המנוע של תעשיית הספורט העולמית

תחום הימורי הספורט בעולם חווה צמיחה עצומה בשנים האחרונות, בעיקר בגלל התפתחות האינטרנט והאפשרות להמר על אירועים תוך כדי התרחשותם. כמה שווה התעשייה, מי הם הענפים ששובים את לב המהמרים ובאיזה מדינה מוכנים ללכת הכי עמוק לכיס

ריאל מדריד מחזיקה על חולצות השחקנים את הספונסרית Bwin. גם מילאן הגדולה משחקת כשחברת ההימורים מעטרת את קדמת חולצתה. 888 היא ספונסר החולצה של סביליה. Sportingbet היא אחת מהספונסריות הרשמיות של היורוליג. Betfred היא אחת הספונסריות של מנצ'סטר יונייטד. ולמעשה, כמעט כל ליגה או מועדון בכיר דואג שתהיה לו חסות או שיתוף פעולה עם חברת הימורים. כאן בישראל, ליגת ווינר ממתגת את ליגת העל בכדורסל, וליגת העל בכדורגל ידועה בשם ליגת טוטו.

תחום ההימורים בספורט חווה צמיחה עצומה בשנים האחרונות, כאשר ברוב המדינות בעולם הגורם העיקרי לצמיחה היא ההתפתחות של האינטרנט, והאפשרות להמר כמעט על כל דבר שקשור לספורט. זאת בשונה מישראל שבה המחוקק מונע מהמועצה להסדר ההימורים בספורט לאפשר הימורים על ענפים שאינם כדורגל או כדורסל.

בעולם, מלבד מרוצי סוסים, הימורים הקשורים לכדורגל מגלגלים את סכומי הכסף הגדולים ביותר ביחס לשאר ענפי הספורט, עם 10 מיליארד אירו בשנת 2007. במהלך טורניר יורו 2008 הוציאו מהמרים באירופה כ-700 מיליון אירו - סכום הגבוה ב-200 מיליון אירו יותר מבטורניר שנערך 4 שנים קודם לכן.

הפרמיירליג, מלבד היותה ליגת הכדורגל המובילה בעולם מבחינת סכומי הכסף המתגלגלים בה, מובילה גם מבחינת ההיקף הכספי של ההימורים על משחקיה. סכומי כסף אלו הכפילו את עצמם ב-5 השנים האחרונות לסך של 700 מיליון ליש"ט, נתון מדהים בהתחשב בכך שלפני 16 שנים, בעונה הראשונה של הפרמיירליג, הסכום עמד על 10 מיליון ליש"ט בלבד.

האפשרות שנוצרה בשנים האחרונות להמר באמצעות האינטרנט, היא זו שהדהירה את צמיחתו של ענף ההימורים בספורט. שוק הימורי הספורט העולמי באמצעות האינטרנט הוערך בשנת 2007 בשווי של 5 מיליארד דולר, אשר ייצג צמיחה שנתית בגובה 19% משנת 2000. כ-1.4 מיליארד דולר מהשווי הנ"ל מיוחס לשוק האמריקני. על פי ההערכות, השוק שמחוץ לארצות הברית צפוי לגדול מכ-3.6 מיליארד דולר בשנה להימורי ספורט, עד 6.1 מיליארד דולר ב-2012.

אגב, מיהי האוכלוסייה שמחפשת יותר מכל להמר דרך האינטרנט? בדיקה פשוטה בגוגל מעלה כי אחרי האמריקנים, היוונים הם "המכורים" הגדולים ביותר להימורים בספורט, ואחריהם הרומנים והאנגלים. הפופולאריות של ענפי הספורט בכל מדינה קובעת את חלוקת העוגה. באנגליה מרוצי סוסים וכדורגל הם הפופולאריים ביותר ובשאר מדינות אירופה כדורגל וטניס הם הפופולאריים ביותר.

הירשם לניוזלטר והתראות ספורט

עושים חיים

המוצר של הימורים חיים בהם יכולים המהמרים להמר תוך כדי אירוע הספורט, תופס תאוצה רבה. בעוד הרווחים ממוצר זה הם נמוכים יחסית (בשל יחסי הימורים נמוכים יותר), הם עדיין אטרקטיביים עבור סוכני ההימורים בגלל שההתלהבות מצד המהמרים היא גדולה יותר ומעודדת אותם להישאר זמן רב יותר באתר.

הגידול בהיצע המוצרים נובע בעיקרו מהעובדה כי הרגולציה באירופה בכל הקשור להימורים בספורט חווה תהליך של שינוי. למרות שאין מודל רגולטורי המשותף לכל המדינות האירופאיות, ניתן לחלק את המדינות לכאלו אשר לאחרונה החלו בתהליך של פתיחת שוק ההימורים בספורט למפעילים פרטיים נוספים (איטליה, רוסיה, וספרד) ולכאלו שעדיין שומרות על המפעיל המקומי מתחרות מצד מפעילים נוספים (לדוגמא צרפת, גרמניה ויוון). בספרד יש תהליך ברור של ביזור סמכויות הממשלה ברוב המחוזות. כל מחוז רשאי להתקין את התקנות בנושא ההימורים בספורט והמיסוי ולכן יש תקנות שונות בין מחוז למחוז.

במדינות בהן המדינה מאפשרת כניסתם של מפעילים נוספים קיימות אפשרויות של השקעה וייזום. הבעייתיות אינה היקף ההשקעה, אלא הזכייה ברישיון המוצע ליזמים בצורת מכרזים. עלות הרישיון משתנה ממדינה למדינה וברוב המקרים הינה בגובה מספר מיליוני אירו. עם זאת, למרות הליברליזציה במדינות אלו, במקרים מסוימים נשמרת העדיפות למפעילים מאותה המדינה.

ענף הכדורגל, המייצר את רוב הכספים שנכנסים מהימורים בספורט, מקבל סכומי כסף ברוב המקרים שאינם פרופורציונליים לסכומים שהוא מייצר מתחום ההימורים. מוערך כי למעט חסויות, הכדורגל האירופאי קיבל בין 300 ל-400 מיליון אירו בשנת 2007 מפעילות ההימורים - פחות מ-5% מהכנסות סך פעילות ההימורים, כאשר את הסכום הנ"ל מרכיבות מספר מצומצם של מדינות.

* הכותב הוא ראש תחום הספורט בקבוצת הייעוץ הכלכלי בפירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר