לידר שוקי הון: העימות בעזה עלול להחליש השקל ולהביא לתגובה שלילית בשוק האג"ח בטווח הקצר

חמ"ל גלובס למבצע "עופרת יצוקה": כל העדכונים ; טווח הטילים מתרחב: אזעקה נשמעה גם ביבנה, אין נפגעים מהנפילות באשדוד ; צה"ל נערך לפעולה קרקעית ; המסחר בבורסה בת"א נפתח בירידות ; לידר: "חודשיים קדימה עדיין קיים פוטנציאל לרווח באג"ח: הריבית במגמת ירידה, מדדים שליליים, בנק ישראל מקטין גיוסי המק"מ וקיים עודף פדיון באג"ח הממשלתי. ברבעון השני ב-2009 יהיה עודף גיוס ממשלתי, סוף הורדות הריבית, מדדים חיוביים, ואולי סימני התייצבות ראשוניים

במסגרת סקירת המאקרו השבועית על המשק הישראלי, כלכלני לידר שוקי הון מעריכים כי העימות הצבאי בעזה אינו תומך בשוק האג"ח, בשל חשש מנטל כלכלי מתמשך. מנגד, הורדת הריבית הצפויה מחר, תמשיך ותתמוך בירידת תשואות מתונה.

בהקשר למדיניות הפיסקלית של האוצר ובנק ישראל, מציינים הכלכלנים כי קיימת אי וודאות לגבי ההשלכות של מבצע "עופרת יצוקה", על ההוצאה הביטחונית ולגבי מועד סיומו של המבצע.

בקשר למדיניות המוניטרית, בשבוע האחרון השקל נחלש ב-3.7% מול הדולר וב-2.7% מול האירו. הסלמה בעזה עלולה, להערכת הכלכלנים, להביא להיחלשות מתונה של השקל, אך כנראה זמנית. בנק ישראל צפוי להוריד את הריבית ב-0.75% מחר, אך חשש לאי יציבות
בשקל עלול להגביל את ההורדה ל-0.5%.

הודעת בנק ישראל לגבי אי מיחזור המק"מ, מהווה הורדת ריבית לכל דבר. בלידר מעריכים כי צפויים מדדים שליליים של כ-1.5% במצטבר עד חודש פברואר.

מבחינת האינדיקטורים הכלכליים בישראל, הצריכה הפרטית מתמתנת, זאת לפי האינדיקטור של רכישות בכרטיסי האשראי. ביום רביעי, מעריכים בלידר, הלמ"ס תעדכן את אומדן הצמיחה לשנת 2008 כלפי מטה, מ-4.5% (אומדן קודם) לכיוון 4.2%.

הכלכלנים מסכמים ואומרים כי שוק האג"ח הישראלי צפוי להגיב באופן שלילי להסלמה בעזה, אך נסיון העבר מלמד על חשיבות מועטה לארועים ביטחוניים ודגש על התפתחויות מאקרו כלכליות. "לפי הערכתנו, בטווח של חודש-חודשיים קדימה עדיין קיים פוטנציאל לרווח הון בשוק האג"ח: הריבית עדיין במגמת ירידה, המדדים יהיו שליליים, בנק ישראל מקטין את גיוסי המק"מ וקיים עודף פדיון עצום באג"ח הממשלתי עד פברואר".

עוד מסכמים בלידר: "ברבעון השני ב-2009, התנאים יהיו פחות נוחים לשוק האג"ח. הדבר יתבטא בעודף גיוס ממשלתי, סוף עידן הורדת הריבית, כנראה מדדים חיוביים, ואולי סימנים ראשוניים להתיצבות בפעילות הכלכלית.