בועת הליסינג מתכווצת: האם יישארו אלפי לקוחות שלא יוכלו לחדש את החוזים שלהם?

אפילו אם הלקוח "יישבר" ויסכים לעליית מחיר של 15%, זרם התקבולים המוגבר ייפרס רק לאורך זמן ולא יפתור את הצורך המיידי של חברות הליסינג במזומנים לרכישות רכב

הפריחה יוצאת הדופן, גם במונחים עולמיים, שחווה ענף הליסינג הישראלי בעשר השנים האחרונות, חוללה הרבה שינויים בשוק הרכב. אם צריך לסכם במשפט אחד את השינוי הרי שזהו "מעבר משוק של מזומן לשוק של אשראי".

לפני עשר שנים שוק הרכב היה בעיקרו שוק של לקוחות פרטיים, שמימנו את רכישת הרכב ממקורות עצמיים כמו הכסף ממכירת הרכב הישן, שבירה של חסכונות, סיוע מהמשפחה וכדומה. אמנם היו בשוק הלוואות בנקאיות לרכישת רכב וכמה חברות ליסינג מימוני, אולם מחקר שנערך בשלהי שנות ה-90' גילה, שגם כאשר נלקחות הלוואות לרכישת רכב על-ידי משקי בית, הן לא עולות על 30% ממחיר הרכב.

הליסינג התפעולי שינה את התמונה. רכישת הרכב של משקי הבית הפרטיים הלכה ודעכה ובמקומה 60% עד 70% מהרכישות התנקזו לחמש-שש חברות ליסינג גדולות ועוד כמה קטנות, שרוכשות בהיקפים אדירים. בשנת 2007 למשל, כל אחת משלוש חברות הליסינג הגדולות רכשה מכוניות בהיקף של 1.2 עד 1.8 מיליארד שקל, שחלקו הגדול מומן על-ידי אשראי. נציין במאמר מוסגר, שלחברות הליסינג יש גם מזומנים, שנובעים ממכירת רכב משומש, אולם ההכנסות מאפיק זה אינן מתקרבות להיקף הרכישות. מה שמממן את החזר האשראי הוא הכנסות השוטפות מחוזי הליסינג לאורך זמן.

אין אשראי אין רכישות

כל עוד האשראי היה זמין, בין אם מדובר במסגרות בנקאיות או בגיוסי אג"ח, שוק הליסינג המשיך לצמוח. אבל בחודשים האחרונים השגת אשראי בהיקפים כאלה הפכה לנדירה. כתוצאה, רוב חברות הליסינג לא רק שאינן יכולות לקלוט לקוחות חדשים, אלא שהן מתקשות אפילו לממן את החלפות הרכב בחוזי ליסינג של הלקוחות הקיימים שלהן. אפשר להציע פתרונות גישור וכדומה, אבל הפתרון המיידי והיעיל ביותר במצב הקריטי שקיים הוא לצמצם את רכישות הרכב באמצעות דחיית לקוחות. ברור, שזהו צעד אנטי-שיווקי, במיוחד כשמדובר בלקוחות ותיקים עם ציים של מאות ואף אלפי כלי רכב, אבל, הוא נובע מחוסר ברירה.

בראייה מאקרו-כלכלית ההתכווצות המואצת של שוק הליסינג היא צעד צפוי והגיוני. זה קרה למשל בשוק הדירות והרכב, שממומן באשראי בארצות-הברית ובמדינות נוספים בעולם. אבל אם יימשך המצב לאורך זמן, בחודשים הקרובים עשויים אלפי בעלי רכבי ליסינג בארץ לעמוד בפני בעיה ייחודית: הם מוכנים ורוצים לחדש את חוזה הליסינג אבל אין מי שיציע את הסחורה.

הועלתה לאחרונה טענה, שצמצום ההיצע ודחיית לקוחות הם אמצעי של חברות הליסינג לכפות העלאת מחירים, מעין ניצול ציני של המצב. בפועל, משיחות עם יבואני רכב עולה שהמצב שונה. חלק מחברות הליסינג מעלות בחדות מחירים כדי להיפטר מלקוחות. אפילו אם הלקוח "יישבר" ויסכים לעליית מחיר של 15%, זרם התקבולים המוגבר ייפרס רק לאורך זמן ולא יפתור את הצורך המיידי במזומנים לרכישות רכב לאותם חוזים - מזומנים שאינם בנמצא.

לאן מוליך המצב? קשה לדעת, אבל ברור שגם כאשר ייעלם משבר האשראי, ייקח זמן רב עד שהצמיחה הבלתי מבוקרת של הליסינג בישראל תתחדש, אם בכלל.