אירוסקאוט סוגרת שנת שיא; מקווה ש-2009 לא תהיה שונה

יובל בר-גיל, המנכ"ל וממייסדי החברה: "הרבעון הרביעי היה אחד מהטובים. אני לא שאנן, אבל הדאגות שלנו הן בעיקר בשל שער הדולר"

שנת 2008 כבר עומדת להסתיים, ואצל חברות רבות היא עתידה להתאפיין באקורד סיום צורם שיתבטא גם בירידת הכנסות. ואולם, חברת הטכנולוגיה הישראלית AeroScout היא דוגמה לחברה שלפחות לפי טענתה מתמודדת לא רע עם המשבר העולמי. יובל בר-גיל, ממייסדי החברה ומנכ"לה, אומר ש-2008 עומדת בכלל להיות שנת שיא בצמיחת ההכנסות.

"הרבעון רביעי הוא אחד מהטובים ביותר שלנו מאז ומתמיד", הוא אומר. "לעומת הרבעון הרביעי של 2007 צמחנו ב-100%. בחמש השנים האחרונות החברה צמחה ב-4,000%, ואנחנו מעריכים שגם 2009 תהיה שנת שיא". את המספרים האבסולוטיים של היקף ההכנסות, בר-גיל לא מוסר.

*אז אין לכם דאגות?

בר-גיל: "הדאגות שלנו הן שער הדולר, שמשפיע לרעה על היכולת שלנו ומצריך אותנו לעסוק בדברים שחברות סטארט-אפ לרוב לא צריכות להתעסק איתם - כמו גידור למשל. אני לא שאנן. אנחנו נלחמים כל יום, אבל יש לנו זכות להצליח. עם זאת, יש מאבק ויש עסקאות שהיינו סוגרים לפני שנה, והיום הן נדחות".

אירוסקאוט מפתחת מוצרים בתחום ה-RFID - זיהוי של מוצרים וחפצים שונים בעזרת תדרי רדיו. הפתרונות של החברה עושים שימוש גם בטכנולוגיות של Wi-Fi כדי לבצע מעקב וניטור אחרי חפצים, נכסים ועובדים בסביבות שונות. לחברה שותפויות אסטרטגיות עם סיסקו, שגם השקיעה בה בעבר, פיליפס מדיקל, מיקרוסופט, IBM, מוביילאקסס הישראלית ו-AT&T.

מאז הקמתה בשנת 1999, גייסה אירוסקאוט 44 מיליון דולר משורה של משקיעים, בהם קרנות ההון סיכון האמריקאיות אינטל קפיטל ומנלו ונצ'רס; קרנות ההון סיכון הישראליות פיטנגו, סטאר וגריילוק ישראל; התאגידים סיסקו, קומברס, WTI; אנדרו וויטרבי, ממייסדי קוואלקום; וטכנופלס. לדברי החברה, המעסיקה כ-90 עובדים, יש היום כ-100 ארגונים שונים שמשתמשים במערכת שלה, כולל חברות רפואיות, יצרניות, חברות לוגיסטיקה וגופים ממשלתיים.

"התחום הרפואי ידוע כמחוסן יחסית", אומר בר-גיל. "בנוסף, יש סגמנטים חדשים, כמו כרייה וגז, שבהם בשל ירידת המחירים החברות צריכות לעשות שינוי במודל העסקי. הם עדיין רווחיים, גם במחיר של 36 דולר לחבית נפט, ולאחרונה אנחנו רואים יותר לקוחות מהסוג הזה".

*מי צריך לעקוב ברשת אחרי הנכסים שלו?

"בתי חולים, למשל, שיש להם משדר על כל משאבה. המשדר יכול לשלוח מידע לא רק על המיקום אלא גם על טמפרטורה ורמת הלחות של הנמדד. המשדרים שלנו משדרים ברשת Wi-Fi, ויצרנו קשר בינה ובין תגי ה-RFID. זאת רק דוגמה אחת".

*כדי להטמיע את המוצר שלכם, הארגון צריך שתהיה לו רשת Wi-Fi?

"לרוב הלקוחות כבר יש. אנחנו פונים יותר לארגונים מרושתים, אך לא פעם עבדנו גם עם ארגונים שהיו בשלבי הקמה של הרשתות שלהם. התוכנה שלנו מעלה את ערך הרשת ומצדיקה את ההשקעה. ברגע שיש מידע אודות המסומן הנגיש מרחוק, זה מאפשר ליצור תועלת עסקית ביצירת התראות על המידע. אם יש רכיב שעובד ונמצא במקום הלא נכון, יכולה להיות התראה. בזמנים בהם כולם רוצים לקצץ בהוצאות, אנחנו מבטיחים להם החזר על ההשקעה תוך 12 חודשים".