"רוסיה ניצבת בפני נסיבות מסוכנות באופן חסר תקדים ועלולה לנוע לעבר חור שחור"

הבנק המרכזי הרוסי מפחית את הרובל כדי לקזז את השפעת המשבר * הפיחות הזוחל מעורר חששות מהתפרצות של תסיסה חברתית ברוסיה

בעקבות שורה של פיחותים זוחלים נסחר הרובל הרוסי בשפל חדש מול הדולר והאירו ביום ו', מה שמעורר ברוסיה חששות מפני מהומות ותסיסה חברתית.

זה שישה שבועות מפחית הבנק המרכזי הרוסי בהדרגה את ערך הרובל, כדי לקזז את השפעת המשבר הפיננסי העולמי ואת הירידה במחירי הנפט הדולריים על הכנסות הייבוא של המדינה. הנפט, סחורת הייצוא מספר 1 של רוסיה, מתקרב לרמת המחירים שלו בשנת 2004.

מיכאיל גורבצ'וב, מנהיג ברית המועצות לשעבר, הזהיר בסוף השבוע שרוסיה ניצבת בפני "נסיבות קשות ומסוכנות באופן חסר תקדים" ועלולה "לנוע לעבר חור שחור". לדבריו, "לא ברור מה יעלה בגורל הרובל ואם לחברה הרוסית יש את המשאבים הפיננסיים והמוסריים הנחוצים להתגבר על הקשיים".

אחרי הפיחות, שהיה השמיני עד כה בדצמבר, הרובל נסחר ביום ו' בירידה של 1.2% ב-29.06 רובל לדולר, רמת שפל של ארבע שנים. מתחילת אוגוסט איבד הרובל כ-20% מערכו מול המטבע האמריקני.

עובדים מתוסכלים

אנליסטים בברקליס קפיטל העריכו שהתרחיש הטוב ביותר יהיה שקובעי המדיניות יניחו לרובל לעבור פיחות חד-פעמי גדול של 10% או יותר, מול העדויות המצטברות למיתון במשק הרוסי.

הידרדרות הרובל באה על רקע ביקורת גוברת על מדיניות הממשל. הפגנה שהתקיימה החודש בעיר ולדיבוסטוק במזרח הרחוק הרוסי ציינה את האתגר הגדול הראשון העומד בפני הקרמלין מאז פרוץ המשבר העולמי.

מיכאיל סוחודולסקי, תת שר הפנים, הזהיר בערב חג המולד שיהיו מחאות נוספות. "המצב עלול להחריף בגלל עלייה בתסכול של העובדים על רקע הלנות שכר או איומים בפיטורים", הוא אמר.

דבריו באו יחד עם ביקורת על הטיפול הנוקשה של הקרמלין במפגינים בוולדיבוסטוק. משטרת המהומות המוסקבאית אומון נשלחה לעיר זו, ועצרה כ-61 מהמפגינים שמחו על העלאת המכס על ייבוא של כלי רכב. המהלך הפך את הרכישה של רכב מתוצרת זרה ליקרה מדי עבור רוסים מן השורה.

מיכאיל קסיאנוב, ראש הממשלה לשעבר וכיום ראש האופוזיציה הליברלית "האיחוד הדמוקרטי של העם", אמר שהברית הבלתי-כתובה בין הממשלה לעם, שלפיה החירויות הפוליטיות יוחלפו בשגשוג ובמוצרי צריכה זולים, נשברה.

"זו היתה העסקה", אמר קסיאנוב בראיון ל"פייננשל טיימס" בשבוע שעבר, "אך היא קרסה, וזו הסיבה שאנשים מופיעים ברחובות. התהליך הזה החל והעניינים עלולים לצאת מכלל שליטה אם העם יתעורר ויבין שהשכנים שלו איבדו את מקומות עבודתם, והוא בסכנה שיאבד את שלו".

ציניות ועצבנות

קסיאנוב הוסיף ש"הרשויות נהגו בציניות ובעצבנות גלויה בלי כל סיבה", כשעצרו את המפגינים בוולדיבוסטוק, כשאלה ערכו "הפגנה שקטה". בוריס גריזלוב, יו"ר הפרלמנט התומך בקרמלין, האשים ביום ו' את האופוזיציה בליבוי ההפגנות.

מוסקבה, שהתחייבה לסייע ב-200 מיליארד דולר לריכוך ההשלכות של ההאטה הכלכלית, פרסמה ביום ה' שעבר רשימה של 295 עסקים אסטרטגיים שזכאים לעדיפות בקבלת תמיכה ממשלתית.

על רקע החשדות שלפיהם הסיוע לא יוענק בשקיפות גדולה, הממשלה מסרה שהרשימה שפורסמה באתר האינטרנט שלה איננה שלמה, וכי בכל מקרה היא לא מבטיחה סיוע כספי למפעלים המופיעים בה. *