סימני התאוששות קלושים

מדד הנדל"ן כמשל לקטסטרופה ולסיכוי להפסקת אש וגם: עידכון לגבי מדד ת"א 25

תכלה שנה וקללותיה - תבוא שנה עם ברכותיה! שנת 2008 הגיעה לסיומה וניתן לומר כבר עכשיו, שהיו בה אירועים היסטוריים של ממש. די לציין עובדה אחת: אין יותר בנקים להשקעות בארה"ב. כל אחד מהם נעלם לפי דרכו: מי בפשיטת רגל (Lehman Brothers), מי בבליעה על ידי בנק מסחרי (Merrill Lynch ו-Bear Sterns), ומי בהפיכה לבנק מסחרי (Goldman Sachs, JP Morgan).

וזו רק התרחשות אחת מני רבות, הנותנות למשבר הנוכחי את מימדיו האדירים. הכול התחיל לכאורה ממגזר הנדל"ן האמריקאי, אבל למעשה הקריסה נבעה ממקור הרבה יותר עמוק: שיא של תאוות בצע, אשר התבטאה בנטילת סיכונים אדירה על בסיס אשראי ממונף לדרגות של עד פי 50.

כאן זה התחיל

מתחילת שנות ה-80, הלך ציבור המשקיעים והשתכנע, ששוק המניות ואגרות החוב במגמת עלייה, ושכדאי להיות בו. ככול שהתקדם הזמן, גרם תהליך זה ליצירת תעשיה של נכסים פיננסיים, בעיקר בתחום הנגזרים, אשר אפשרו לסוחר-משקיע למנף את הסכום ה"אמיתי" הנמצא בכיסו וחשבונותיו, ועל ידי כך להשיג תשואות גבוהות בהרבה מבעבר.

פה זה החריף

בסוף התהליך, הגיע הרעיון ה"מבריק", שחוב לסוגיו (משכנתאות, כרטיסי אשראי, הלוואות מימון למכוניות ולסטודנטים וכו') יחולק לחבילות קטנות, אשר תהפוכנה כל אחת לנייר ערך, אשר יימכר בתורו לכל העולם.

כך נוצרה האשליה שהסיכון ללווים יפוזר, ויחליף את הסיכון ללווים המסורתיים. בפועל, תהליך זה (המכונה Securitisation) פיזר את הבעיה וגרם לחוסר יכולת מצד המעורבים בדבר (הקונים, הבנקים, הבנקים להשקעות והמוסדות הממשלתיים) לאמוד את החשיפה האמיתית ואת עומק הבעיה.

כך הגענו עד הלום

ערפול זה, בתוספת לכמה טעויות שעשו קובעי המדיניות הכלכלית, יצר את חוסר הוודאות, שהיווה את גרעין משבר האשראי, בו אף מוסד לא רצה לתת אשראי לחברו, בשל חוסר הביטחון לגבי מצב המאזן של האחרון. מכאן התגלגל הכול והקטנת המינוף, על ידי מכירת הנכסים המאסיבית, הביאה אותנו לימים אלה של בורסות שוקעות ומיתון בכלכלות האמיתיות.

כדוגמא די מובהקת לגילוח שעברו סקטורים שונים, החלטתי להציג השבוע את מדד הנדל"ן התל-אביבי. נעשה זאת בעזרת גרף שבועי שיציג את המגמה הבינונית-ארוכה:

משה שלום 30 בדצמבר נדלן


  1. תקנו אותי אם טועה, אבל לי נדמה שקשה להתבלבל בזיהוי המגמה השלטת במדד. זו מגמת ירידה מובהקת ובה התיקונים קטנים וקצרים. מרמת 900 נקודות (מרץ 2007) צלל המדד לאזורי קידומת 1. ירידה בעוצמה אדירה, וגם - התמדה ראויה לציון לגבי כוחם של המוכרים.
  2. בדרך למטה, המדד יצר מניפה ובה 4 קווי מגמה יורדים (בכחול).
    הבה נרחיב קצת על מניפות מסוג זה:
    כאשר מתפתחת מגמה, המומנטום שלה מתחזק ככל שהיא מתקדמת בשלבים: תנועת המגמה נותנת לנו זוויות חדות יותר ויותר בקווי המגמה התוחמים אותה.
    בדרך כלל, במניפה כזו יהיו שלושה קווים, ושבירת הקו האחרון על ידי המחיר, תיתן לנו את ההתראה הראשונה בדבר שינוי במגמה. במקרה של המדד שלפנינו, ישנם ארבעה קווים, דבר המעיד על עומקו של השוק הדובי שהמדד נמצא בו.
  3. מאז תחילת 2008, הולכים מחזורי המסחר וקטנים ואינם תומכים במגמה היורדת (3 סגול). זה לא הפריע כמובן למדד לאבד גובה (מאזור 600 ועד הלום). אבל, תהליך צמצום המחזורים תומך בהנחה אחרת: עם הזמן, הולכים ומתמעטים המחזיקים במניות במדד זה, מה שעשוי לצמצם בהדרגה את הלחץ מצד המוכרים, ולשינוי המגמה לכיוון חיובי.
  4. מאז יוני 2007, ירדו המתנדים למצבי מכירות יתר (1 סגול) (מצב קיצון המורה על מצב מכירות מאסיבי ושממנו מצפים לתיקון), ולא הצליחו לעלות מאז. נדיר מאוד לראות מצב כזה נמשך תקופה כה ארוכה.
  5. אנו עדים לתמיכה (אפשרות לתחתית כפולה) באזור שבין 125 ל-130. אם תחתית זו תחזיק מעמד, היעד של התבנית מגיע קרוב לאזור ההתנגדות הבא, דהיינו 270. נגיע לכך אם נוסיף 60 (עומק התבנית) לבסיס התבנית הנמצא ב-190.

מסקנה לגבי מדד הנדל"ן

עדיין לא קרה דבר שיצדיק את קניית המדד. אבל העובדות הבאות מצביעות על האפשרות שמתקרבת במהירות סוג של הפוגה בשוק הדובי כאן:

- מצבי מכירות יתר ארוכי טווח
- מחזורים קטנים והולכים במגמת הירידה
- סיכוי לתבנית "תחתית-כפולה"

אלה שלושה דברים המצביעים על סבירות הולכת וגוברת לשינוי ומוסיפים לאופטימיות.

עקב המצב המשברי שבו נמצאות הכלכלות העולמית והמקומית, אין סיבה פונדמנטלית לאסטרטגיית לונג בסקטור זה, אבל אזכיר לקוראיי שבדרך כלל, הזמן הטוב לרכישה של נכסים פיננסיים, הוא כאשר הפסימיות שולטת ואין תקווה באופק.

העבר מלמד שהתהליך הטכני, הניתן לזיהוי בגרפים, תמיד מקדים את השינוי הפונדמנטלי. במקרים רבים נרשמות "עליות מוזרות בשוק" ("מוזרות" משום שאין להם לכאורה הצדקה פונדמנטלית), הן נראות היטב בגרף הטכני, ורק בדיעבד אחרי שעובר זמן, מגיע ההסבר הפונדמנטלי שמצדיק את העליות כבר בזמן כשקרו.

יציע האוהדים של מדד ת"א 25

משה שלום 30 בדצמבר ת

מי שעוקב אחר הטור השבועי שלי ב"גלובס", שם לב אולי שאני מחזיק בסברה שהמדד נמצא בגל 4 מתקן לגל 3 היורד (3 אדום). בסקירתי הקודמת את המדד ("לפשר העליות במדד ת"א 25") ב-16 בחודש, כתבתי שרק ירידה מתחת לשפל של גל 3 (אזור 590), תהווה סימן לסיום גל 4 וזה עדיין לא קרה.

אמנם היו ימי ירידות שגרמו להרגשה לא טובה לכל המחזיקים בו, אבל מי אשר מונים גלי אליוט, יכלו לזהות את ההתפתחות כמבנה Flat מתפתח.

במשבצת השחורה, מוצג מבנה תיאורטי של תיקון כזה הבנוי מ-3,3 ו-5 תתי-גלים. הבה נטיל את המבנה התיאורטי לתנועת המדד:

  1. קיבלנו את A עם 3 תתי-גלים, B עם שלושה תתי-גלים, ולפנינו C שאמור להיות בעל 5 תתי-גלים עולים. אין כאן וודאות, כמו בכל דבר הקשור לניתוח טכני, אלא רק סבירות ברמה גבוהה.
  2. שבירת קו המגמה היורד הקטן (בכחול) יחזק מאוד סברה זו. התגברות המחזורים עם חזרה ממצבי מכירות היתר (1 סגול), יתנו גם הם דחיפה חזקה לכיוון החיובי.

בהצלחה לכולם בשנה הבינלאומית החדשה, אני מאחל לכולנו שיהיו בה גלים די ארוכים וברורים, שנוכל לנצל לטובתנו הפיננסית.


משה שלום הינו מנתח טכני בכיר ועלול להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. ניתן לפנות אליו בכתובת - Moshe.Shalom@gmail.com