למדו לקח: מועצת העיתונות פרסמה כללי אתיקה לתקופת הלחימה בעזה

כללים אלה נקבעו על-ידי הוועדה לקביעת כללי אתיקה לימי לחימה, שהוקמה בעקבות מלחמת לבנון השנייה ושבראשה עמדה השופטת בדימוס דליה דורנר

על רקע האירועים הביטחוניים: מועצת העיתונות פנתה לכלי התקשורת בדרישה להקפיד על כללי הסיקור המיוחדים לימי לחימה. המועצה בראשות השופטת (בדימוס) דליה דורנר שלחה לעורכי כלי התקשורת תזכורת לקיומם של כללי אתיקה חדשים, שהותקנו בעקבות הלקחים מסיקור מלחמת לבנון השנייה.

כללים אלה נקבעו על-ידי הוועדה לקביעת כללי אתיקה לימי לחימה, שהוקמה בעקבות מלחמת לבנון השנייה ושבראשה עמדה דורנר. הוועדה קבעה, כי לצד השמירה על עקרונות יסוד של עיתונות חופשית, שגם בשעת חירום אינה פטורה מסיקור נכון - ולעת הצורך ביקורתי - של המציאות, חייבת התקשורת בעת לחימה באחריות עיתונאית מוגברת. לדברי הוועדה התקשורת צרכיה להקפיד בין השאר על דיווח מדויק ובדיקת עובדות לפני פרסומן, ועל דיווח זהיר, תוך רגישות, על נפגעים וקורבנות, הימנעות משימוש ב"קודים" הרומזים שיש חללים ונפגעים לפני שנמסרה הודעה למשפחות וסיקור הוגן ושוויוני של הנעשה בעורף.

בכללי האתיקה של ימי הלחימה מודגש כי עיתון ועיתונאי יקבלו, במידת הצורך, אישור הצנזורה הצבאית לפרסום ידיעה, וכמו גם ידאגו עיתון, מו"ל של עיתון ובעליו, ביחד עם מועצת העיתונות ורשויות הצבא, להכשרה מקצועית ואתית ראויה של עיתונאים המסקרים את החזית והעורף בעת לחימה.