ביה"ד: ביטוח לאומי ישלם דמי לידה או כל קצבה אחרת - גם אם התביעה שהונחה בתיבת השירות אבדה

תביעתה של נסרין אבו ראס לדמי לידה נדחתה ע"י הביטוח הלאומי, בנימוק שהוגשה 22 חודשים אחרי הלידה, בעוד שלפי החוק יש להגיש כל תביעה לגמלה כספית בתוך 12 חודשים מיום היווצרות העילה לקבלתה

בית הדין האזורי לעבודה בנצרת חייב את הביטוח הלאומי לשלם דמי לידה ליולדת, למרות שתביעתה התקבלה במוסד לאחר המועד. נפסק שטופס תביעה לגמלה (כלשהי) שהונח במועד בתיבת השירות של הביטוח הלאומי, נחשב כאילו הוגש, גם אם לא הגיע ליעדו.

תביעתה של נסרין אבו ראס לדמי לידה נדחתה ע"י הביטוח הלאומי, בנימוק שהוגשה 22 חודשים אחרי הלידה, בעוד שלפי החוק יש להגיש כל תביעה לגמלה כספית בתוך 12 חודשים מיום היווצרות העילה לקבלתה. אבו ראס טענה שמנהל החשבונות שלה הניח את טופס התביעה בתיבת השירות שליד דלת הכניסה של סניף המל"ל בנצרת.

בביטוח הלאומי אמרו לה שהתביעה לא התקבלה ושלא ייתכן שתביעה שהונחה בתיבת השירות לא הגיעה לפקיד. אבו ראס נדרשה להגיש תביעה חדשה שנדחתה בטענה לשיהוי.

בית הדין ציין לשבח את הביטוח הלאומי, על שהוא מאפשר למבוטחיו להגיש מסמכים גם באמצעות תיבת השירות בסניף, אך ציין ש"יש להביא בחשבון שתמיד ייתכנו גם תקלות, שבגינן מסמכים שמוגשים בדרך זו לא יגיעו ליעדיהם בסניף. תקלות עלולות לקרות בכל ארגון".

השופט חיים ארמון הוסיף ש"אין זה הוגן כי במקרה שבו מתרחשת תקלה, המבוטח יהיה זה שיינזק, בעוד שהסיכון עצמו נוצר ע"י הביטוח הלאומי". הוא האמין לתובעת שהגישה את תביעתה בזמן. "הנחת טופס התביעה במקום המיועד לכך בסניף (תיבת השירות), דינה כדין הגשת התביעה. העובדה שהתביעה לא הגיעה למקום המיועד לכך ועל כן לא טופלה ע"י פקיד התביעות - אינה שוללת את העובדה שהתביעה אכן 'הוגשה'", קבע. (בל' 2157/07).