"תן אמון ביהודי וזה מה שיקרה": עלייה בהתבטאויות אנטישמיות ברשת בעקבות פרשת מיידוף

דוגמה להשמצות: "עוד חלפן יהודי גנב....תן אמון ביהודי וזה מה שיקרה" ; "זה נחמד שמיידוף הצליח להעביר כספים לממשלת ישראל ולהעביר את ההפסדים למשקיעים האמריקניים"

עליה גדולה בהתבטאויות אנטישמיות ברשת נרשמה בעקבות מעצרו של ברנרד מיידוף בניו-יורק לפני כשבועיים. הוא חשוד בהונאת קרנות גידור, בנקים, קרנות צדקה ומשקיעים פרטיים, בארה"ב ומחוצה לה, שהפסידו 50 מיליארד דולר בתכנית פונזי שרקח מיידוף ממטהו במנהטן.

דו"ח של הליגה נגד השמצה, שפורסם ביום ו', קובע שמדורי התגובות הפומביות (טוקבקס) באתרי חדשות, אתרים פיננסיים ובלוגים, שפרסמו דיווחים על ההתפתחויות בשערוריית מיידוף, הוצפו בהערות אנטשימיות, רובן ככולן מכותבים אנומימיים.

ההתבטאויות האנטישמיות נחלקות לשני סוגים: הערות סטראוטיפיות פוגעניות בגנות היהודים ועל הזיקה כביכול בינם לבין כסף, לרבות הטענה החוזרת ונשנית, שרק יהודים היו מסוגלים להוציא אל הפועל הונאה בקנה מסידה מסיבי כזה; ותיאוריות קונספירציה שקובעות שיהודים גונבים כספים כדי להעבירם לישראל.

"יהודים שימשו מאז ומתמיד שעיר לעזאזל נוח בעיתות משבר, אבל שערוריית מיידוף, והעובדה שרבים מקרבנותיו יהודים, יצרה מצב של 'סערה מושלמת' מבחינת האנטישמים", אמר אייב פוקסמן, המנהל הארצי של הליגה גד השמצה. "כיום, שונאי יהודים הולכים בראש ובראשונה לאינטרנט ושם הם יכולים לתת ביטוי להגיגי משטמה בלי להיחשף".

אתרי חדשות פופולריים בניו-יורק ובפלורידה, שני המוקדים הגדולים בפרשת מיידוף, היו הבמות העיקריות להתבטאויות האנטישמיות. מספר גדול מאוד של תגובות כאלה הופיע באתר של פאלם-ביץ' פוסט ועורכי האתר נאלצו לסגור אותו כליל לתגובות. מספר גדול של תגובות אנטישימיות הופיע גם באתרים של עתונים אחרים בדרום פלורידה, ב"פורבס", ב"ניו-יורק מגזין", ב"ניו-יורק פוסט" ואפילו באתרים של "הארץ" ושל "ג'רוזלם פוסט".

להלן כמה דוגמאות מההיצע האנטישימי במדיה האמריקנית:

"תאוות הבצע והשחיתות של היהודים דחפו את המערכת הפיננסית ואת הכלכלה בארה"ב לשפל". (פורטפוליו.קום).

"הו הא מה קרה. עוד נוכל יהודי בוול סטריט. מצאו יהודי שאינו נוכל; אז זה יהיה סיפור מעניין. (דילברייקר.קום).

"גנב יהודי אחד חומס חבורה של גנבים יהודיים אחרים; אני מניח שזה פשע חסר קרבנות... לו היהודי הזה היה חומס אותנו, גויים מסכנים, זה בטח היה כשר לגמרי". (ניו יורק מגזין)

"זה נחמד שמיידוף הצליח להעביר כספים לממשלת ישראל ולהעביר את ההפסדים למשקיעים האמריקניים. (פורבס.קופם).

"עוד חלפן כספים יהודי גנב. זה קורה כבר 3000 שנה . תן אמון ביהודי וזה מה שיקרה. ההיסטוריה מוכיחה זאת שוב ושוב. ליהודים יש רק אל אחד: כסף". (פאלם ביץ' פוסט).