בתי הזיקוק גברו על היבוא: זכו במכרז לאספקת מזוט לחברת החשמל ב-300-400 מיליון שקל בשנה

היקף רכישות הדלקים ע"י חברת החשמל ב-2009 צפוי להיות נמוך עקב המשך כניסת הגז הטבעי

בית הזיקוק בחיפה (בז"ן), שבשליטת החברה לישראל והפטרוכימיים , ובית הזיקוק באשדוד שבשליטת פז , זכו במכרז הגדול לאספקת מזוט לחברת החשמל וגברו על הצעות של חברות בינלאומיות. כך נודע ל"גלובס".

מדובר במכרז שפרסמה באחרונה חברת החשמל לרכישת 250 אלף טון מזוט לשנה לתחנות הכוח עם אופציה להגדלת הכמות ב-25%. מדובר במכרז לתקופת שנה עם אופציה להארכת ההתקשרות בשנתיים נוספות.

בענף מעריכים את היקפו הכספי של המכרז ב-300-400 מיליון שקל בשנה. לפי הערכות, בית הזיקוק בחיפה צפוי לספק לחברת החשמל מזוט בהיקף של 200 מיליון שקל, ואילו חלקו של בית הזיקוק באשדוד יעמוד על 100 מיליון שקל.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", חברת החשמל החליטה שלא לממש את האופציה לייבוא דלקים מחו"ל בשנת 2009 ולצאת במכרז לרכישת הדלקים

מחברות הדלק ובתי הזיקוק. בשלב הראשון פרסמה החברה מכרז לרכישת המזוט ובהמשך מתוכנן לצאת מכרז חדש לרכישת הסולר.

היקף רכישות הדלקים ע"י חברת החשמל בשנת 2009 צפוי להיות נמוך בהרבה עקב המשך כניסת הגז הטבעי והירידה במחירי הנפט.

המכרז לאספקת דלקים לחברת החשמל נחשב לאחד הגדולים בשוק המוסדי (מכירות מחוץ לתחנות) במשק הדלק. יצוין כי בתקופה בה בז"ן הייתה מונופול נאסר על החברה להתמודד ישירות על אספקת הדלקים לחברת החשמל. לאחר הפיצול וההפרטה, החלה בז"ן חיפה להתחרות בחברות הדלק גם בשוק המוסדי.

יתרון במכרזים

במשק הדלק העריכו מראש כי לבתי הזיקוק בחיפה ואשדוד יהיה יתרון מובנה במכרזים לאספקת דלקים לחברת החשמל שכן ייבוא המזוט לארץ אינו פשוט. בז"ן חיפה צפויה לספק את המזוט בעיקר לתחנות הכוח של חברת החשמל במרכז וצפון הארץ, ואילו בית הזיקוק באשדוד יספק את המזוט לתחנות באזור הדרום.

חברת החשמל ייבאה בשנה שעברה את רוב צריכת הדלקים שלה מחו"ל, כאשר חברת אנרקו (חברה בת של גלנקור) סיפקה את צריכת המזוט, ואילו ויטול האנגלית את צריכת הסולר.

מנכ"ל בז"ן חיפה, ישר בן מרדכי מסר בתגובה כי "החברה שמחה על הזכייה במכרז שמוכיחה שוב את יתרונה כספק מקומי גדול ואמין". מחברת החשמל נמסר בתגובה: "בית הזיקוק בחיפה זכה באספקת מזוט לתחנות הכוח חיפה, חדרה ואשקלון. בית הזיקוק באשדוד זכה באספקת מזוט לתחנת הכוח אשכול באשדוד.