספר, שהמכונית רושמת צריכת דלק רשמית של 11 ק"מ לליטר בלבד ושפליטת ה-CO2 הרשמית שלה אינה גדולה מזו של מכונית משפחתית טיפוסית עם מנוע 2 ליטר. אפשר גם לספר להם, שהיא מכבה אוטומטית את המנוע בעת עמידה ברמזור ושהיא מסוגלת לנוע על כוח חשמלי בלבד עם אפס פליטה. לא חייבים לספר, שהנסיעה "החשמלית" תקפה ל-2 קילומטרים בלבד, במישור, במהירות של עד 40 קמ"ש, בטרם יופעל מנוע הבנזין אוטומטית כדי לטעון את הסוללה שהתרוקנה.

הלקסוס GS450 היא מכונית "סביבתית עם קריצה". היא מספקת לבעליה תדמית ציבורית סולידית וירקרקה, אך גם אפשרות זמינה לשקוע בשיכרון חושים עתיר אדרנלין, בנזין ו-CO2 - ושהחור באוזון יחכה. מחירה בישראל עומד כיום ישראל על כ-420 אלף שקל, כמעט 25% פחות מהמחיר של דגמי ה-V8 של המתחרים, שמציגים ביצועים מקבילים, וגבוה בכ-35 אלף שקל בלבד ממחיר דגם ה-GS300 בנזין הרגיל. זהו הפרש זעיר אם לוקחים בחשבון שבעסקה כלולה תוספת הספק של כמעט 100 כ"ס, שדרוג דרמטי לביצועים, אבזור תקני עשיר יותר וכביסה יעילה למצפון החברתי. משהו בנוסח "הרכב שלי אמנם עולה כמו מה שאיבדת בפנסיה, אבל לפחות הוא תורם לבריאותך".

מתחרות

טויוטה קאמרי הייבריד

האלטרנטיבה העיקרית למכונית מנהלים היברידית מגיעה גם היא מבית טויוטה אך לא בייבוא סדיר. זו הגרסה ההיברידית של הטויוטה קאמרי. המכונית מצוידת במנוע 2.4 ליטר עם 4 צילינדרים, שבסיוע מנוע חשמלי חזק וסוללה בריאה מייצר 199 כ"ס ועדיין מחזיר צריכת דלק מרשימה של כ-14 ק"מ לליטר. בארה"ב מחירה מתחיל בכ-25 אלף דולר בלבד ולפי חוקי המיסוי בישראל היא זכאית למס קנייה מופחת ותג מחיר מעניין של פחות מ-200 אלף שקל לאחר מיסים.

פורז פיוז'ן הייבריד

גם הפורד פיוז'ן ההיברידית החדשה לא מכוונת לפלח היוקרה אלא למכוניות המנהלים/משפחתיות גדולות. היא מציעה חבילת הנעה מתוחכמת. יש לה מנוע 2.5 ליטר, שמשודך למנוע חשמלי חכם ולסוללת ניקל מדור חדש עם משקל מופחת והספק גדול ב-20% מזה של סוללה מקובלת. בסיוע השניים ותיבה רציפה מטיפוס CVT מסוגלת המכונית לנוע על כוח חשמלי בלבד במהירות של עד 60 קמ"ש - כמעט כפול מהמתחרים הקיימים. ההנעה ארוזה בחבילה משפחתית מרווחת עם מתלים עדכניים ולא מעט אופציות פאר.

ניסן אלטימה הייבריד

מערכת ההנעה של ניסן אלטימה הייבריד כוללת מנוע 2.5 ליטר, מנוע חשמלי משולב ותיבת הילוכים רציפה. ההספק הכולל עומד על 200 כ"ס ולמרות הביצועים הנמרצים צריכת הדלק היא כשל מנוע 2 ליטר רגיל.