בוש נכנע לתחנונים: העמיד סיוע בסך 17.4 מיליארד דולר ליצרניות הרכב

המימון הינו לצורך מיחזור הלוואות לתקופה של 3 חודשים ונלקח מכספי תוכנית החילוץ לנכסים בעייתיים (TARP) ; ג'נרל מוטורס קופצת ב-11.5% ; פולסון: חצי מכספי תוכנית החילוץ, 350 מיליארד דולר - נוצלו תוך 3 חודשים; יפנה למנהיגי הקונגרס לאישור החצי השני

לפני פתיחת המסחר, אשר אותת על המשך ירידות שערים, התייצב הנשיא בוש בבית הלבן והודיע (אחרי חודשים של תחנונים מצד החברות ) כי הממשל האמריקני יסיע לתעשיית הרכב המקומית המתמוטטת וכי הוא מעמיד לה סך כולל של 17.4 מיליארד דולר לצורך מיחזור הלוואות לתקופה של 3 חודשים. סך של 13.4 צפוי להינתן באופן מיידי וסך נוסף של 4 מיליארד דולר יהיה אפשרי לנגישות החברות כניראה בפברואר. במסגרת תוכנית סיוע זו יצטרכו החברות להפגין יכולת עמידה פיננסית בתקופה של 3 חודשים, ולעבור תהליכים מקיפים של ארגון מחדש.

וזאת על מנת להמנע "מחדלות פרעון בלתי מוסדרת " בתקופה כה קשה זו אשר עשוייה להביא להידרדרות נוספת בשוק העבודה האמריקני. הנשיא היוצא ציין כי "בימים כתיקונם חברות כאלו היו מגיעות לפשיטת רגל בשוק החופשי, אך על רקע מצבן הנוכחי של יצרניות הרכב והכלכלה - פשיטת רגל לא תוביל לתוצאות הרצויות ועשויה אף להחריף את המשבר" בנוסף ציין הנשיא כי על מנת לעודד את הצרכנים לרכוש רכבים הם חייבים להיות בטוחים כי הם רוכשים את הרכב מחברה שיכולה לתת להם אחריות".

המימון עליו הודיע היום הממשל יוקצה מכספי תוכנית החילוץ לנכסים בעיתיים (TARP). ביסוד תנאיי התכנית, הדרישה להוכחת יכולת קיום פיננסית עצמאית עד 31 במארס, ולא, יבוטלו ההלוואות והחברות יאלצו להחזיר את הכסף.

לאחר פרסום ההודעה אמר שר האוצר פולסון: חצי מכספי תוכנית החילוץ, 350 מיליארד דולר - נוצלו. פולסון קרא לקונגרס לשחרר בדחיפות את המחצית השניה של כספי תוכנית החילוץ שהיקפה 700 מיליארד דולר, לאחר שב-350 מיליארד הדולר הראשונים נוצלו בתקופה של 3 חודשים, לאחר האישור של התוכנית בקונגרס ב-3 באוקטובר. "אני אדבר על הדברים עם בעתיד הקרוב מנהיגי הקונגרס ועם הצוות הכלכלי של הנשיא הנבחר" אמר פולסון הערב.

נזכיר כי הלחץ על הממשל גבר בימים האחרונים לאחר שחברת קרייזלר הודיעה על סגירת הפעילות במפעלי החברה לתקופה של חודש לפחות.

העסקה עשויה לסייע לג'נרל מוטורס וקרייזלר להימנע מהליך של פשיטת רגל, אך לא מבטיחה את הדבר כלל ועיקר על רקע החובות העצומים של התעשיה, רק אתמול אמרה דוברת הבית הלבן כי הממשל בוחן באופן רציני להוביל את החברות לתהליך של "פשיטת רגל מוסדרת" - בדומה למה שעבר ענף התעופה בארה"ב בשנות ה-90', ויצאה ממנו מחוזקת.

עם פתיחת המסחר בוול סטריט רשמו מניות יצרניות המכוניות עליות שערים חדות, אותן הובילה ג'נרל מוטורס שטיפסה בכ-12%. אתמול ירדה המניה בשיעור דומה בסיום המסחר.