המיתון גרם לקמעונאיות האמריקניות להקדים את המבצעים של אחרי החג; פתחו את החנויות בחמש בבוקר

למרות שטף המבצעים עדיין נרשמה ירידה ניכרת בהוצאה הצרכנית מזג אוויר גרוע וסופות שלגים במקומות רבים הרתיעו עוד יותר את הקונים

הקמעונאים האמריקנים, שערוכים היטב אחרי שבוע של מכירות חג מולד, הגבירו ביום שישי את מאמציהם לפתות ציידי מציאות ופתחו חנויות גדולות עם שחר ברחבי ארה"ב, כשהם מבטיחים לצרכנים הנחות נוספות אם יערכו את קניותיהם לפני ארוחת הצהריים.

אפילו אחרי ההנחות העמוקות לפני החג, הניתוח העדכני ביותר של המכירות מראה שעונת חג המולד של 2008 היתה אחת הקשות ביותר מזה עשרות שנים. התוצאה - הקמעונאים הגיבו ביום ו' במתקפת הוזלות אגרסיבית עוד יותר ובהארכת שעות הפתיחה של החנויות.

רשת ג'יי.סי. פני פתחה חלק מ-1,000 ויותר חנויות הכלבו שלה ב-5.30 בבוקר, שעת הפתיחה המוקדמת ביותר בהיסטוריה שלה ביום שאחרי חג המולד. במהלך נועז, הרשת הציעה ללקוחותיה אפילו להירשם לשירות יקיצה באמצעות הטלפונים הניידים שלהם.

מייסי'ס פתחה את חנויות הדגל שלה בניו יורק ובסן פרנסיסקו ב-6 בבוקר. מודעות צבע על עמוד שלם בעיתוני החג בישרו מראש לצרכנים על המציאות הרבות שצפויות להם, כמו ההצעה של רשת ההלבשה ברוקס ברדרס לעוד 15% הנחה על קניות שייערכו לפני השעה אחת בצהריים.

אך חנות ברוקס ברדרס על השדרה החמישית במנהטן לא נראתה עמוסה במיוחד ביום ו' בבוקר. לא היו תורים של צרכנים ליד הקופות. היה אומנם זרם קבוע של תיירים שהגיעו לרובע הקניות המפורסם של מידטאון מנהטן, אך רבים מהם עשו קניות רק בעיניים.

שקט בחנויות

"הרבה יותר שקט מהרגיל. הקניות השנה הרבה יותר נוחות", אמר ברוס לבנדר ובסקי, תושב ניו יורק שערך קניות בסאקס פיפת אבניו הסמוכה, שנפתחה ב-8 בבוקר.

לפי חברת SpendingPulse, שעוקבת אחר נתוני המכירות לצרכנים ברשתות השיווק, מכירות חג המולד צנחו עד כה ב-4%, להוציא תחנות דלק. מכירות היוקרה ספגו את המכה הכואבת ביותר, ירידה של יותר מ-34% יחסית לתקופה המקבילה לפני שנה. מכירות האלקטרוניקה צנחו ב-26%. מכירות של מוצרים בתג מחיר של מעל 1,000 דולר היו השנה חלשות במיוחד.

למרות הגאות במבצעי ההנחות לפני החג, המאמץ הזה לא קיזז את הירידה הכללית בהוצאה הצרכנית. מזג אוויר גרוע וסופות שלגים במקומות רבים הרתיעו עוד יותר את הקונים בחלקים רבים של ארה"ב. כעת מנסות הרשתות למלא את החסר באמצעות מבצעים מיוחדים של אחרי החג.

צרכן אחד סיפר שהוא תכנן להגיע למייסי'ס ביום ו', אך רק כדי להחזיר מתנות חג מולד שלא אהב. "יהיה שם מטורף בגלל כל ההנחות. אני חושב שהרבה אנשים יחזירו מתנות ויחפשו מציאות", לדבריו.

כעת צפויים מבצעי הנחות על כל דבר. "אני לא מתעניינת ב-60% הנחה על נרות, אך אתעניין ב-60% הנחה על בגדי מעצבים, אמרה ג'ון תלמן, שערכה קניות בסאקס.

אמזון עולה ב-17%

התקוות שהקניות המקוונות ירשמו ביצועים טובים יותר על רקע הקדרות הכללית התרוממו מעט ביום ו', כאשר התברר שאמזון , הקמעונאית האינטרנטית הגדולה בעולם, קיבלה 17% יותר הזמנות ביום העמוס ביותר שלה לפני חג המולד מאשר לפני שנה. קמעונאים מקוונים אחרים הצליחו פחות מאמזון, שהציעה הנחות עמוקות ומשלוחים חינם.

עד תחילת השבוע שעבר, המכירות המקוונות בארה"ב, השוק הגדול והבוגר ביותר שלהן, ירדו ב-1% בהשוואה לשנה שעברה, לפי נתוני קומסקור, חברת מחקרי האינטרנט. עם זאת, ההשוואות קצת בעייתיות כי השנה עונת הקניות היתה קצרה יותר.